Свобода на колела

Защо все повече хора започват да предпочитат номадското пътуване с нестандартни подвижни домове

Живеем в условия на пандемия, изморени сме от претъпкани курорти и търсим различното изживяване. В резултат все повече хора започват да намират алтернативи на стандартния туризъм. Появи се логичната нужда от повече независимост в пътуванията, а другата голяма промяна напоследък - работата от дистанция, отвори още по-широко вратите към "номадския" начин на живот.

Докато още трудно се правят планове, се наблюдава интересна тенденция - увеличават се автономните пътувания, благодарение на които потегляте без план и посока и избирате на кое различно място да паркирате дома си всяка вечер.

Когато "баничарката" се превърне в кемпер

Концепцията за каравана и кемпер непрекъснато се променя. Сред хората в България, разширяващи я още повече, са Vagabond RV. Семейната компания съществува от пет години и в основата й е Емил Доневски. Той започва с ремонти и реконструкции на кемпери и каравани, но постепенно започва да развива и по-нестандартни проекти. Сред тях са трансформации на различни автомобили, които се превръщат в кемпери, както и създадени по собствена идея експедиционни и офроуд каравани.

Един от любимите проекти на Vagabond RV е "баничарката-кемпер". За да покажат колко много възможности за трансформации предлага дори малък автомобил, осъществяват проекта с един от най-компактните модели на пазара - Renault Kangoо. Превръщат го в миникемпер с широко легло, хладилник, кухня, шкафчета, дори тоалетна и мивка. Друг интересен макар и класически техен проект е трансформацията на емблематичния "хипи бус" VW T3. "Когато работихме по него, целяхме умишлено да направим маломерна баня, за да покажем, че дори в едно такова бусче има възможност да се изкъпеш и почувстваш човек, независимо къде се намираш." Резултатът е реставриран бус, превърнат във функционален кемпер за четирима с допълнително място за палатка на покрива.

Емил е убеден, че възможностите за трансформации са огромни, стига хората да знаят какво искат да постигнат и къде, как и колко често биха ползвали подвижния си дом. "Препоръчвам на хората първо да си наемат такъв. Нека така да преценят кой им пасва, защото често се случва обратното - първо купуват и след това решават, че не е тяхното и искат друго." Според него и кемпер за 5000 лв., и такъв за 50 000 лв. ще успее да достави на собствениците му еднакви дози удоволствие, стига да са това, от което са имали нужда. "За да отидеш някъде и да се чувстваш добре, не е нужно непременно да разполагаш с всички екстри на мобилния дом. Всъщност понякога дори едно легло, мивка и добра компания могат да се окажат достатъчни."

Когато дървената къщичка сменя адреса

Koleliba е друг български бранд, посветен на мобилните домове, или т.нар. tiny houses. Негови създатели са архитект Христина Христова и съпругът й Ивелин Георгиев. Двамата се занимават с производство на дървени къщички на колела вече шест години, като развиват моделите си по своя идея и дизайн и работят по конкретни заявки на клиенти.

Идеите им се доближават повече до концепцията за къща, отколкото до тази за каравана, но са на колела и могат да променят местоположението си. Най-компактната им tiny house е дълга 3.30 м и широка 2.50 м, а по-големият им модел - 4.5 на 5.5 метра, е събрал в себе си пълноценна баня и място за спане. Koleliba използват естествени материали като дърво, шперплат, масло на ленена основа и др. "Стараем се, каквото произведем, да е максимално близо до природата и екологичният ни отпечатък да е минимален", казва Христина.

Работата им се радва на все по-голям интерес, което според тях е обща тенденция за Европа през последните 3-4 години, а покрай корона кризата интересът е още по-засилен. "Нашите tiny houses се търсят често като ваканционни къщи. Много хора си купуват такива, обитават ги от време на време, но ги отдават и под наем чрез Airbnb, като често цените им за нощувка или по-дълъг период от време съперничат на тези на петзвездни хотели", разказва архитектката. Въпреки нарастващото търсене в Европа се оказва, че Koleliba няма български клиенти. Пазарът им е главно в Австрия, Германия и Франция. Според Христина това се дължи на качеството на моделите им, което предполага и по-високи цени, вариращи в диапазона между 20 и 40 хил. евро. "Клиентите ни са най-различни - от двойки и семейства с малки деца до собственици на ваканционни селища или винарни." Мобилните им къщи се търсят често от хора в района на Берлин - те наемат ниви край града и поставят там къщите, обикновено през уикенда.

Бус, но кемпер. Кемпер, но бус

Понякога просто кемпер или каравана не е достатъчно. До този извод стигат Явор Маринов, съпругата му Виктория и кучето Грейс. Той се занимава с компютърни мрежи, а тя е маркетинг мениджър. Започват с типичния кемпер, който кръщават Белуга заради формата му. Но скоро се появява неприятен проблем - честите повреди на оборудването.

"След тези пречки и след като установих, че за четири години почти всичко интересно на около 1000 км от България е обиколено, реших, че ни трябва нещо по-компактно, бързо, ново, икономично, с по-ниски такси за магистрали и фериботи. Така започнах да проучвам и стигнах до извода, че идеалът ни за семейния ни начин на пътуване е т.нар. кастенваген, както го наричат в Германия". Буквално - кола-кутия, и се ползва за товарен бус. Явор обяснява: "Оказа се, че ако реша да трансформирам бус в кемпер по мой модел, то поръчан нов би струвал почти двойно. Търсих в България, но тук такива почти отсъстват или са аматьорски изпълнения. За мен беше много важно бусът да е качествен, не само оборудването в него." Той намира подходящия за него употребяван бус от чужбина и се заема да го оборудва, но с компетентна помощ.

Така се свързва с пловдивчанина Иван Линчев - с вече 19 подобни проекта зад гърба си. Двамата съставят план и списък с всичко необходимо - Явор го набавя, а Иван се заема да прави инсталации, сглобява, изработва мебели, трансформира. Всичко това му отнема над три месеца почти целодневна работа. След като теглят чертата, сметките са, че бусът е струвал колкото и неговото оборудване и работата по трансформацията, т.е. 2 x 25 хил. лв.

"Ако го сравняваме с класическия кемпер, бусът е по-нисък, което означава, че е по-стабилен. Има по-ниски магистрални такси. С 20-30% по-нисък разход на гориво е. Каросерията му е стандартна за разлика от повечето кемпери, които се оказват скъпи за ремонт и поддръжка. Освен това с него не се набиваш толкова на очи. Може да се паркира на повече места. Няма проблемите с маневрите на кемпера, с които можеш да се сблъскаш в малките средиземноморски градчета например. Плюс е и че разполагах с възможност да го направя по мярка спрямо нуждите и възможностите ни." Единствен минус е по-малкото пространство, а най-голямото преимущество на този вид пътуване за Явор си остава свободата.

Пикап трансформърс

Виктор Янулов и съпругата му Ивелина са архитекти. Важна част от живота на семейството са пътуванията, неотдавна осъществявани главно с техния бавен, но чаровен ретро кемпер. След като идва нуждата от нещо по-бързо и сигурно, двамата започват да търсят варианти. Веднъж по европейска магистрала Виктор вижда странна конфигурация от пикап с прикрепена към него кемпер кабина. "Две седмици по-късно намерихме такава кабина по интернет и си я купихме от Хасково", спомня си той. Предимствата са много: "Дори и да смениш автомобила, кабината си остава. По този начин винаги можеш да минеш на по-нова и хубава кола, но без да сменяш цялата конфигурация."

Пътуванията с това транспортно решение семейството прави от началото на годината и те вече са любими и за 5-годишната им дъщеря. Подобен тип пътуване носи още един голям плюс - близостта до природата за децата. Пикапът с кабина се оказва още по-голямо предимство по време на карантината и първите дни с COVID-19. "Дори и при най-строгите мерки намирахме начин да се изолираме, без да сме заключени в апартамент - намирахме места близо до природата, вземахме велосипедите и обикаляхме с необходимата дистанция от останалите. В такива времена къщата на колела е нещо наистина ценно. Определено имаш много по-голяма свобода."

За всички, които решат да се спрат на конфигурация като тяхната или търсят стандартен кемпер или каравана, Виктор съветва да се оглежда за течове, които са чест проблем и постепенно могат да унищожат возилото. "Добре е да прецените от какво точно имате нужда спрямо вас и желанията ви и доколко сте готови на компромиси, допълва той. Ако очакванията са за повече офроуд и нестандартни дестинации - изберете по-лек вариант. Що се отнася до кабините, има такива - по-малки, офроуд модели, със сгъваеми покриви и т.н."

Бърз растеж на "бавното пътуване"

Slow travel е друга тенденция, която се засилва отчетливо през последните месеци. Изразът се свързва с бавното и безопасно пътуване с кемпери, каравани и техни производни. Докато пазарът на автомобили се срива главоломно - с над 76% в Европа и с около 73% в България, този на кемпери и каравани бележи рязък ръст. Един от големите производители на кемпери - немската компания Hymer, публикува статистиките си за юни 2020 г. - данните показват, че в Германия ръстът в продажбите на кемпери през юни 2020 спрямо същия месец от предходната година е с над 65%. При караваните нарастването е с 20%. Подобни са статистиките за кемперите от почти цяла Европа - Белгия (+84%), Дания (+61%), Франция (+58%), Италия (+50%). Според главния изпълнителен директор на Hymer Мартин Бранд "настоящата криза ще засили още повече тенденцията на "бавното пътуване". Повече от всякога караванингът е гъвкава, индивидуална почивка".

Законодателството

Европейското и международното законодателство изискват промените по моторните превозни средства и промените в структурата и предназначението им да бъдат отразени документално и узаконени. Ако в България се случва понякога такива да не бъдат отразени от властите, то с преминаването през други страни от ЕС шансът да бъдете санкционирани се увеличава. Всяка промяна по МПС-то трябва да е узаконена и да се докаже, че след нея то е технически изправно и безопасно. Сред лицензираните фирми, занимаващи се с административните услуги по узаконяване на промени в МПС-тата в страната, са българската "Технотест" АД и немските "Тюф Норд" и "Декра". Те издават международен сертификат, с който гарантират, че превозното средство е безопасно и може да се нарече специален автомобил. Този документ се използва пред автомобилна администрация, където се подава заявление за промяна в предназначението на автомобила. Така от товарен (в случаите с бусовете) той става специален. След това с удостоверението от тях се отива в КАТ за преглед и пререгистрация на МПС-то. Цялата процедура отнема около три седмици и излиза 500 лева.

Още от Капитал