Мисли на glass
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мисли на glass

Karen LaMonte, Reclining Nocturne 3, 2019

Мисли на glass

Изложбата "Неуязвимите – жените в стъклото" в муранското студио "Беренго" събира "чупливите" произведения на съвременни художнички от цял свят

837 прочитания

Karen LaMonte, Reclining Nocturne 3, 2019

© ©️ Martin Polak


Когато през 1989 г. създава прочутата фабрика "Беренго", която носи името на няколко поколения потомствени майстори на стъклото, Антонио Беренго не подозира, че години по-късно студиото, разположено в центъра на Мурано, ще се превърне в основната забележителност на малкия италиански остров (известен със своите традиции в стъклопроизводството) и ще стане домакин на важни изложби, част от Венецианското биенале на изкуствата.

Идеята на Антонио Беренго да разшири функциите на фамилната фабрика за стъкло и да я направи галерийно пространство, където да гостуват артисти от цял свят, идва след една среща с колекцията "Пеги Гугенхайм" във Венеция. Там Беренго видял работата със стъкло на художници като Пабло Пикасо и Марк Шагал и си обещал един ден да превърне своята фабрика в творческа работилница за хора на изкуството.

Мечтата му става реалност десетилетия по-късно, а размахът изненадва всички. В огромното хале, в което се помещава студио "Беренго", са гостували артисти от световна величина - сред тях Ай Уейуей, Трейси Емин, Ян Фабр, дори архитектът Франк Гери. Така през 2009 г. инициативата, вече прераснала във фондация "Беренго", започва да организира успоредно с Венецианското биенале голямата изложба Glasstress.

Изложбеното пространство в студио "Беренго"
Автор: ©️Francesco Allegretto

Антонио Беренго продължава да ръководи всеки детайл от всекидневието на фабриката си, както и многобройните арт проекти. Въпреки пандемията Беренго настоява традицията да продължи и тази година също да има изложба, представяща съвременни артистки, които работят със стъкло. За куратори са поканени Надя Ромейн от Франция и Коен Ванмешелен от Белгия. Те преглеждат архивите на фондацията, за да изберат най-добрите работи, отделно канят художнички от цял свят да се включат в експозицията, наречена "Неуязвимите - жените в стъкло".

Liliana Moro, La Spada nella Roccia, 2019 ©️ Francesco Allegretto

"Изложбата някак неочаквано стана отражение на всичко, което се случва в световен мащаб днес. Променят се роли, отношения, парадигми и ключовата роля на жените в съвременното общество се оформя все по-ясно", коментира кураторът Коен Ванмешелен. Според него прозрачността на стъклото също е важен символ.

Поканените художнички от Европа, Азия, Южна Америка и САЩ имат силно изразено присъствие в занаят, който доскоро е бил запазена територия само за мъже. "Получи се интересен контраст между чупливата природа на стъклото като материал и силните послания на участничките, свързани с вярата и надеждата им, че именно заради настоящата глобална криза човечеството не само ще намери начин да оцелее, но ще осъзнае преходността и ще се отърси от някои свои зависимости", допълва Надя Ромейн.

Изложбата продължава до 7 януари.

Когато през 1989 г. създава прочутата фабрика "Беренго", която носи името на няколко поколения потомствени майстори на стъклото, Антонио Беренго не подозира, че години по-късно студиото, разположено в центъра на Мурано, ще се превърне в основната забележителност на малкия италиански остров (известен със своите традиции в стъклопроизводството) и ще стане домакин на важни изложби, част от Венецианското биенале на изкуствата.

Идеята на Антонио Беренго да разшири функциите на фамилната фабрика за стъкло и да я направи галерийно пространство, където да гостуват артисти от цял свят, идва след една среща с колекцията "Пеги Гугенхайм" във Венеция. Там Беренго видял работата със стъкло на художници като Пабло Пикасо и Марк Шагал и си обещал един ден да превърне своята фабрика в творческа работилница за хора на изкуството.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK