Шоу по време на пандемия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шоу по време на пандемия

Обложката на албума Abbey Road на The Beatles, на която четиримата от групата преминават лондонската улица близо един до друг, получи различни интерпретации в условията на социална дистанция

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Светослав Тодоров, Ивайло Харалампиев

Обложката на албума Abbey Road на The Beatles, на която четиримата от групата преминават лондонската улица близо един до друг, получи различни интерпретации в условията на социална дистанция

© Activisita Agency


На фона на очакванията, че коронавирусната пандемия ще създаде висока безработица, артистите се оказват в положение на особено уязвими в тази ситуация. Над 120 хиляди души, предимно фрийлансъри, които работят в развлекателната индустрията (от кино през театър до телевизионни програми) в САЩ, вече са изгубили работните си места по информация на сп. Variety и Международния алианс на сценичните работници в Ню Йорк. Почти всички продукции са спрени за неопределен срок.

Според Съюза на музикантите във Великобритания загубите за работещите в сферата на музиката са вече 13.9 млн. паунда. Политиката на социално дистанциране постави клубове, галерии, музеи, киносалони и концертни зали в положение на почти сигурен фалит при постоянно свиваща се публика и клиентела.

No man is an island

Затварянето на няколко типа места и дейности означава, че много хора на изкуството са загубили повече от една работа (и респективно източник на доход) наведнъж. Често хората в изпълнителските и сценичните изкуства съчетават различни дейности, като това важи съвсем не само за младите и неутвърдени имена. За много артисти ангажиментите често варират между нишови и по-комерсиални проекти, което означава, че те са едновременно засегнати от промените както на ъндърграунд, така и на мейнстрийм ниво.

За музикантите един от големите удари е отмяната на турнета през пролетта и началото на лятото - през последното десетилетие това е най-доходоносната дейност за един изпълнител на фона на трайно свиващите се физически продажби и дългогодишните спорове около малкия процент, който музикантите получават от стрийминг платформи като Spotify. Няколко кампании около дългоочаквани нови албуми бяха преместени за по-късна дата: отлагат се предстоящите издания на изпълнители като Лейди Гага, Дуа Липа, Сам Смит, HAIM.

През последните седмици по-нишовите изпълнители и лейбъли се опитват да компенсират неочакваните загуби с компилации, ексклузивни издания, разпродажби (метод, който среща смесени реакции, тъй като в условията на пандемия работещите в куриерските услуги са сред най-уязвимите групи) или призиви за директни дарения. Отмяната на събития за месеци напред афектира по същия начин театрални и пърформънс актьори и в известна степен популярните писатели, фотографи и стендъп комици.

Условията на извънредно положение промениха радикално плановете на стрийминг платформи като Netflix, които на 13 март спряха работа по всичките си продукции, включително продълженията на хитови сериали като Stranger Things и Russian Doll. Стрийминг гигантът инвестира 17.3 млн. долара в оригинално съдържание през тази година. Междувременно се отмениха и премиерите на високобюджетни филми като "Бързи и яростни" 9, епизодът на HBO, който трябваше да събере актьорите от "Приятели" за общо интервю, сериалът на Amazon Prime по "Властелинът на пръстените", в който бяха инвестирани 250 млн. долара. Сред големите телевизионни събития, които също пострадаха от ситуацията, е и тазгодишното издание на "Евровизия", което трябваше да се проведе в Ротердам.

Социалната дистанция на затворени места измени радикално работата на токшоутата и прекрои напълно концепцията им: популярни водещи като Джон Оливър, Стивън Колбер, Джими Фалън излязоха от студиата си и започнаха да записват на други места, с изключително ограничен екип, без публика или направо от вкъщи.

Пандемията промени напълно и графика на големи и малки фестивали, които по традиция трябва да са предвестник на големите културни явления през следващата година: кинофестивалът в Кан отмени традиционното си откриване през май за по-късно през 2020 г. (досега той е бил отменян веднъж - през 1968, заради масови студентски протести във Франция), но има добра новина - пространствата, в които се помещава фестивала ще бъдат използвани за настаняване на бездомни хора. Един от най-мащабните музикални фестивали в света, този в Гластънбъри, беше отложен за следващата година, както и събития, които съчетават различни изкуства, като SXSW в Тексас.

В България това засегна новото издание на "София филм фест", който се отменя за все още неуточнена по-късна дата през 2020 г.

Разбира се, всичко това дава отражение и на България, където изкуството получава малко държавна подкрепа или закони, които да гарантират съществуването му. Има малко очаквания това да се промени: Законът за извънредното положение не предвижда мерки за самоосигуряващи се лица или работещи на свободна практика.

По-рано през март няколко артистични сдружения пуснаха петиция до министъра на културата Боил Банов за спешни мерки. Исканията, които събраха над хиляда подписа за няколко дни, включват създаването на социален фонд, който да подкрепи спешно независимите български творци, пряко засегнати от въвеждането на извънредната ситуация, структурен фонд, който да гарантира устойчивостта на организациите от независимата творческа сцена, като подкрепя частично преките разходи за тяхното съществуване, и своевременни мерки, които да гарантират равнопоставеност между държавния и независимия културен сектор. Писмо с искания, с фокус към книгоиздателите, публикува и асоциация "Българска книга".

Вече има някои бързи и радикални примери на подкрепа към изкуствата. На 20 март Берлинският сенат отпусна 100 млн. евро в грантове, с които да пребори ефектите от кризата върху малкия бизнес и културата, и отделно 300 млн. за засегнатите в хотелиерската и ресторантьорската сфера. Допълнителни 50 милиарда евро ще отидат към културния сектор, тъй като по думите на културния министър на Германия Моника Грутерс, "хората на изкуството са незаменими, особено в ситуация като тази."

Кризисни (но креативни) решения

Сред интересните нововъведения в ситуация на постоянна нужда от спешни решения се появиха съвсем нови концепции. Онлайн фестивалът за късометражно кино My Darling Quarantinе, създаден от организатори на форумите в Кан, Берлин, Венеция, Локарно и Талин, представя седем нови заглавия всяка седмица на talkingshorts.com. Селекторите започват и дарителска програма в Go Fund Me: 50% от даренията на зрителите ще отидат за "Лекари без граници", oстаналите 50% ще бъдат дарени в помощ на засегнатите културни институции и служители.

Марката китари Fender започна да предлага безплатни тримесечни онлайн уроци за първите сто хиляди записани. Ако по-скоро ви влече към синтезаторите и абстрактните звуци - Moog и Korg пуснаха безплатни приложения.

Дискусионни формати като фестивала World Happiness Fest в Мадрид, който тази година трябваше да обедини на живо 170 експерти в областите на човешкия прогрес, здравеопазването и социалните политики, премина изцяло онлайн, а квотите за участие бяха премахнати.

В Испания, втората най-тежко засегната от вируса държава в Европа, издателската индустрия също предприе няколко мерки: испанският клон на американското издателство Hearst даде свободен достъп до мартенския брой на всичките си списания (Elle, Harper's Bazaar, Men's Health, Women's Health, Cosmopolitan, Esquire и други). Те са достъпни в платформата Kiosko y mas без необходимост от регистрация. От своя страна Conde Nast пусна безплатно априлските броеве на испанските издания на Vanity Fair, Traveler, Vogue, GQ, Glamour без регистрация. Водещият всекидневник El Pais отмени въведения малко преди актуалните събития платен достъп и дава възможност за сваляне на броеве в pdf формат.

Задържането на вниманието на публиката, дори и да не носи доход, постепенно се превръща в практика и в музиката: след като сезонът на нюйоркската "Метрополитън опера" внезапно прекъсна, на уебсайта всеки ден във високо качество се излъчват спектакли от последните 40 години. Подобна стратегия предприе и Виенската опера.

През последните две седмици включванията на живо в социалните мрежи се превърнаха в нов начин за контакт с публиката. Роби Уилямс, Джеймс Блейк, Крис Мартин (Coldplay), Бен Гибърт, (Death Cab for Cutie), Пати Смит са сред музикантите, които направиха изпълнения от студиата или домовете си.

Възможно решение как да бъде монетизиран трудът на творците в близко бъдеще беше подсказано от обявената колаборация между Facebook и Фонда към Националния център за изкуства на Канада: след селекция на кандидатите 100 хиляди канадски долара ще бъдат разпределени за артисти от страната, които са изгубили доходите си заради пандемията и биха искали да използват стрийминга на живо като начин да се свържат отново с публиката си чрез изпълнение в студиото си.

Очаква се съвсем скоро да има и все повече ексклузивно семейно ориентирано съдържание - в опит да помогне на всички родители, които трябва да съчетават и работа, платформата за аудиокниги Audible пуска за свободно използване каталога си с детска литература.

Все повече изложби преминават или се развиват направо в онлайн формат: платформата Google Arts&Culture дава свободен достъп до интерактивна изложба за Фрида Кало с над осемстотин творби, фотографии, лични предмети, статии. Проектът Faces of Frida е резултат от сътрудничеството между Google и 33 международни музея.

В България записани представления онлайн вече представят Младежкият театър, "Сфумато" и Народния театър, а все повече творци самостоятелно започват да отключват архивите си (Явор Гърдев обяви онлайн прожекция на постановката си "Калигула" по Албер Камю, която ще се състои този петък във Facebook профила на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" - Варна). Онлайн програма започва и Софийската филхармония.

Интересен ход направи и ангажираното с преиздаването на творчеството на Йордан Радичков издателство "Нике" с пускането на електронния сборник с разкази на автора "Убий мухата!" и пиесата "Януари".

На фона на очакванията, че коронавирусната пандемия ще създаде висока безработица, артистите се оказват в положение на особено уязвими в тази ситуация. Над 120 хиляди души, предимно фрийлансъри, които работят в развлекателната индустрията (от кино през театър до телевизионни програми) в САЩ, вече са изгубили работните си места по информация на сп. Variety и Международния алианс на сценичните работници в Ню Йорк. Почти всички продукции са спрени за неопределен срок.

Според Съюза на музикантите във Великобритания загубите за работещите в сферата на музиката са вече 13.9 млн. паунда. Политиката на социално дистанциране постави клубове, галерии, музеи, киносалони и концертни зали в положение на почти сигурен фалит при постоянно свиваща се публика и клиентела.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK