Моне за всеки ден
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моне за всеки ден

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

3482 прочитания

При все по-главозамайващите способности на цифровите технологии публиката вече трудно се задоволява със статично съзерцание на изкуството. Мултимедията съпътства почти всяка "иновативна" изложба: от скорошната "Рисунки" на Лика Янко в "Квадрат 500", в която кураторът Иво Милев беше избрал да подчертае необикновения стил на художничката със светлинни ефекти и да "прожектира" изображенията по стените, до шеметното обикалящо света шоу "Запознай се с Винсент" на музея "Ван Гог" в Амстердам, което ни кани да подслушаме разговорите и вътрешните му гласове, да усетим полъха на ръжта от неговите платна, да проникнем в магията на движенията на четката му, пак с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" в новото галерийно хале IDEAL, построено на мястото на легендарно квартално кино в Барселона, отива още по-далеч, предлагайки разходка из живота и картините на художника посредством огромни екрани и VR филм за финал. Общото между трите изложби е, че оригиналът не е на пиедестал, както в традиционните музеи; впрочем той едва присъства и е по-скоро придружаващ артефакт, отколкото централен персонаж. В тези изложби от нов вид изкуството е десакрализирано - дигитализирани репродукции са предоставени за пипане и изучаване отблизо, за копиране и дорисуване, за непосредствена консумация.

Подобна тенденция в интерпретациите му за широката публика вероятно ще се затвърждава, имайки предвид статистиката, че две трети от поколението на милениълите - хора в постоянно движение, за които вещите са бреме - плащат повече за преживявания, отколкото за вещи. В този смисъл "Моне - всеобхватното преживяване" е попадение в целта и това, че цената на билета е колкото за "Прадо", не смущава посетителите.

"Мога да съм само две неща: художник и градинар" е една от запомнящите се тиражирани фрази на Моне в експозицията и може би най-илюстративна за усещането, че сме попаднали в цветна градина с гигантски размери. Природата и най-вече цветята с техните багри са обсесия за Моне, а да нарисува трептящата им реалност, да запечата ежеминутно променящата се тяхна красота е предизвикателство, което усъвършенства до края на живота си. Както услужливо припомня първата зала, импресионистите са се интересували от оптиката и теорията на цвета. (Наименованието на течението импресионизъм произхожда именно от картина на Моне: "Импресия. Изгряващо слънце", 1872 - бел. авт.)

Техниката им не смесва, а по-скоро противопоставя контрастни тонове, оставяйки естествените способности на окото да произведе допълнителни ефекти. Мисията на платната им на фона на току-що появилата се фотография вече не е да документира света, а да улавя състоянията и настроенията му, да насочи погледа към онази отсянка от слънчев лъч върху листенцето, която обгръща образа със сетивност.

Във втората зала се любуваме на единствената оригинална картина в цялата експозиция, "Етюд с лилии" (1910 - 1915), предоставена за пръв път на публично достъпна изложба от каталунски колекционер), която прекрасно илюстрира копнежа на Моне по флуидните форми и цветовите нюанси. Картината е част от по-голям 360-градусов проект на художника и в този смисъл се вписва точно в концепцията за всеобхватно преживяване. Следва ателие, в което сме поканени да дорисуваме известни шедьоври върху предварително разпечатани шаблони, а оттам попадаме в най-обширното пространство, където се отпускаме на меки табуретки в средата или на шезлонги в единия край и в продължение на 35 минути изкуството на Моне се излива като водопад от огромни екрани върху стените, пода и нас самите, разгръщайки тайните на умението му да изрази чрез образ прелестта на ефимерното.

Инсталацията, напомняща раздвижен дигитален вариант на популярните картинни панорами от XVIII и XIX век, ни разхожда из значимите места в живота на художника: от детството му в Хавър и младежките години в Париж, през отскачанията му до Лондон и изгнанието в холандското градче Зандаам, до семейния живот в Аржентьой и последния етап в Живерни. На изхода ни чака зоната за виртуална реалност, където в продължение на десет минути буквално пътуваме из най-известните картини на Моне - тръгваме от гостната в Живерни и се понасяме над скалите на Етрета, реем се сред макови полета, минаваме по мостчето над езерото с лилиите.

За разлика от посещението на класически музеи, при което благоговеем пред картините като пред божества, при зрелища като тези съвременни дигитални панорами двустранният обмен е заменен с еднопосочни внушения, а крайната цел на кураторите е да потопят зрителя в един съвършен илюзорен свят, където възвишеното слиза на ежедневно ниво. Дали гениалността на артист като Моне би пострадала от подобна "профанизация" е трудно да се каже, но достъпът до гениалността му е безспорно демократизиран с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" остава в IDEAL - Centre d'arts digitals в Барселона и ще бъде отворена за посещение, след като бъдат вдигнати строгите мерки за безопасност във връзка с глобалната пандемия.

idealbarcelona.com

За разлика от посещението на класически музеи, при което благоговеем пред картините като пред божества, при зрелища като тези съвременни дигитални панорами двустранният обмен е заменен с еднопосочни внушения, а крайната цел на кураторите е да потопят зрителя в един съвършен илюзорен свят

При все по-главозамайващите способности на цифровите технологии публиката вече трудно се задоволява със статично съзерцание на изкуството. Мултимедията съпътства почти всяка "иновативна" изложба: от скорошната "Рисунки" на Лика Янко в "Квадрат 500", в която кураторът Иво Милев беше избрал да подчертае необикновения стил на художничката със светлинни ефекти и да "прожектира" изображенията по стените, до шеметното обикалящо света шоу "Запознай се с Винсент" на музея "Ван Гог" в Амстердам, което ни кани да подслушаме разговорите и вътрешните му гласове, да усетим полъха на ръжта от неговите платна, да проникнем в магията на движенията на четката му, пак с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" в новото галерийно хале IDEAL, построено на мястото на легендарно квартално кино в Барселона, отива още по-далеч, предлагайки разходка из живота и картините на художника посредством огромни екрани и VR филм за финал. Общото между трите изложби е, че оригиналът не е на пиедестал, както в традиционните музеи; впрочем той едва присъства и е по-скоро придружаващ артефакт, отколкото централен персонаж. В тези изложби от нов вид изкуството е десакрализирано - дигитализирани репродукции са предоставени за пипане и изучаване отблизо, за копиране и дорисуване, за непосредствена консумация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Календар

Календар

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK