Дзен и изкуството да си на сцена без публика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дзен и изкуството да си на сцена без публика

"Остава"

Дзен и изкуството да си на сцена без публика

Платформата URBO започна платен видеострийминг на концерти и така намери временно решение за изпълнителите

Светослав Тодоров
2217 прочитания

"Остава"

© Добрин Кашавелов


"Свиренето без публика изисква зверска концентрация", казва Свилен Ноев от "Остава", една от първите групи, които направиха онлайн концерт с дигитален билет/дарение чрез URBO, онлайн платформа за резервации, продажба на билети, която след обявеното извънредно положение започна да предлага нови услуги - възможност на различни бизнеси да излъчват съдържание в реално време чрез стрийминг и също така да продават свои онлайн курсове, тренировки, обучения и семинари.

"В началото на март като резултат от мерките, предприети срещу COVID-19, ние се оказахме с над 40 отменени събития само в рамките на първата седмица, казва Андрей Лилов, основател на URBO. Това ни принуди да реагираме бързо и да се адаптираме към промяната в бизнес средата и промяната в начина на живот на всички."

Платформата стана домакин на поредица от онлайн концерти в колаборация с "Жокер медиа" и Streamer.bg, и предложи изпълнения на добре познати имена на българската музикална сцена, което даде временно решение на затворените зали и прекъснатите турнета. Ролята на видеострийминг платформите и начините за монетизиране на зрителския интерес са актуална тема в целия свят.

Интересът е голям - 74 хиляди гледат изявата на "Остава", а всеки може или да гледа безплатно, или да подкрепи музикантите с дигитален билет в различни ценови категории. Ноев описва настоящето като "странни времена за музиката". Като странно той описва и усещането да си на сцена без публика. "В началото бях вцепенен заради липсата на реакция отстрани, но постепенно се успокоих и всичко мина добре. Това, което ме притеснява повече, е, че когато не си задължен да платиш за "услугата", самото събитие губи от стойността си. Усетих го по слабия ми интерес към други концерти след това. Към края на май ще направим нов опит, този път с платен концерт, и ще видим резултата."

Димо Стоянов

P.I.F. също експериментираха с формата и направиха концерт пред около сто хиляди виртуални зрители, а вокалистът им Димо Стоянов отделно представи моноспектакъла си "Кой прибира сутрин звездите?" на платформата. Той казва, че приходите от изпълнението са спомогнали музикантите от групата да не се притесняват за ежедневните си разходи през идните два месеца, но какво следва след това остава неизвестно.

"Самото преживяване не ми беше чак толкова чуждо, тъй като имаме опит от телевизионни предавания, а и чувството е малко като да снимаш клип", анализира Стоянов, който казва, че все пак живият контакт между музиканти и публика е нещо, което няма как да бъде заменено, тъй като той осмисля целия креативен процес. Плюсът, който вижда, е, че онлайн концертът представя музиката им с по-добър звук от традиционните клубни изяви. Не е сигурен дали онлайн концертите могат да заместят и реалните като финансов ефект, ако станат изцяло платени. "Тогава гледаемостта ще спадне рязко надолу. Засега няма модел, който да работи за всички, това, което би работило за музикантите, трудно ще работи за актьорите."

Той отбелязва, че ако има нещо позитивно в цялата ситуация, това е, че през десетилетията артистичната сцена в България е намирала всякакви пътеки, за да изплува, независимо от политическите и икономическите проблеми. "Научени сме да реагираме във всяка ситуация."

Андрей Лилов

Q&A: Андрей Лилов, основател на URBO

Какви бързи решения сегашното положение ви накара да предприемете?

- В рамките на 7-10 дни в началото на март пуснахме предварително планирани функционалности за третото тримесечие на 2020 още през втората половина на март. Стартирахме URBO live (стрийминг услуга) и URBO online (VOD - VideoOnDemand) и предоставихме възможност на бизнеса да остане на пазара дори при почти спряла икономика. На много артисти и музиканти дадохме възможност да достигнат до своите фенове онлайн. А малките бизнеси (занимални за деца, танцувални школи, СПА процедури, куклени театри и други) да продължават да радват клиентите си и да генерират средства чрез онлайн видеоуроци. Не на последно място, подсигурихме заетост на хората зад сцена, тези, които в момента остават без активна работа.

Какво показва опитът ви до момента, склонна ли е публиката да плаща за онлайн концерти?

- За съжаление изкуството и културата са едно от първите пера, които сме склонни да свием в такива моменти. Радващото е, че въпреки това хората са готови да помогнат. Все повече компании показаха съпричастност, купувайки билети на едро за своите служители.

Преди URBO сте имал различен професионален опит. Какви знания пренесохте от едното място към другото?

- Моята кариера първо се разви в хотелската индустрия и по-точно в софтуерни системи, свързани с управление на хотели. При хотелите автоматизацията и свързаността между системите е нещо, което се приема за задължително. Това беше едно от желанията ми, когато стартирахме платформата - да приложим работещите практики, като ги подобрим с конкретни специфики и инструменти за сфера на дейност.

"Свиренето без публика изисква зверска концентрация", казва Свилен Ноев от "Остава", една от първите групи, които направиха онлайн концерт с дигитален билет/дарение чрез URBO, онлайн платформа за резервации, продажба на билети, която след обявеното извънредно положение започна да предлага нови услуги - възможност на различни бизнеси да излъчват съдържание в реално време чрез стрийминг и също така да продават свои онлайн курсове, тренировки, обучения и семинари.

"В началото на март като резултат от мерките, предприети срещу COVID-19, ние се оказахме с над 40 отменени събития само в рамките на първата седмица, казва Андрей Лилов, основател на URBO. Това ни принуди да реагираме бързо и да се адаптираме към промяната в бизнес средата и промяната в начина на живот на всички."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK