Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

27 мар 2020, 8:30, 2922 прочитания

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

При все по-главозамайващите способности на цифровите технологии публиката вече трудно се задоволява със статично съзерцание на изкуството. Мултимедията съпътства почти всяка "иновативна" изложба: от скорошната "Рисунки" на Лика Янко в "Квадрат 500", в която кураторът Иво Милев беше избрал да подчертае необикновения стил на художничката със светлинни ефекти и да "прожектира" изображенията по стените, до шеметното обикалящо света шоу "Запознай се с Винсент" на музея "Ван Гог" в Амстердам, което ни кани да подслушаме разговорите и вътрешните му гласове, да усетим полъха на ръжта от неговите платна, да проникнем в магията на движенията на четката му, пак с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" в новото галерийно хале IDEAL, построено на мястото на легендарно квартално кино в Барселона, отива още по-далеч, предлагайки разходка из живота и картините на художника посредством огромни екрани и VR филм за финал. Общото между трите изложби е, че оригиналът не е на пиедестал, както в традиционните музеи; впрочем той едва присъства и е по-скоро придружаващ артефакт, отколкото централен персонаж. В тези изложби от нов вид изкуството е десакрализирано - дигитализирани репродукции са предоставени за пипане и изучаване отблизо, за копиране и дорисуване, за непосредствена консумация.


Подобна тенденция в интерпретациите му за широката публика вероятно ще се затвърждава, имайки предвид статистиката, че две трети от поколението на милениълите - хора в постоянно движение, за които вещите са бреме - плащат повече за преживявания, отколкото за вещи. В този смисъл "Моне - всеобхватното преживяване" е попадение в целта и това, че цената на билета е колкото за "Прадо", не смущава посетителите.


"Мога да съм само две неща: художник и градинар" е една от запомнящите се тиражирани фрази на Моне в експозицията и може би най-илюстративна за усещането, че сме попаднали в цветна градина с гигантски размери. Природата и най-вече цветята с техните багри са обсесия за Моне, а да нарисува трептящата им реалност, да запечата ежеминутно променящата се тяхна красота е предизвикателство, което усъвършенства до края на живота си. Както услужливо припомня първата зала, импресионистите са се интересували от оптиката и теорията на цвета. (Наименованието на течението импресионизъм произхожда именно от картина на Моне: "Импресия. Изгряващо слънце", 1872 - бел. авт.)





Техниката им не смесва, а по-скоро противопоставя контрастни тонове, оставяйки естествените способности на окото да произведе допълнителни ефекти. Мисията на платната им на фона на току-що появилата се фотография вече не е да документира света, а да улавя състоянията и настроенията му, да насочи погледа към онази отсянка от слънчев лъч върху листенцето, която обгръща образа със сетивност.

Във втората зала се любуваме на единствената оригинална картина в цялата експозиция, "Етюд с лилии" (1910 - 1915), предоставена за пръв път на публично достъпна изложба от каталунски колекционер), която прекрасно илюстрира копнежа на Моне по флуидните форми и цветовите нюанси. Картината е част от по-голям 360-градусов проект на художника и в този смисъл се вписва точно в концепцията за всеобхватно преживяване. Следва ателие, в което сме поканени да дорисуваме известни шедьоври върху предварително разпечатани шаблони, а оттам попадаме в най-обширното пространство, където се отпускаме на меки табуретки в средата или на шезлонги в единия край и в продължение на 35 минути изкуството на Моне се излива като водопад от огромни екрани върху стените, пода и нас самите, разгръщайки тайните на умението му да изрази чрез образ прелестта на ефимерното.

Инсталацията, напомняща раздвижен дигитален вариант на популярните картинни панорами от XVIII и XIX век, ни разхожда из значимите места в живота на художника: от детството му в Хавър и младежките години в Париж, през отскачанията му до Лондон и изгнанието в холандското градче Зандаам, до семейния живот в Аржентьой и последния етап в Живерни. На изхода ни чака зоната за виртуална реалност, където в продължение на десет минути буквално пътуваме из най-известните картини на Моне - тръгваме от гостната в Живерни и се понасяме над скалите на Етрета, реем се сред макови полета, минаваме по мостчето над езерото с лилиите.

За разлика от посещението на класически музеи, при което благоговеем пред картините като пред божества, при зрелища като тези съвременни дигитални панорами двустранният обмен е заменен с еднопосочни внушения, а крайната цел на кураторите е да потопят зрителя в един съвършен илюзорен свят, където възвишеното слиза на ежедневно ниво. Дали гениалността на артист като Моне би пострадала от подобна "профанизация" е трудно да се каже, но достъпът до гениалността му е безспорно демократизиран с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" остава в IDEAL - Centre d'arts digitals в Барселона и ще бъде отворена за посещение, след като бъдат вдигнати строгите мерки за безопасност във връзка с глобалната пандемия.
idealbarcelona.com

Капитал #12

Текстът е част от брой 12 на седмичния Капитал (27 март - 2 април). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1747 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 2238 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10