Свобода на колела
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свобода на колела

Свобода на колела

Защо все повече хора започват да предпочитат номадското пътуване с нестандартни подвижни домове

5057 прочитания

Живеем в условия на пандемия, изморени сме от претъпкани курорти и търсим различното изживяване. В резултат все повече хора започват да намират алтернативи на стандартния туризъм. Появи се логичната нужда от повече независимост в пътуванията, а другата голяма промяна напоследък - работата от дистанция, отвори още по-широко вратите към "номадския" начин на живот.

Докато още трудно се правят планове, се наблюдава интересна тенденция - увеличават се автономните пътувания, благодарение на които потегляте без план и посока и избирате на кое различно място да паркирате дома си всяка вечер.

Vagabond RV

Когато "баничарката" се превърне в кемпер

Концепцията за каравана и кемпер непрекъснато се променя. Сред хората в България, разширяващи я още повече, са Vagabond RV. Семейната компания съществува от пет години и в основата й е Емил Доневски. Той започва с ремонти и реконструкции на кемпери и каравани, но постепенно започва да развива и по-нестандартни проекти. Сред тях са трансформации на различни автомобили, които се превръщат в кемпери, както и създадени по собствена идея експедиционни и офроуд каравани.

Един от любимите проекти на Vagabond RV е "баничарката-кемпер". За да покажат колко много възможности за трансформации предлага дори малък автомобил, осъществяват проекта с един от най-компактните модели на пазара - Renault Kangoо. Превръщат го в миникемпер с широко легло, хладилник, кухня, шкафчета, дори тоалетна и мивка. Друг интересен макар и класически техен проект е трансформацията на емблематичния "хипи бус" VW T3. "Когато работихме по него, целяхме умишлено да направим маломерна баня, за да покажем, че дори в едно такова бусче има възможност да се изкъпеш и почувстваш човек, независимо къде се намираш." Резултатът е реставриран бус, превърнат във функционален кемпер за четирима с допълнително място за палатка на покрива.

Емил е убеден, че възможностите за трансформации са огромни, стига хората да знаят какво искат да постигнат и къде, как и колко често биха ползвали подвижния си дом. "Препоръчвам на хората първо да си наемат такъв. Нека така да преценят кой им пасва, защото често се случва обратното - първо купуват и след това решават, че не е тяхното и искат друго." Според него и кемпер за 5000 лв., и такъв за 50 000 лв. ще успее да достави на собствениците му еднакви дози удоволствие, стига да са това, от което са имали нужда. "За да отидеш някъде и да се чувстваш добре, не е нужно непременно да разполагаш с всички екстри на мобилния дом. Всъщност понякога дори едно легло, мивка и добра компания могат да се окажат достатъчни."

Koleliba
Автор: Яна Лозева

Когато дървената къщичка сменя адреса

Koleliba е друг български бранд, посветен на мобилните домове, или т.нар. tiny houses. Негови създатели са архитект Христина Христова и съпругът й Ивелин Георгиев. Двамата се занимават с производство на дървени къщички на колела вече шест години, като развиват моделите си по своя идея и дизайн и работят по конкретни заявки на клиенти.

Идеите им се доближават повече до концепцията за къща, отколкото до тази за каравана, но са на колела и могат да променят местоположението си. Най-компактната им tiny house е дълга 3.30 м и широка 2.50 м, а по-големият им модел - 4.5 на 5.5 метра, е събрал в себе си пълноценна баня и място за спане. Koleliba използват естествени материали като дърво, шперплат, масло на ленена основа и др. "Стараем се, каквото произведем, да е максимално близо до природата и екологичният ни отпечатък да е минимален", казва Христина.

Работата им се радва на все по-голям интерес, което според тях е обща тенденция за Европа през последните 3-4 години, а покрай корона кризата интересът е още по-засилен. "Нашите tiny houses се търсят често като ваканционни къщи. Много хора си купуват такива, обитават ги от време на време, но ги отдават и под наем чрез Airbnb, като често цените им за нощувка или по-дълъг период от време съперничат на тези на петзвездни хотели", разказва архитектката. Въпреки нарастващото търсене в Европа се оказва, че Koleliba няма български клиенти. Пазарът им е главно в Австрия, Германия и Франция. Според Христина това се дължи на качеството на моделите им, което предполага и по-високи цени, вариращи в диапазона между 20 и 40 хил. евро. "Клиентите ни са най-различни - от двойки и семейства с малки деца до собственици на ваканционни селища или винарни." Мобилните им къщи се търсят често от хора в района на Берлин - те наемат ниви край града и поставят там къщите, обикновено през уикенда.

Бусът на Явор и Виктория Маринови

Бус, но кемпер. Кемпер, но бус

Понякога просто кемпер или каравана не е достатъчно. До този извод стигат Явор Маринов, съпругата му Виктория и кучето Грейс. Той се занимава с компютърни мрежи, а тя е маркетинг мениджър. Започват с типичния кемпер, който кръщават Белуга заради формата му. Но скоро се появява неприятен проблем - честите повреди на оборудването.

"След тези пречки и след като установих, че за четири години почти всичко интересно на около 1000 км от България е обиколено, реших, че ни трябва нещо по-компактно, бързо, ново, икономично, с по-ниски такси за магистрали и фериботи. Така започнах да проучвам и стигнах до извода, че идеалът ни за семейния ни начин на пътуване е т.нар. кастенваген, както го наричат в Германия". Буквално - кола-кутия, и се ползва за товарен бус. Явор обяснява: "Оказа се, че ако реша да трансформирам бус в кемпер по мой модел, то поръчан нов би струвал почти двойно. Търсих в България, но тук такива почти отсъстват или са аматьорски изпълнения. За мен беше много важно бусът да е качествен, не само оборудването в него." Той намира подходящия за него употребяван бус от чужбина и се заема да го оборудва, но с компетентна помощ.

Така се свързва с пловдивчанина Иван Линчев - с вече 19 подобни проекта зад гърба си. Двамата съставят план и списък с всичко необходимо - Явор го набавя, а Иван се заема да прави инсталации, сглобява, изработва мебели, трансформира. Всичко това му отнема над три месеца почти целодневна работа. След като теглят чертата, сметките са, че бусът е струвал колкото и неговото оборудване и работата по трансформацията, т.е. 2 x 25 хил. лв.

"Ако го сравняваме с класическия кемпер, бусът е по-нисък, което означава, че е по-стабилен. Има по-ниски магистрални такси. С 20-30% по-нисък разход на гориво е. Каросерията му е стандартна за разлика от повечето кемпери, които се оказват скъпи за ремонт и поддръжка. Освен това с него не се набиваш толкова на очи. Може да се паркира на повече места. Няма проблемите с маневрите на кемпера, с които можеш да се сблъскаш в малките средиземноморски градчета например. Плюс е и че разполагах с възможност да го направя по мярка спрямо нуждите и възможностите ни." Единствен минус е по-малкото пространство, а най-голямото преимущество на този вид пътуване за Явор си остава свободата.

Пикапът на Виктор Янулов и съпругата му Ивелина

Пикап трансформърс

Виктор Янулов и съпругата му Ивелина са архитекти. Важна част от живота на семейството са пътуванията, неотдавна осъществявани главно с техния бавен, но чаровен ретро кемпер. След като идва нуждата от нещо по-бързо и сигурно, двамата започват да търсят варианти. Веднъж по европейска магистрала Виктор вижда странна конфигурация от пикап с прикрепена към него кемпер кабина. "Две седмици по-късно намерихме такава кабина по интернет и си я купихме от Хасково", спомня си той. Предимствата са много: "Дори и да смениш автомобила, кабината си остава. По този начин винаги можеш да минеш на по-нова и хубава кола, но без да сменяш цялата конфигурация."

Пътуванията с това транспортно решение семейството прави от началото на годината и те вече са любими и за 5-годишната им дъщеря. Подобен тип пътуване носи още един голям плюс - близостта до природата за децата. Пикапът с кабина се оказва още по-голямо предимство по време на карантината и първите дни с COVID-19. "Дори и при най-строгите мерки намирахме начин да се изолираме, без да сме заключени в апартамент - намирахме места близо до природата, вземахме велосипедите и обикаляхме с необходимата дистанция от останалите. В такива времена къщата на колела е нещо наистина ценно. Определено имаш много по-голяма свобода."

За всички, които решат да се спрат на конфигурация като тяхната или търсят стандартен кемпер или каравана, Виктор съветва да се оглежда за течове, които са чест проблем и постепенно могат да унищожат возилото. "Добре е да прецените от какво точно имате нужда спрямо вас и желанията ви и доколко сте готови на компромиси, допълва той. Ако очакванията са за повече офроуд и нестандартни дестинации - изберете по-лек вариант. Що се отнася до кабините, има такива - по-малки, офроуд модели, със сгъваеми покриви и т.н."

Бърз растеж на "бавното пътуване"

Slow travel е друга тенденция, която се засилва отчетливо през последните месеци. Изразът се свързва с бавното и безопасно пътуване с кемпери, каравани и техни производни. Докато пазарът на автомобили се срива главоломно - с над 76% в Европа и с около 73% в България, този на кемпери и каравани бележи рязък ръст. Един от големите производители на кемпери - немската компания Hymer, публикува статистиките си за юни 2020 г. - данните показват, че в Германия ръстът в продажбите на кемпери през юни 2020 спрямо същия месец от предходната година е с над 65%. При караваните нарастването е с 20%. Подобни са статистиките за кемперите от почти цяла Европа - Белгия (+84%), Дания (+61%), Франция (+58%), Италия (+50%). Според главния изпълнителен директор на Hymer Мартин Бранд "настоящата криза ще засили още повече тенденцията на "бавното пътуване". Повече от всякога караванингът е гъвкава, индивидуална почивка".

Законодателството

Европейското и международното законодателство изискват промените по моторните превозни средства и промените в структурата и предназначението им да бъдат отразени документално и узаконени. Ако в България се случва понякога такива да не бъдат отразени от властите, то с преминаването през други страни от ЕС шансът да бъдете санкционирани се увеличава. Всяка промяна по МПС-то трябва да е узаконена и да се докаже, че след нея то е технически изправно и безопасно. Сред лицензираните фирми, занимаващи се с административните услуги по узаконяване на промени в МПС-тата в страната, са българската "Технотест" АД и немските "Тюф Норд" и "Декра". Те издават международен сертификат, с който гарантират, че превозното средство е безопасно и може да се нарече специален автомобил. Този документ се използва пред автомобилна администрация, където се подава заявление за промяна в предназначението на автомобила. Така от товарен (в случаите с бусовете) той става специален. След това с удостоверението от тях се отива в КАТ за преглед и пререгистрация на МПС-то. Цялата процедура отнема около три седмици и излиза 500 лева.

Живеем в условия на пандемия, изморени сме от претъпкани курорти и търсим различното изживяване. В резултат все повече хора започват да намират алтернативи на стандартния туризъм. Появи се логичната нужда от повече независимост в пътуванията, а другата голяма промяна напоследък - работата от дистанция, отвори още по-широко вратите към "номадския" начин на живот.

Докато още трудно се правят планове, се наблюдава интересна тенденция - увеличават се автономните пътувания, благодарение на които потегляте без план и посока и избирате на кое различно място да паркирате дома си всяка вечер.

Vagabond RV

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK