Закръгленият свят на Ботеро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Закръгленият свят на Ботеро

Две сестри, 2019

Закръгленият свят на Ботеро

Голяма ретроспективна изложба на колумбийския художник Фернандо Ботеро в Мадрид

2500 прочитания

Две сестри, 2019


Колумбийският художник Фернандо Ботеро пристига в Мадрид за пръв път през 1952 г. С осемте хиляди долара от националната награда за живопис на Колумбия, която печели същата година, той успява да осъществи голямата си мечта да пътува в Европа. Испания е първата спирка от тригодишния му престой на Стария континент, по време на който се запознава с творчеството на големите европейски майстори. Днес един от най-известните съвременни художници с внушително творчество от над три хиляди картини с маслени бои, двеста скулптури, дванадесет хиляди рисунки се завръща в Мадрид с най-голямата показвана досега в Испания негова ретроспектива. CentroCentro, културният център на мадридското кметство в двореца "Сибелес", представя изложбата Botero. 60 Years of Painting до 7 февруари 2021 г.

Шестдесет и седем голямоформатни творби проследяват творческия му път в седем раздела, сред които Южна Америка, коридата, цирка, религията. В централната зала са показани осем от най-новите му големи акварели върху платно.

Балерина до станката за балет, 2001

Изложбата е организирана специално за CentroCentro, като Фернандо Ботеро следи неотлъчно процеса. "Маестрото избра всяка от работите, цветовете на стените в залата, осветлението", казва Кристина Карильо, куратор на изложбата, заедно с дъщерята на артиста Лина Ботеро. Резултатът е "сякаш говорим за негов музей". "Не съм открил друго нещо в живота си, което да ме забавлява или да ми доставя по-голямо удоволствие от рисуването", казва Фернандо Ботеро в интервю с Карильо.

Изложбата отбелязва и нов етап от включването на CentroCentro в "златната миля" на изкуството заедно с музеите "Прадо", "Кралица София", "Тисен-Борнемиса", Caixa Forum и фондация Mapfre. Това е и едно от първите големи арт събития на новия есенен сезон.

"Културата е един от най-отличителните белези на Мадрид. За нас беше жизненоважно да можем отново да дишаме в един свободен и отворен за култура град. До голяма степен психическото и емоционалното възстановяване на хората се дължи именно на културата", каза на откриването на изложбата кмета на Мадрид Хосе Луис Мартинес-Алмейда. Малко след това испанската столица беше поставена отново под частична карантина заради втората вълна на коронавирусната пандемия, като музеите и изложбените зали този път остават отворени, но маските са задължителни навсякъде.

Банята на Ватикана, 2006

Рискованата обстановка попречи на Фернандо Ботеро да присъства на откриването на изложбата. "На 88-годишна възраст баща ми продължава да работи всеки ден с нестихващ ентусиазъм, да експериментира, да търси и открива нови неща всеки ден. Осем от най-новите му акварели, по които започна работа преди около година, впечатляват силно с техниката. Те са в голям формат и са рисувани вертикално. Той е един от малкото живи артисти, които владеят много добре толкова разнообразни живописни техники. В момента се намира в един от най-плодотворните етапи в живота си", казва за "Капитал" дъщеря му Лина Ботеро.

Фернандо Ботеро смята, че изкуството не може да промени много, но може да остави свидетелство в колективната памет на човечеството. Днес помним бомбардировките над испанския град Герника, защото Пикасо е нарисувал едноименната картина. Лина Ботеро обяснява, че именно за да остави такъв документ баща й рисува серията за мъченията в затвора "Абу Граиб". "Той рисува и насилието в Колумбия, една толкова мрачна и тъжна част от нашата история."

През 2000 г. Ботеро подари на Колумбия цялата си частна колекция, събирана над три десетилетия, с творби на Пикасо, Франсис Бейкън, импресионисти, както и над двеста свои картини. По думите на дъщеря му той е направил това, както прави всичко друго в живота: "Взе радикално решение, нямаше връщане назад. Подари не само творбите, които се пазеха в хранилище, но свали дори една картините от стените в дома си."

Според Хесус Родригес, директор за Испания на италианската компания Arthemisia, организатор на изложбата, към нея вече има интерес от други градове, но "Ботеро винаги сам избира пространствата за своите изложби, така че последната дума е негова".
"Баща ми не се интересува от пълнотата, a от чувствеността и красотата, представени чрез преувеличение на обема. Този интерес се появява интуитивно в един от първите акварели, които рисува 17-годишен. Когато по-късно пътува из Европа, той до голяма степен осмисля своя интерес към обемите чрез италианските артисти от Куатроченто. Така поставя началото на своя уникален личен стил, чрез който създава цяла "закръглена" вселена. Всички фигури, независимо дали животни, хора, плодове, неодушевени предмети, са нарисувани със същата идея за деформация и монументалност."

Лина Ботеро, дъщеря на художника

Колумбийският художник Фернандо Ботеро пристига в Мадрид за пръв път през 1952 г. С осемте хиляди долара от националната награда за живопис на Колумбия, която печели същата година, той успява да осъществи голямата си мечта да пътува в Европа. Испания е първата спирка от тригодишния му престой на Стария континент, по време на който се запознава с творчеството на големите европейски майстори. Днес един от най-известните съвременни художници с внушително творчество от над три хиляди картини с маслени бои, двеста скулптури, дванадесет хиляди рисунки се завръща в Мадрид с най-голямата показвана досега в Испания негова ретроспектива. CentroCentro, културният център на мадридското кметство в двореца "Сибелес", представя изложбата Botero. 60 Years of Painting до 7 февруари 2021 г.

Шестдесет и седем голямоформатни творби проследяват творческия му път в седем раздела, сред които Южна Америка, коридата, цирка, религията. В централната зала са показани осем от най-новите му големи акварели върху платно.

Балерина до станката за балет, 2001

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    fpyyh avatar :-|
    fpyyh

    В Меделин, по време на борбата за преразпределение на пазара след смъртта на Пабло Ескобар, в една от неговите статуи (птица) слагат бомба, която убива посетители на традиционен пазар. Кметът иска да я махне, но Ботеро прави второ копие и сега двете седят една до друга като паметник на насилието и спомен за жертвите на нарко войните, сред които и много деца, включително от този атентат.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Етюди от войната

Етюди от войната

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK