Шифърът на Шанел
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шифърът на Шанел

Кадър от фотосесия на Уилям Клайн за Vogue, октомври 1960 г.

Шифърът на Шанел

След двегодишен ремонт музеят на модата в Париж показва една от най-големите ретроспективни изложби за модната дизайнерка Коко Шанел

1614 прочитания

Кадър от фотосесия на Уилям Клайн за Vogue, октомври 1960 г.

© aari.ru


След продължил повече от две години ремонт Palais Galliera, музеят на модата в Париж, отвори врати в началото на октомври. Изложбеното пространство е увеличено почти двойно, като към него е прибавен неизползваният досега подземен етаж. Дворцовата сграда от края на XIX век вече разполага с педагогическо ателие, книжарница и кафене на открито. Разширението на музея беше финансирано предимно от модна къща Chanel, а за откриване на обновената Palais Galliera беше избрана изложбата Gabrielle Chanel. A Fashion Manifesto (до 14 март 2021 г.).

Става въпрос за една от най-големите ретроспективни изложби за творчеството и живота на френската модна дизайнерка Габриел Коко Шанел (1883 - 1971 г.). В изложбата на 1500 кв.м са показани 350 модела от фондовете на самия музей и архивите на Chanel, но също от музеи като V&A в Лондон и De Young в Сан Франциско, както и от частни колекции.

Първата част проследява историята на Коко Шанел от навлизането ѝ в света на модата до утвърждаването на превърналия се в символичен за кариерата ѝ стил, запазил своята значимост и актуалност до днес. Всеки от десетте раздела на изложбата е съпроводен от фотопортрет на Габриел Шанел - илюстрация за превръщането на самата модистка в олицетворение на тенденциите, които създава, и на създадената от нея модна марка. Приживе Шанел се превръща в първата голяма звезда в модата. Още през 30-те години френската и международната преса вече публикуват различни версии на нейната биография. Цял живот Шанел целенасочено манипулира собствената си биография, което още повече засилва интереса към нейната личност.

Шанел през 1923 г.

Втората част е посветена на свързаните с Шанел модни шифри и емблеми, сред които малката черна рокля, чантата 2.55, двуцветните обувки, двуредният костюм, бижутата. Цяла зала е посветена на парфюма Chanel N5. За разлика от моноароматните парфюми тогава за този с името на модистката парфюмистът Ернест Бо смесва над осемдесет съставки. Съвсем нехарактерните за онези години минималистичен флакон и изчистен графичен дизайн се превръщат в поредно свидетелство за съзнателния радикален подход на Коко Шанел към модата.

Според директорката на Palais Galliera Мирен Арсаюс "със своя моден манифест Шанел създава, усъвършенства и популяризира нов тип елегантност, характерен със свободата на движение и естествената спокойна елегантност". Според нея освен с големия си пробив в модния бизнес Коко Шанел отново доказва силата на характера си и своята визионерска визия със завръщането си в голямата мода през 1954 г. След двадесетгодишно отсъствие тя остава вярна на умната, практична и елегантна мода в противовес на властващия тогава new look начело с Кристиан Диор.

Сценографията на изложбата в Palais Galliera е подчинена на любими визуални и интериорни похвати на Шанел като скритите изходи в нейния апартамент, фрагментите от огледала, изчистената графика и правите линии. В пространството преобладават два от любимите цветове на дизайнерката - черно и слонова кост. Минималистичният декор е отражение на "пълната незаинтересованост на Шанел от заобикалящите я модни тенденции".

На френски каталогът към изложбата с над двеста илюстрации е издаден от Paris Musees, а на английски - от Thames and Hudson. "Някъде от двадесетгодишна, ако не и по-рано, Шанел развива уникална форма на дендизъм. Измамна представа пред обществото, която тя никога не е изоставяла чрез способността си да изглежда това, което не е била, и в същото време да не е това, което изглежда", казва в текст от каталога проф. Керълайн Евънс, историк на модата и преподавателка в колежа "Сентръл Сейнт Мартинс" в Лондон. Тя цитира и Лилу Маркан, една от личните асистентки на Коко Шанел, според която, "преди да стане марка, Шанел беше авантюристка".

След продължил повече от две години ремонт Palais Galliera, музеят на модата в Париж, отвори врати в началото на октомври. Изложбеното пространство е увеличено почти двойно, като към него е прибавен неизползваният досега подземен етаж. Дворцовата сграда от края на XIX век вече разполага с педагогическо ателие, книжарница и кафене на открито. Разширението на музея беше финансирано предимно от модна къща Chanel, а за откриване на обновената Palais Galliera беше избрана изложбата Gabrielle Chanel. A Fashion Manifesto (до 14 март 2021 г.).

Става въпрос за една от най-големите ретроспективни изложби за творчеството и живота на френската модна дизайнерка Габриел Коко Шанел (1883 - 1971 г.). В изложбата на 1500 кв.м са показани 350 модела от фондовете на самия музей и архивите на Chanel, но също от музеи като V&A в Лондон и De Young в Сан Франциско, както и от частни колекции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Мисли на glass

Мисли на glass

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK