Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Неща

27 мар 2020, 8:30, 2923 прочитания

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

При все по-главозамайващите способности на цифровите технологии публиката вече трудно се задоволява със статично съзерцание на изкуството. Мултимедията съпътства почти всяка "иновативна" изложба: от скорошната "Рисунки" на Лика Янко в "Квадрат 500", в която кураторът Иво Милев беше избрал да подчертае необикновения стил на художничката със светлинни ефекти и да "прожектира" изображенията по стените, до шеметното обикалящо света шоу "Запознай се с Винсент" на музея "Ван Гог" в Амстердам, което ни кани да подслушаме разговорите и вътрешните му гласове, да усетим полъха на ръжта от неговите платна, да проникнем в магията на движенията на четката му, пак с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" в новото галерийно хале IDEAL, построено на мястото на легендарно квартално кино в Барселона, отива още по-далеч, предлагайки разходка из живота и картините на художника посредством огромни екрани и VR филм за финал. Общото между трите изложби е, че оригиналът не е на пиедестал, както в традиционните музеи; впрочем той едва присъства и е по-скоро придружаващ артефакт, отколкото централен персонаж. В тези изложби от нов вид изкуството е десакрализирано - дигитализирани репродукции са предоставени за пипане и изучаване отблизо, за копиране и дорисуване, за непосредствена консумация.


Подобна тенденция в интерпретациите му за широката публика вероятно ще се затвърждава, имайки предвид статистиката, че две трети от поколението на милениълите - хора в постоянно движение, за които вещите са бреме - плащат повече за преживявания, отколкото за вещи. В този смисъл "Моне - всеобхватното преживяване" е попадение в целта и това, че цената на билета е колкото за "Прадо", не смущава посетителите.


"Мога да съм само две неща: художник и градинар" е една от запомнящите се тиражирани фрази на Моне в експозицията и може би най-илюстративна за усещането, че сме попаднали в цветна градина с гигантски размери. Природата и най-вече цветята с техните багри са обсесия за Моне, а да нарисува трептящата им реалност, да запечата ежеминутно променящата се тяхна красота е предизвикателство, което усъвършенства до края на живота си. Както услужливо припомня първата зала, импресионистите са се интересували от оптиката и теорията на цвета. (Наименованието на течението импресионизъм произхожда именно от картина на Моне: "Импресия. Изгряващо слънце", 1872 - бел. авт.)





Техниката им не смесва, а по-скоро противопоставя контрастни тонове, оставяйки естествените способности на окото да произведе допълнителни ефекти. Мисията на платната им на фона на току-що появилата се фотография вече не е да документира света, а да улавя състоянията и настроенията му, да насочи погледа към онази отсянка от слънчев лъч върху листенцето, която обгръща образа със сетивност.

Във втората зала се любуваме на единствената оригинална картина в цялата експозиция, "Етюд с лилии" (1910 - 1915), предоставена за пръв път на публично достъпна изложба от каталунски колекционер), която прекрасно илюстрира копнежа на Моне по флуидните форми и цветовите нюанси. Картината е част от по-голям 360-градусов проект на художника и в този смисъл се вписва точно в концепцията за всеобхватно преживяване. Следва ателие, в което сме поканени да дорисуваме известни шедьоври върху предварително разпечатани шаблони, а оттам попадаме в най-обширното пространство, където се отпускаме на меки табуретки в средата или на шезлонги в единия край и в продължение на 35 минути изкуството на Моне се излива като водопад от огромни екрани върху стените, пода и нас самите, разгръщайки тайните на умението му да изрази чрез образ прелестта на ефимерното.

Инсталацията, напомняща раздвижен дигитален вариант на популярните картинни панорами от XVIII и XIX век, ни разхожда из значимите места в живота на художника: от детството му в Хавър и младежките години в Париж, през отскачанията му до Лондон и изгнанието в холандското градче Зандаам, до семейния живот в Аржентьой и последния етап в Живерни. На изхода ни чака зоната за виртуална реалност, където в продължение на десет минути буквално пътуваме из най-известните картини на Моне - тръгваме от гостната в Живерни и се понасяме над скалите на Етрета, реем се сред макови полета, минаваме по мостчето над езерото с лилиите.

За разлика от посещението на класически музеи, при което благоговеем пред картините като пред божества, при зрелища като тези съвременни дигитални панорами двустранният обмен е заменен с еднопосочни внушения, а крайната цел на кураторите е да потопят зрителя в един съвършен илюзорен свят, където възвишеното слиза на ежедневно ниво. Дали гениалността на артист като Моне би пострадала от подобна "профанизация" е трудно да се каже, но достъпът до гениалността му е безспорно демократизиран с помощта на технологиите.

"Моне - всеобхватното преживяване" остава в IDEAL - Centre d'arts digitals в Барселона и ще бъде отворена за посещение, след като бъдат вдигнати строгите мерки за безопасност във връзка с глобалната пандемия.
idealbarcelona.com

Капитал #12

Текстът е част от брой 12 на седмичния Капитал (27 март - 2 април). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Домът, моят приятел Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

22 май 2020, 1797 прочитания

Майсторът, Маргарита и ние 1 Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

22 май 2020, 2291 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Неща" Затваряне
Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10