Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

2 27 мар 2020, 8:00, 3577 прочитания

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Филмът загатва, че човечеството е способно да се адаптира, и в историята сме виждали как става това. Дори и когато ни бъдат отнети определени неща по време на криза, стремежът към креативност и обич не угасва", казва британският режисьор Дейвид Маккензи по време на гостуване на "София филм фест" през 2012 г. Филмът, за който говори, е неговият "Перфектно чувство" с Ева Грийн и Юън Макгрегър, поставени в сюжет, в който човечеството постепенно губи сетивата си. Снимки, кадри и откъси от него са често забележими из социалните мрежи и сайтовете за кино на фона на непрестанните новини около разпространението на коронавируса (COVID-19).

В интервюто си за "Дневник" тогава Маккензи казва още: "Може би губим човешкото у себе си дори по-бързо от сетивата си, но мисля, че със сигурност шумът около нас е по-голям и това също е определящо за времето, в което живеем. Филмът е метафора и за живота сам по себе си, нещата, които ни карат да сме хора."


Не са само меметата с ген.-майор Венцислав Мутафчийски - през последния месец различни филми, сериали, книги и песни станаха отново актуални, дори повече в сравнение с времето, когато са създавани. Любопитен детайл в цялата ситуация е, че общата памет възстановява заглавия, които не са нито комерсиално най-успешните, нито критически най-одобряваните.

Подобен на ''Перфектно чувство" филм, който започна да намира ново поколение зрители, е "Зараза" от 1995 г. на Волфганг Питърсън с Дъстин Хофман, Рене Русо, Куба Гудинг-младши, Морган Фрийман, Кевин Спейси, чиито герои трябва да предотвратят пандемия на вирус, появил се в Заир. В рядка ситуация, в която животът имитира изкуството, по същото време, когато филмът излиза, първите случаи на ебола започват да набират скорост в същата африканска държава.

Сред заглавията, които придобиха дори по-голяма актуалност, отколкото се очакваше, е и Contagion на Стивън Содърбърг от 2011 г. с Джъд Лоу, Марион Котияр, Гуинет Полтроу, Мат Деймън, Кейт Уинслет, Лорънс Фишбърн (изглежда, че когато светът трябва да се спаси, актьорският състав е винаги звезден). Сюжетът е за екип, борещ се с вирус, който освен смърт сее и хаос в обществото и сред политиците, сблъсква радикалния индивидуализъм с грижата за другия. В седмиците след първите случаи на коронавирус в Европа световното внимание се върна към него. В началото на март сериалът изненадващо изчезна без обяснение от Netflix, но интерпретациите клонят към това, че присъствието му в стрийминг платформата би провокирало паника. Содърбърг засега не е коментирал свалянето на продукцията. Според критика от The Guardian Чарлз Брамеско тези тенденции означават, че публиката се изправя пред риска да се зарази с темата, вместо да бяга от нея.



Илюстрация



Консултант на сценария на Contagion е Лари Брилиант, един от учените, които помагат срещу епидемията от дребна шарка (1973 - 1976) и чието скорошно интервю в Wired беше сред често споделяните в социалните мрежи текстове по темата за развитието и ограничаването на болестта. Подобно на участието на Бил Гейтс в TEDx преди пет години, в което той предупреждава от опасността от пандемия, Брилиант също се опитва да предупреди света, че трябва по-добра подготовка срещу подобни събития - неговото участие в TED е от 2006 г.

Едно от новите заглавия на Netflix също провокира неочаквано голямо внимание: по-рано тази година излезе документалният сериал Pandemic: How To Prevent an Outbreak, който разказва за изпитанията на лекарите при ебола, дискусиите около ваксините и как изследвания върху животни подсказват какво може да се случи с хората в близко бъдеще.


Сред литературните творби, които се припомнят и наново анализират, са два романа, които говорят за последния път, в който исторически светът е бил едновременно под влияние на едно и също събитие - Втората световна война. Мемоарът "Светът от вчера" на Стефан Цвайг и най-вече (потенциално алегоричния) роман "Чумата" на Албер Камю, често интерпретиран като критика към фашизма, но също така базирана на реална чумна епидемия в Алжир в средата на XIX в.

Песента Imagine на Джон Ленън от 1971 г. също стана част от този културен пейзаж: актьори, актриси и изпълнители като Гал Гадот, Sia, Нора Джоунс, Уил Феръл, Марк Ръфало направиха кавъри в домашни условия, но голяма част от тях бяха приети негативно - докато песента призовава за отказ от притежания, голяма част от известностите са все пак критикувани именно заради консуматорството им.

Илюстрация



В дните, след като Световната здравна организация определи разпространението на коронавируса като пандемия, песента на R.E.M. от 1987 г. It's The End of the World As We Know It се върна в класациите и отбеляза 48% повече стрийминг от обикновено и 184% повече дигитални продажби. Песента дори не е най-големият хит на американската група, намерила широка популярност през 90-те години с песни като Losing My Religion, Everybody Hurts, Man on the Moon.

Песента, чийто хаотичен текст е написан от вокалиста Майкъл Стайп в стила "поток на мисълта" след сън, вече е имала подобен смисъл за обществото. Тогава води до различен рефлекс - през 2001 г. тя е сред първите 165, които са определени като неподходящи за пускане от американските радиостанции след терористичните атаки в Ню Йорк. Изглежда, през 2020 г. по-добре комуникираме мислите си чрез музиката.
В България се появиха първи песни, които засягат темата - "Песен за коронавирус" на Angelica Summer (алтер его на музиканта и пърформънс артист Иван Стоянов), Corona Cush Cush на Иво Димчев и "Стой си вкъщи" на Папи Ханс.

Капитал #12

Текстът е част от брой 12 на седмичния Капитал (27 март - 2 април). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1284 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 1632 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10