Новите лица на Витоша
Пет места, които от изоставени постройки се превърнаха в спретнати хижи благодарение на млади градски хора, избрали планината


Венелина Величкова

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Често първите асоциации с хижа на Витоша са свързани или просто с място за похапване, докато сте на разходка, или с пустеещи, занемарени сгради. Парадоксът е, че става въпрос за постройки съвсем близо до столицата, като до повечето от тях има лесен достъп и в миналото са предлагали прилични условия. На фона на останалите някъде в соца хижи и другите в разруха на няколко километра от София започва да се прокрадва интересна нова тенденция - млади хора от града стават хижари и доказват, че нещата могат да се случват по различен, съвременен начин.
В хижите започва да се лее крафт бира, да се правят бургери, да се организират музикални събития, сватби, тиймбилдинги и партита. Някои полуразрушени доскоро места се обновяват с интериор, подобен на този в луксозните градски заведения. Хижите вече си имат собствени лога, фейсбук и инстаграм страници. Всичко това се случва благодарение на млади, на пръв поглед типично градски хора, които се обръщат към планината и пренасят в хижите от своя начин на живот. И докато типичната представа за хижар е възрастен мустакат мъж, който по цял ден пие вино пред камината, чат-пат прекъсван от изгубени туристи, които трябва да спасява в мъглата, новите хижари на Витоша са различни. Те са постоянно заети, някои от тях разпределят времето си между една-две работи или две-три малки деца.

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
14 коментара
Алтернативно заглавие - Джентрификацията на Витоша.
До коментар [#1] от "Момчил Карабулев":
Като си тъп и няма какво друго да кажеш, разбирам защо това може да е алтернативно заглавие за тебе. Такива, тиквеници като тебе които само драска, а нищо не са направили с лопата да ги ринеш.
До коментар [#1] от "Момчил Карабулев":
Кога ти е писнАло да си прост на гюдерия и никой да не знае, та решиш да се покажеш на света.
Браво. Само това мога да кажа. Хижа Септември прилича на Баварска къща. Много красива на прекрасно и удохотворено място.
До коментар [#1] от "Момчил Карабулев":
Стига сте хейтили човека. Той има предвид https://en.wikipedia.org/wiki/Gentrification
И до някъде е прав
Суупер!
До коментар [#5] от "Vasil Lazarov":
Всъщност е прав в немалка степен. Аз например също не съм фен на гурме кухнята в планинските хижи :-), достъпноста на планинския туризъм е важна. Не че съм против реновирането на хижите, разбира се, браво на ентусиастите....против съм обаче като в оня виц за българския форум всеки разбрал, не разбрал за какво иде реч да обяснява на друг колко бил тъп. Сигурно джентрификация им е прозвучала като джендъризация :-)
До коментар [#1] от "Момчил Карабулев":
"Джентрификацията на Витоша" са почивните станции превърнати в лични резиденции на хора като Васил Божков, шефа на Главболстрой и т.н. Или това е по-скоро Мутризацията?
Благодаря на авторката за позитивната статия! Има нужда от добри примери във всяка дейност, а всички тези млади ентусиасти свързали живота си с хижите на Витоша заслужават уважение за усилията и лишенията. Аз лично съм ангажиран с хижа Септември и знам за какво става дума. Много се надявам тази хубава тенденция да продължи и още много запуснати хижи да получат нов импулс за живот. Не за друго, а защото хиляди хора имат огромна нужда да се слеят с планината, да получават здраве и енергия, за да дават любов и човещина!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.