Танцуващият с "мишка"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Танцуващият с "мишка"

Представление на Rosas в Авиньон

Танцуващият с "мишка"

Танцови представления и уроци онлайн

3033 прочитания

Представление на Rosas в Авиньон

© Annevan Aerschot


На пръв поглед оставането вкъщи звучи несъвместимо с танцови представления. Но танцът намери своя път към домовете ни и отново ефирно ни свързва в общност, докато собствените ни тела са помолени да се дистанцират едно от друго.

С обявяването на пандемията много артисти и танцови компании спонтанно започнаха да споделят творчеството си онлайн безплатно, за да изразят солидарността си. За част от тях тази крачка означаваше доброволно да поемат риска да наранят сърцевината на изкуството си, съдържаща се в неповторимостта и мимолетността на всяка жива среща в залата.

Други бяха по-подготвени, тъй като вече имаха натрупан опит в разпространението на представленията си чрез прожекции по света. За трети беше невъзможно да се включат поради липса на ресурси, защото е ясно, че сили да предложат достойни спрямо изпълнителите и публиката видеоматериали имат основно големите институции и компании. Затова с обещанието да не спираме да си представяме истинското преживяване да сме (отново) зрители в залата в деня, в който отбелязваме Международния ден на танца, вдигаме виртуалните кулиси на танцовите сцени в България и по света, за да си набележим представленията, които да посетим онлайн, както и танцовите уроци, които можем да започнем с един клик.

Танцовата компания Rosas на световноизвестната белгийска хореографка Анне Тереза де Кеерсмекер беше една от първите, които отвориха широко архива си, давайки възможност да изгледаме христоматийни хореографски работи като Rain по музика на Стив Райх, дуета на Анне Тереза де Кеерсмекер с Борис Шармац Partita 2 заедно с ценни документални кадри, показващи процеса на работа по незабравими представления и образи. Всички те са достъпни в специална подсекция на сайта на Rosas.

Представление на Rosas в Авиньон
Автор: Annevan Aerschot
Преглед на оригинала

Друга мащабна виртуална сцена, която си струва да посетим многократно от дома си, е онлайн платформата на телевизия "Арте". В секцията със спектакли ни очакват танцови творби на водещи хореографи като Xenos на Акрам Кан, noBody и Creature на Саша Валц, както и операта Shell Shock, A Requiem of War, създадена по повод 100-годишнината от края на Първата световна война. Музиката за нея е на белгийския композитор Николас Ленс, хореографията е на Сиди Ларби Шеркауи, а либретото - на Ник Кейв (arte.tv/de).

Онлайн е и пълният запис на още една "историческа", но този път за сценичните изкуства, опера - "Айнщайн на плажа". Композитор на близо 5-часовото произведение е Филип Глас, хореографията е на Лусинда Чайлдс, а светлинният дизайн и поставянето на сцената са дело на театралния режисьор Робърт Уилсън. Премиерата ù се състои през 1976 г. на престижния театрален фестивал в Авиньон, Франция, следват представяния години наред по цял свят. Настоящият запис е от 2014 г., а представлението е заснето на сцената на театър "Шатле" в Париж.

"Пикет Клунчун и аз" е работа от 2005 г. на един от отличителните европейски хореографи в полето на съвременния танц, Жером Бел, в която той си партнира на сцената с изпълнителя на традиционни тайландски танци Пикет Клунчун. "Произведението среща двама артисти, които не знаят нищо един за друг, които имат много различен естетически подход и които се опитват да се опознаят, главно да научат повече за творчеството си въпреки гигантската културна пропаст, която ги разделя", разказва Бел за представлението, което е достъпно за гледане във Vimeo профила на Националния театър на Нантер - "Амандиер", и засега няма краен срок.

Националните балетни институции по света също повдигнаха завесите си за онлайн публиката. Руският "Болшой театър" започна своя онлайн програма в канала си в YouTube, в рамките на която на 3 май имаме възможност да видим балета "Светъл ручей" по музика на Дмитрий Шостакович с хореограф Алексей Ратманский. На 7 май е планирано публикуването на "Дон Кихот" по хореография на Александър Горский и Мариус Петипа. И двете представления ще бъдат достъпни за гледане в продължение на точно 24 часа.

Кралската опера в Лондон започна поредицата #OurHouseToYourHouse и в момента в YouTube канала на институцията е качен пълният запис от 2013 г. на балета "Метаморфозата" по едноименната новела на Франц Кафка. Хореограф е португалецът Артур Пита, когото наричат Дейвид Линч на хореографията. В ролята на Грегор Замза се превъплъщава примабалетистът Едуард Уотсън и изпълнението му е отличено с престижната британска награда "Лорънс Оливие".

На 1 май предстои и YouTube премиерата на балетната адаптация на Кристофър Уилдън по пиесата на Шекспир "Зимна приказка", заснета през 2014 г. За малките зрители пък Кралският балет сподели онлайн своя интерпретация на балета "Петя и вълкът" по музика на Сергей Прокофиев.

"Петя и вълкът" е и сред първите заглавия, които Операта в Сидни също предложи на публиката от всички възрасти с началото на своя дигитален сезон, който протича на сайта на институцията и в YouTube канала ù, но този път темите за смелостта и въображението са разказани от хореографията на Дейвид Болджиър със средствата на съвременния танц. Друго предложение към зрителите по света е да научат повече за танците на аборигените и жителите от островите в Торесовия проток, като изгледат запис от националното танцово състезание на Австралия "Танцови ритуали", провело се в края на миналата година с участието на над 350 изпълнители, или пък чрез съвременното танцово представление "Бенелонг", създадено от артистичния директор на Танцова компания "Бангара" Стивън Пейдж през 2017 г.

Балетът на Парижката опера също предлага свои представления за свободно гледане. До 21 май онлайн на сайта ще е "Пепеляшка" - балет, създаден от самия Рудолф Нуреев по музиката на Сергей Прокофиев през 1986 г. В своята интерпретация легендарният хореограф умело среща два свята и пренася познатата история от приказката на Шарл Перо не къде да е, а в Холивуд от 30-те години на ХХ век. Там, бягайки от алкохолизирания си баща и злата си мащеха, срамежливото младо момиче е открито от филмов продуцент. А с филмовия си дебют тя пленява сърцата както на зрителите, така и на главния актьор.

До 1 май в сайта на Холандската национална опера и балет ще е достъпен за гледане запис от тяхната отличителна продукция с комиксова естетика на балета "Копелия", хореограф на която е артистичният директор на институцията Тед Брандсън. На 2 май пък се очаква да бъдат публикувани акценти от спектакъла "Лебедово езеро" с хореограф Руди ван Данциг.

Наскоро и Ню Йорк сити балет обяви, че до 29 май всяка седмица ще публикува онлайн - едновременно на сайта си, в YouTube канала си и във фейсбук профила си - две свои балетни постановки заедно с богато съпътстващо съдържание. Сред първите програмирани заглавия са две произведения на легендарния хореограф и балетист Джордж Баланчин - на 1 май ще бъде качено видео на едноактния балет Ballo Della Regina.

Английският национален балет публикува ново видео всяка сряда, което остава достъпно в следващите 48-часа във фейсбук профила му и в YouTube. Така на празника на танца, 29 април, имаме възможността да се насладим на Dust на носителя на награда "Лорънс Оливие" за изключителни постижения в танца Акрам Кан.

С началото на извънредното положение в България Софийската опера и балет започна онлайн поредицата Sofia Opera Pearls Streams, чиято великденски програма току-що приключи и сме в очакване на новите дати и заглавия.

Балетът на Държавна опера - Стара Загора, направи достъпни онлайн част от последните заглавия в репертоара си - балета "Дон Кихот", в който специално участие взимат двама солисти от Щатсбалет в Берлин, както и едноактния балет "Шопениана" (музика на Фредерик Шопен, хореографията на Михаил Фокин) заедно с балетната миниатюра по музика на П.И. Чайковски и хореография на Силвия Томова "Ромео и Жулиета". Постановките могат да бъдат гледани на сайта и във фейсбук профила на Държавна опера - Стара Загора, както и в профилите на Фестивала на оперното и балетното изкуство - Стара Загора.

Балет "Арабеск" също организира своя онлайн програма "Останете си вкъщи", която ще продължи до 13 май. Всяка сряда и понеделник на страницата във фейсбук и на сайта на държавна танцова трупа за модерен балет се качват записи от богатата й история, които остават достъпни за гледане за период от 24 часа от момента на публикуването им.

Преглед на оригинала

"Списание за танц", единствено по рода си печатно издание в България, изцяло посветено на танца във всички негови разновидности, също сподели своя брой 1 онлайн за свободно четене до края на извънредното положение и ежедневно публикува в профила си във фейсбук подбрани танцови препоръки.

Изданието излиза от печат веднъж годишно в красиво книжно тяло и с думи и подбрано визуално съдържание разказва за актуалното по сцените в страната и по света, представя изгряващи и известни имена в полето на съвременния танц и класическия балет, проследява тенденциите в любителската танцова култура и публикува преводи на основополагащи теоретични текстове, неиздавани досега на български език.

Редом с представленията много от големите танцови институции също така предложиха и безплатни танцови уроци. В момента всеки начинаещ или напреднал любител на класическия балет има възможност да развие уменията си под онлайн ръководството на балетистите на водещите танцови институции в света.

Примабалерината и артистичен директор на Английския национален балет Тамара Рохо води едночасов урок всяка сряда на живо във фейсбук и YouTube. В канала на същата институция ще откриете и специализирани часове за младежи, хора с физически затруднения и болестта на Паркинсон и още предложения. Балетът на Хонконг също предлага часове за всички възрасти в канала си в YouTube. Танцьорите на Канадския национален балет пък дават уроци от понеделник до петък в инстаграм по график.

Инструкторите по добилия световна популярност движенчески език "Гага", развит от хореографа Охад Нахарин, започнаха да предлагат онлайн часове осем пъти на ден, седем дни в седмицата. Класовете се водят от две различни часови зони, Тел Авив и Ню Йорк, подходящи са за всеки, а записалите се могат по своя преценка да направят дарение за участието си.

Друга интересна възможност за любителите на съвременния танц предлага Танцова компания "Марта Греъм" - уроци по техниката на легендарната хореографка, публикувани в YouTube. Те включват както току-що създадени видеа от останалите си вкъщи изпълнители на трупата, така и филмов урок от 1975 г., заснет под ръководството на самата Марта Греъм.

"Пепеляшка", продукция на Балета на Парижката опера
Автор: Jonathan Kellerman
Преглед на оригинала

На пръв поглед оставането вкъщи звучи несъвместимо с танцови представления. Но танцът намери своя път към домовете ни и отново ефирно ни свързва в общност, докато собствените ни тела са помолени да се дистанцират едно от друго.

С обявяването на пандемията много артисти и танцови компании спонтанно започнаха да споделят творчеството си онлайн безплатно, за да изразят солидарността си. За част от тях тази крачка означаваше доброволно да поемат риска да наранят сърцевината на изкуството си, съдържаща се в неповторимостта и мимолетността на всяка жива среща в залата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK