Когато Абрамович срещна Калас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато Абрамович срещна Калас

Когато Абрамович срещна Калас

На 5 септември Баварската опера в Мюнхен излъчва на живо и безплатно 7 Deaths of Maria Callas, новият проект на визуалната артистка Марина Абрамович

4762 прочитания

Преди три години, докато Марина Абрамович работи по първата си голяма ретроспектива в Moderna Museet в Стокхолм, тя получава имейл от директора на Баварската опера в Мюнхен Николаус Бахлер. Двамата се срещат на обяд, за да обсъдят негова идея за съвместен проект. Когато обаче тя му разказва за един от нейните "проекти на живота", той веднага е силно впечатлен. "През целия си професионален живот в изкуството съм се доверявал на инстинкта си. Безпогрешно усещам, когато нещо ме трогне и осъзная неговия потенциал", казва Бахлер. Тази есен Баварската опера представя световната премиера на резултата от тяхното сътрудничество, оперния проект 7 Deaths of Maria Callas, на който Марина Абрамович е режисьор и автор на декорите.

"С тази много специална творба искаме да продължим работата с други арт форми. Връзката между пърформънса и операта е изключително привлекателна. А и кой би могъл по-добре от Марина Абрамович да се приближи до Мария Калас и да ни покаже нейното разбиране за живота, дори и след смъртта на Калас", казва Николаус Бахлер.

В условията на "война с вируса", както казва Абрамович, репетициите се извършват при засилени мерки за безопасност в почти празната оперна зала. "Нямаше как да съберем Марина Абрамович, Мария Калас и седем кончини в нормални условия. При нормални условия в нашата опера всяка вечер има голямо събитие, а сега целият екип е зает с върху този проект", казва Бахлер в разговор с Абрамович през юни на фона на празната оперна зала.

"Вече двадесет и пет години искам да създам творба, посветена на работата и живота на Мария Калас. Прочела съм всичките й биографии, слушала съм изключителния й глас и съм я гледала на екран. И тя е Стрелец като мен. Винаги съм била силно заинтригувана от нейната личност, от живота й и от нейната смърт. Подобно на много от ролите, които пресъздава на сцената, и тя умира от любов. Умира от разбито сърце", пише Марина Абрамович в своята автобиография Walk through Walls, издадена през 2016 г.

За 7 Deaths of Maria Callas Абрамович е избрала оперите "Кармен", "Тоска", "Отело", "Лучия ди Ламермур", "Норма", "Мадам Бътерфлай", "Травиата". Освен че става въпрос за някои от най-известните и обичани опери, които бележат кариерата на Калас, общото между тях е, че във всички тези произведения главната героиня умира. В операта на Абрамович седемте арии са изпълнени от различни артистки. Автор на оригиналната музика е младият композитор Марко Никодиевич. Израелско-американският диригент Йоел Гамзу дебютира с това участие в Баварската опера. Костюмите са дело на дизайнера Рикардо Тичи, един от най-близките приятели на Марина и креативен директор на Burberry от 2018 г. Актьорът Уилям Дефо участва в специално заснет филм. Той участва на живо и в оперния проект The Life and Death of Marina Abramovic, създаден от нея съвместно с авангардния постановчик и драматург Робърт Уилсън през 2011 г.

Подходът към 7 Deaths of Maria Callas е силно концептуален. Традиционните за това изкуство елементи са сведени до минимум, а за сметка на това са включени видео, пърформънс, наратив и съвременна музика. Във видео Абрамович изпълнява момента на смъртта на героинята. Във втората част тя излиза и на сцената.

"Общото между Калас и Абрамович е, че и двете артистки смятат своето изкуство за отражение на собствения им живот. За тях личният живот и изкуството са едно и също нещо", казват от Баварската опера.

Първоначалната идея на Марина за проект, свързан с Мария Калас, се ражда след нейно пътуване до бразилското село Сера Пелада, превърнало се в една от най-големите мини за добив на злато в света между 1980 и 1990 г. Тя казва, че никога не е усещала смъртта толкова реално и осезаемо, както там. Чрез творбата тя възнамерява да върне достойнството на хилядите загинали в мината хора. Няколкоминутни сцени със смърт от известни опери с Калас са преплетени с "истинска смърт" от документални кадри. Проектът се оказва прекалено скъп и остава нереализиран.

"Тази творба е много близка до моето сърце. Надявам се зрителите да открият част от себе си в тези вечни теми за любовта и загубата", казва Марина Абрамович преди премиерата в операта в Мюнхен.

Билетите за всички представления в Мюнхен са вече разпродадени. Очаква се спектакълът да бъде показван и в други оперни зали по света. Абрамович щеше да е едно от големите имена на арт сезона и заради друго голямо събитие, ретроспективната изложба After Life в Royal Academy of Arts в Лондон. Първоначално планирана в периода септември - декември 2020 г., заради глобалната пандемия изложбата беше отложена за есента на 2021 г.

В събота, 5 септември, Баварската опера ще излъчва 7 Deaths of Maria Callas безплатно на живо от 19.30 ч. със субтитри на английски, френски, испански, италиански, немски и полски. След това спектакълът ще бъде достъпен на видео по поръчка в продължение на един месец.

www.staatsoper.de

Преди три години, докато Марина Абрамович работи по първата си голяма ретроспектива в Moderna Museet в Стокхолм, тя получава имейл от директора на Баварската опера в Мюнхен Николаус Бахлер. Двамата се срещат на обяд, за да обсъдят негова идея за съвместен проект. Когато обаче тя му разказва за един от нейните "проекти на живота", той веднага е силно впечатлен. "През целия си професионален живот в изкуството съм се доверявал на инстинкта си. Безпогрешно усещам, когато нещо ме трогне и осъзная неговия потенциал", казва Бахлер. Тази есен Баварската опера представя световната премиера на резултата от тяхното сътрудничество, оперния проект 7 Deaths of Maria Callas, на който Марина Абрамович е режисьор и автор на декорите.

"С тази много специална творба искаме да продължим работата с други арт форми. Връзката между пърформънса и операта е изключително привлекателна. А и кой би могъл по-добре от Марина Абрамович да се приближи до Мария Калас и да ни покаже нейното разбиране за живота, дори и след смъртта на Калас", казва Николаус Бахлер.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK