Вулканът до морето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вулканът до морето

Кирил Янев

Вулканът до морето

Изложба разказва за поколението художници и бунтари във Варна през 80-те години

Светослав Тодоров
1717 прочитания

Кирил Янев

© Александър Николов


Връщане към 80-те години. Това предложи една от първите изложби след разхлабването на мерките в страната. "Вулкан" в Градската художествена галерия във Варна събира 152 черно-бели снимки на фотографа Александър Николов, документирал атмосферата в едноименните ателиета, които между 1975 и 1991 г. приютяват експерименталните творци на града.

Този период е свързван с ранните примери на западно влияние в изкуството въпреки рамките на социализма и далеч от погледа на столичното статукво. Повечето снимки са портрети на художниците и това ги прави още по-ценни - за голяма част от тях информацията онлайн е оскъдна.

Ателиетата във "Вулкан"
Автор: Александър Николов
Преглед на оригинала

Те се помещават в бившата фабрика за печки за твърдо гориво "Вулкан", построена през 30-те години на ХХ век. Мястото се намира до ул. "Парижка комуна" и може би тогава общността във "Вулкан" е изглеждала като такава. В пика на пространството работят над 70 художници, а също така и печатари.

Стоимен Стоилов
Автор: Александър Николов
Преглед на оригинала

Сред тях са Стоимен Стоилов, едно от основните имена в арт събитията във Варна, Димитър Трайчев, един от дизайнерите на "Галактика" и участник в многобройни важни проекти в града тогава и през следващите десетилетия, Веселин Димов, свързан с първите въобще документирани примери за съвременно изкуство у нас, Владимир Иванов, който след 1989 г. си пробива път към галериите в Холандия, Александър Капричев (1945 - 2008), който през 90-те работи във Великобритания, Лора Маринова, която по-късно се утвърждава като сценограф. След периода си във "Вулкан" множество международни изяви имат също така Ванко Урумов (1941 - 2020) и Милко Божков.

В книгата си "Въведение в българското съвременно изкуство 2012 - 2015" Весела Ножарова определя този кръг от творци като "истинска артистична колония" и пише: "Ще бъде пресилено, ако кажем, че на тях се гледа с лошо око, че се налага цензура или някаква репресия. Това се дължи на обстоятелството, че в самото начало чисто концептуално художниците не засягат политически или социални теми. Техният бунт е артистичен, художествен и има ролята на освобождаваща вълна в силно идеологизираната културна среда."

Лора Маринова
Автор: Александър Николов
Преглед на оригинала

Тази среда провокира и създаването на Биеналето на графиката във Варна от Стоимен Стоилов през 1981 г., фестивалът, който утвърждава града като място, където новите идеи имат едновременно платформа и публика.

"Във "Вулкан" течеше живот денонощно", казва Александър Николов, който е един от фотографите, близки до художниците в тези години. Преди да се нанесат във "Вулкан", ателиетата на голяма част от тях се намират в близки гаражи, поради което за това поколение се е говорило като "гаражистите". "Всеки е портретиран в естествената си среда на работа. Не снимах с някаква определена цел, но предполагам, че го е имало усещането, че трябва да се документира настоящето - доста преди разрушаването на ателиетата се говореше, че пространството ще бъде реституирано."

Милко Божков
Автор: Александър Николов
Преглед на оригинала

Въпреки това истинският му край настъпва след пожар през 1991 г., когато изгарят и произведенията от подготвяна от Стоилов изложба. След това той работи предимно във Виена. В крайна сметка след пожара и последвалото изравняване с парцела не се случва нищо - сега пространството е просто поляна. Част от творците тогава продължават да работят заедно по един или друг начин, но не толкова масово и с усещането за сцена. "Художниците тогава се събраха по естествен път, този процес не би могъл да бъде повторен. Те бяха различни един от друг, но винаги си помагаха."

Изложбата "Вулкан" е в Градска художествена галерия до 19 юли. През 2017 г. подобна изложба прави и Саркис Саркисян.

Връщане към 80-те години. Това предложи една от първите изложби след разхлабването на мерките в страната. "Вулкан" в Градската художествена галерия във Варна събира 152 черно-бели снимки на фотографа Александър Николов, документирал атмосферата в едноименните ателиета, които между 1975 и 1991 г. приютяват експерименталните творци на града.

Този период е свързван с ранните примери на западно влияние в изкуството въпреки рамките на социализма и далеч от погледа на столичното статукво. Повечето снимки са портрети на художниците и това ги прави още по-ценни - за голяма част от тях информацията онлайн е оскъдна.

Ателиетата във "Вулкан"
Автор: Александър Николов
Преглед на оригинала

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK