Революцията ще бъде излъчена
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Революцията ще бъде излъчена

Нам Джун Пак работи по инсталацията TV Buddha в Stedeljik.

Революцията ще бъде излъчена

Ретроспективна изложба в Амстердам припомня приноса на една от водещите фигури на съвременното изкуство през ХХ век – Нам Джун Пак

Светослав Тодоров
1422 прочитания

Нам Джун Пак работи по инсталацията TV Buddha в Stedeljik.

© Rene Block


Десетилетия преди южнокорейската култура да бъде разпознаваема в киното, изкуството и музиката, съвременният артист Нам Джун Пак (1932 - 2006) провокира статуквото и разбиранията на световно ниво. Приносът му, иновативният му начин на мислене и множеството му пресечни проекти с други личности (от Джон Кейдж до Салвадор Дали) са припомнени с ретроспективната изложба The Future is Now в музея за съвременно изкуство Stedeljik в Амстердам.

Името на експозицията не би могло да бъде по-подходящо - визионерските идеи на Пак за връзката между изкуството и комуникацията имат множество паралели с реалността, в която живеем днес. Той се превръща и в едно от първите културни явления, които идват от Южна Корея и стават световно известни.

Инсталацията TV Buddha
Автор: Peter Tijhuis

Пайк е роден в Сеул в семейство с монголски корени - тема, която също го вдъхновява впоследствие. След войната в Корея през 1950 г. семейството му се мести в Хонконг и Япония. След като завършва Университета в Токио през 1956 г., той се отправя към Мюнхен и става част от силните артистични движения на Западна Германия: попада в редиците на неодадаистите, запознава се с един от първите композитори, тестващи границите на електронната музика и звукоизвличане - Карлхайнц Щокхаузен. През 1964 г. вече е в Ню Йорк и всички тези влияния намират различни проявления - в проектите му музиката, инсталацията и видеото застават все по-хомогенно заедно, а в историята Пак често е възприеман като един от първите, които обособяват видеоарта като самостоятелно направление.

TV Garden, 1974-1977, reconstruction 2002.
Автор: Peter Tijhuis
Източник: Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf

Той се описва като "комуникационен артист". Според него изкуството и технологиите никога не са се разделяли - Пайк вижда египетските пирамиди като пример за ранна връзка между естетиката и възможното от технологическа гледна точка.

В екрана на телевизора вижда нещо повече от забавление. В интервюта от средата на 70-те прогнозира, че съвсем скоро физическата дистанция няма да бъде фактор в комуникацията, а прогресът на телевизията и бързият контакт между хората ще спомогнат за екологичните идеи, тъй като няма да се налага усиленото използване на транспорт - актуални теми предвид работата от дистанция на фона на пандемията. Тези нови комуникационни връзки артистът нарича "електронни магистрали".

Още тогава предвижда и смартфоните, като казва, че в бъдеще телевизорът ще се превърне в телефон с миксирана медиа, в която ще има над хиляда приложения, и ще се използва на много нива в ежедневния живот - от видеоразговори до пазаруване. В поколението на 60-те и 70-те, особено в музиката, Пайк идентифицира все по-размита граница между ниската и високата култура.

Автор: Peter Tijhuis

В интервю от 1988 г. той описва MTV вълната като доказателство, че между звука и картината може да има интимност, а в артисти като Дейвид Боуи и вокалиста на Talking Heads Дейвид Бърн разпознава дух на иновация, който е забелязвал в авангарда на 60-те. "Когато Пикасо е създал кубизма, той го е направил, защото е бил уморен от импресионизма, казва Пак тогава. Когато Моне налага импресионизма, той е бил уморен от академизма. Артистите винаги се интересуват от новите начини за самоизразяване. Днес имаме сателити и искаме да ги използваме, да открием какво може да направим с тях. Искаме да направим нещо ново, в традицията на Моне и Пикасо."

TV Garden, 1974-1977, reconstruction 2002.
Автор: Peter Tijhuis
Източник: Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf

"Електронните магистрали" на Пак намират кулминация с телемостовете, които прави през 80-те години - жива видеовръзка между Ню Йорк, Париж и Сеул с участието на артисти от цял свят. Първото подобно събитие е през 1984 г. и носи името Good Morning Mr. Orwell - навременна реакция към антиутопичния роман "1984" на Джордж Оруел, с която кореецът иска да докаже, че комуникацията между хората (все още) не е контролирана от Големия брат и тя може да премине географските и културните бариери.

Self-Portrait, 2005, San Francisco Museum of Modern Art, Phyllis C. Wattis Fund for Major Accessions. © The Estate of Nam June Paik

Кариерата му също така доказва, че бъдещето е немислимо, ако не познаваме историята си - на фона на всички идеи, иновации и артистични крайности през целия си живот Пак остава отдаден будист.

The Future is Now е в Stedeljik до 23 август. Музеят работи с предварителни записвания онлайн и ограничен капацитет при влизане в залите.

Десетилетия преди южнокорейската култура да бъде разпознаваема в киното, изкуството и музиката, съвременният артист Нам Джун Пак (1932 - 2006) провокира статуквото и разбиранията на световно ниво. Приносът му, иновативният му начин на мислене и множеството му пресечни проекти с други личности (от Джон Кейдж до Салвадор Дали) са припомнени с ретроспективната изложба The Future is Now в музея за съвременно изкуство Stedeljik в Амстердам.

Името на експозицията не би могло да бъде по-подходящо - визионерските идеи на Пак за връзката между изкуството и комуникацията имат множество паралели с реалността, в която живеем днес. Той се превръща и в едно от първите културни явления, които идват от Южна Корея и стават световно известни.

Инсталацията TV Buddha
Автор: Peter Tijhuis

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK