Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

20 мар 2020, 8:36, 1958 прочитания

Щастливият свят на Семпе

Ретроспективна изложба представя творчеството на един от най-забележителните френски хумористични художници

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Ако ви кажа "Няма нищо лесно в приятелството. Необходими са дискретност, скромност и преданост", за кого ще си помислите? Тези думи принадлежат на великолепния художник Семпе, в сърцето на чието творчество е именно темата за приятелството.

Жан-Жак е роден преди близо 88 години в малко градче в близост до Бордо, във Франция. Да се обхване богатото му творчеството в няколко реда е почти толкова непосилна задача, колкото и да се побере то в изложбената зала. Но тъкмо с нея се е захванал преди месеци музеят Mer Marine в Бордо. Ретроспективната изложба "Семпе на свобода" (Sempé en liberté) отваря врати в края на май 2019 г. с близо 300 оригинални рисунки на художника. Днес тя продължава своето пътешествие в друг френски музей - Atelier Grognard, в близост до Париж. В него тя ще остане до края на март под името "Семпе, пътят на един хумористичен художник" (Sempé, itinéraire d'un dessinateur d'humour). Изложбата предлага на посетителите обиколка във вселената, която Семпе гради вече повече от седемдесет години.
"Онова, което правех, беше посредствено, но аз упорствах."
Семпе



Вселена, в която художникът изобразява малките радости във всекидневния ни живот и внася поетика в обикновеното. Но най-вече с деликатното си чувство за хумор разглежда, а понякога и осмива живота, като се заиграва с несъразмерността на ситуациите, в които попадат неговите герои, както и несъответствието между мислите и думите им. Често пъти рисунките му ни припомнят колко преходни и смешни са всекидневните ни грижи и колко малки са отделните човеци.

Въпреки че изложбата е построена по един класически начин - проследявайки хронологично кариерата на Семпе, е любопитно да се спрем за малко на първата й част. Като че ли за да въведе по-добре зрителя в същината на темата, а може би и за да му помогне да се постави по-лесно на мястото на художника, този първи раздел е наречен "Автопортрет". Рисунките, изобилстващи от самоирония, разказват за всекидневието на един хумористичен художник, който всяка сутрин започва работата си от празния бял лист. Серията е публикувана през 1963 г. в списанията Elle и Paris-Match.

Изложбата продължава със секцията, наречена "От Бордо до Париж, Упражнения по стил". В нея се виждат първите рисунки, направени през 1950 г. за регионален вестник (Sud-Ouest), подписани с псевдонима DRO, идващ от английския to draw - рисувам. Той обаче просъществува едва няколко месеца и бързо отстъпва място на истинското име на художника. Семпе обаче става Семпе с историите на Малкия Никола и приятелчетата му. Истории, с които израстват поколения деца във Франция и по света. Публикувани в четиридесет и пет страни, книжките са издадени в над петнадесет милиона екземпляра.



Илюстрация



Всичко започва през 1954 г. с белгийския вестник "Комарът" (Le Moustique), в който от време на време Семпе публикува рисунките си. Един ден директорът на вестника го моли да създаде герой за тяхното издание. В папката си художникът носел рисунки на малко момче, а името взел от реклама на вината "Никола", която видял по-рано през деня на път към редакцията. Така започват невероятните приключения на Малкия Никола, който обаче на този етап от историята е само рисунка, понякога с легенда от по няколко думи към нея. Докато един ден, паникьосан, директорът заявил, че тези рисунки задължително трябва да бъдат превърнати в комикс. Единственият проблем е, че Семпе няма никакво желание да прави комикси, защото не харесва комиксите. И точно тук в историята се появява Рьоне Госини.

Писателят, който също работи в белгийския вестник, на драго сърце се присъединява към начинанието и не след дълго първият комикс вижда бял свят. За зла беда или може би за щастие Госини бива уволнен от вестника, което слага край на комикса, но не и на сътрудничеството между двамата творци. Три години по-късно Анри Амуру, редактор на френски вестник, им предлага да възобновят работата по Никола, но под формата на илюстровани истории. "Госини пишеше текста въз основа на нашите спомени от детството, а пък аз рисувах", разказва Семпе. Моник, съпругата на тогавашния директор на небезизвестното издателство Denoël, вижда публикуваните рисунки и настоява той да се свърже с авторите им и да публикува историята на малкото момче в книга. Ето така през 1956 г. се ражда първият албум.


Изложбата продължава с рисунките, които художникът прави за различни френски списания като L'Express, Le Figaro или пък Le Nouvel Observateur и в частност Paris-Match, където до ден днешен той е най-дългогодишният сътрудник и публикува по една рисунка на всеки две седмици. Редом с рисунките, предназначени за пресата, Семпе открива радостта от измислянето на кратки истории, които сам илюстрова. Така се раждат албумите Monsieur Lambert, Âmes soeurs, Raoul Taburin.

Успехите на все по-често публикуваните му рисунки позволяват на художника да заживее в центъра на Париж, където денем обикаля на колело улиците и наблюдава живота, а с падането на нощта се отдава на голямата си страст - музиката, в частност тази, изпълнена на живо в клубовете. В тях той среща и приятелите си, сред които са Франсоаз Саган, Жак Тати, Жак Превер.

Илюстрация



Неусетно Париж се превръща в любим декор за неговите истории, а работата му се променя и пред очите на зрителя стилът му се изменя - линиите са все по-плавни, задният план е все по-обмислен и детайлен, появява се атмосфера. Хуморът вече не е единствената цел на рисунките. Отстъпва място на контекста, което пък му позволява да анализира по-задълбочено обществото. През булото на смеха обаче илюстрациите карат всеки, който ги гледа по-внимателно, да се замисли върху сложността на човешките отношения.

Малко по-малко в рисунките се появяват и нежността, лекотата и поетиката на акварела, а легендите към тях изчезват. Съсредоточеният наблюдател се превръща постепенно и във философ. Може би тъкмо това вижда г-н Шоун, директор на списание The New Yorker.

Илюстрация



Така през 1978 г. една от най-съкровените мечти на Семпе се осъществява - негова рисунка става корица на списанието. Оттогава до днес над сто и дванадесет корици на The New Yorker са негово дело. Във всяка от тях художникът улавя насладата от дните в този неповторим град, между безгрижие и трескав, кипящ от енергия живот, между монументалните небостъргачи и забравените, скрити градини, между джаз клубовете и чаените партита.

Рисунките, направени за списание The New Yorker, тези в "Малкият Никола", както и цялостното творчество на Семпе са олицетворение на чистата радост от простите неща в ежедневието, на красотата на баналното в съществуването на всеки малък човек и, разбира се, всичко това през призмата на деликатното, но неотразимо чувство за хумор на автора им.

Капитал #11

Текстът е част от брой 11 на седмичния Капитал (20 - 26 март). В броя ще прочетете още:


Новият брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Моне за всеки ден Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

27 мар 2020, 2104 прочитания

Шоу по време на пандемия Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

27 мар 2020, 2067 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10