2020 в културни явления
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

2020 в културни явления

Netflix

2020 в културни явления

Тенденции в края на 2020, които не бихме могли да предвидим в началото на годината

2993 прочитания

Netflix

© Netflix


Как четем, когато не четем лоши новини. Когато книжарниците затвориха през март, електронните и аудиозаглавията излязоха на сцената. Още през март платформата Libby отчете 30% ръст (247 000 даунлоуда) в продажбите си на електронни книги в рамките на една седмица. Според Library Connected между март и август интересът към електронни заглавия се е повишил със 146% из библиотеките във Великобритания. Също под влияние на библиотеките и затворените книжарници към края на ноември в Китай продажбата на електронни книги се е покачила десеторно за тази година, а в академичния свят - двайсеторно. Междувременно аудиокнигите продължават да са най-интензивно развиващият се сегмент в световната книжна индустрия. През 2019 г. приходите от аудиоиздания в САЩ за пръв път надминаха тези от електронни книги, тенденцията се запази и през тази, като според изследвания на Deloitte продажбите са се увеличили с около 30% на глобално ниво. Както и при електронните, така и при аудиокнигите най-голям е читателският интерес към трилърите.

Аудиореволюцията води със себе си и нарастващ интерес към подкастите. Според Edison Research през 2020 г. американските потребители слушат с 29% повече подкасти в сравнение с миналата година. Докато Spotify е обект на множество критики за малкия процент, който изплаща на артисти и автори, стрийминг гигантът сключи сделка за 100 млн. долара, за да привлече подкаста на Джо Роган (той се превърна и в най-слушания в платформата за тази година).

В началото на годината си говорехме за болести и тигри, в нейния край - за болести и шах. Документалният сериал на Netflix The Tiger King се превърна в един от най-коментираните през първата половина на годината. Историята е от онези, в които истината е по-странна от измислицата и гравитира около живота на Джо Екзотик, едновременно независим кандидат за президент на САЩ, кънтри певец с фалшиви песни, открито гей, собственик на ферма за отглеждане и продаване на тигри, а по време на излизането на сериала - затворник. Само през първите десет дни от появата на продукцията тя беше гледана от 34.3 млн. потребители.

През есента излезе The Queen's Gambit с обещаващата актриса Аня Тейлър Джон като неочакван вундеркинд в шаха (и момиче в един традиционно мъжки спорт) и Томас Броуди-Сангстър (когото всъщност познаваме още от дете от Love Actually). Сериалът не само се превърна в най-успешната продукция на стрийминг платформата досега (62 млн. гледания за 28 дни), но събуди силен интерес към шаха. Продажбите на шахматни комплекти се увеличиха с 1100% в дистрибутори като Goliath Games, а платформи и приложения, в които потребители могат да играят онлайн, също регистрираха повишен трафик, на някои места - двойно по-голям в сравнение с края на 2019 г. Сайтът chess.com отбелязва и покачване от 22 на 27% на жените, които играят шах онлайн.

Тематични приливи на история. Заради шума около The Queen's Gambit и множеството исторически препратки в него Netflix засили документално заглавие - Searching for Bobby Fischer, филм за противоречивата кариера и енигматичен живот на гросмайстора. Зрителските навици започнаха да се оформят и покрай реакциите на стрийминг платформите към световни събития. Покрай новата вълна на Black Lives Matter движението The Criterion Collection пуснаха някои позабравени класики на независимите афроамерикански режисьори, а след унищожителните експлозии в Бейрут Netflix представиха панорама от ливанско кино.

Как си личи, че на хората им се пътува. За тази година Netflix отчита 50% ръст в интереса на американските потребители към чуждоезични заглавия.

Сам вкъщи. Един от първите знаци, че годината ще е различна за киното, беше отмяната на новия Джеймс Бонд заради масовото затваряне на салони в Китай още преди пандемията да се усети сериозно в Европа и Северна Америка. В трудното им функциониране огромна част от премиерите се отмениха или преместиха към стрийминг услугите. В началото на декември Warner Bros премести всичките си най-очаквани премиери за 2021 г. в HBO Max, включително четвъртата част на "Матрицата" и новата версия на "Дюн". Режисьори като Кристофър Нолан (чийто "Тенет" беше сред малкото високобюджетни премиери тази година) критикуваха сделката, тъй като тя идва в момент, в който киносалоните се нуждаят от подкрепа. Продукциите на Disney също намериха пристан онлайн, в платформата на компанията Disney Plus. Пандемията нанесе допълнителни загуби за музикалната индустрия, в която живите изпълнения са най-големият източник на приходи не само за музикантите и лейбълите, но и за клубовете и залите. Платени онлайн концерти, опити за реални със спазвана социална дистанция и благотворителни акции се оказаха временно решение, но недостатъчно1 при положение че и 2021 г. ще е трудна. Не липсват знаци за обвързване между стрийминг платформите и музиката (Spotify и Apple Music продължават да са основен начин за слушане, Mubi неотдавна представи концертен филм на исландския композитор Нийлс Фрам, последното награждаване на Залата на славата на рокендрола беше излъчвано по HBO), но критиките, че музикантите получават твърде малко приходи от тях, продължават.

Как четем, когато не четем лоши новини. Когато книжарниците затвориха през март, електронните и аудиозаглавията излязоха на сцената. Още през март платформата Libby отчете 30% ръст (247 000 даунлоуда) в продажбите си на електронни книги в рамките на една седмица. Според Library Connected между март и август интересът към електронни заглавия се е повишил със 146% из библиотеките във Великобритания. Също под влияние на библиотеките и затворените книжарници към края на ноември в Китай продажбата на електронни книги се е покачила десеторно за тази година, а в академичния свят - двайсеторно. Междувременно аудиокнигите продължават да са най-интензивно развиващият се сегмент в световната книжна индустрия. През 2019 г. приходите от аудиоиздания в САЩ за пръв път надминаха тези от електронни книги, тенденцията се запази и през тази, като според изследвания на Deloitte продажбите са се увеличили с около 30% на глобално ниво. Както и при електронните, така и при аудиокнигите най-голям е читателският интерес към трилърите.

Аудиореволюцията води със себе си и нарастващ интерес към подкастите. Според Edison Research през 2020 г. американските потребители слушат с 29% повече подкасти в сравнение с миналата година. Докато Spotify е обект на множество критики за малкия процент, който изплаща на артисти и автори, стрийминг гигантът сключи сделка за 100 млн. долара, за да привлече подкаста на Джо Роган (той се превърна и в най-слушания в платформата за тази година).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    rrj1604997984692014 avatar :-|
    sink dink

    Да уж, спорить не буду, в культуре в 2020 году произошло довольно много самых разных изменений, и это наверное Хорошо. Лично мне 2020 год запомнился тем, что я нашёл для себя очень интересное хобби, а именно игра в топ лучших казино с выводом денег http://www.guinness-records.ru/rating/ . Это безусловно отличный вариант провести свободное время, и это очень затягивает, так что советую быть осторожными.

  • 2
    frf1613674643842064 avatar :-|
    slimader vanda

    Кому то такое может вполне прийтись по душе.
    Я вообще ничего против таких развлечений никогда не имел.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Другата Варшава

Другата Варшава

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK