Публика по пантофи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Публика по пантофи

Shutterstock

Публика по пантофи

Европейските галерии и музеи стават по-изобретателни в ограниченото общуване с публиката

1430 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Много от световните музеи и галерии продължават да са принудени да правят непрекъснати промени в планираната си програма за 2021 г. Франция, Англия, Италия, Испания и Холандия за момента не позволяват посещения в музеи и галерии.

Една от страните, където се даваше най-дълга зелена светлина за изкуството въпреки необичайната ситуация, беше Швейцария. Допреди две седмици музеите и галериите там работеха, макар и с намалено работно време. В ски курорта Сейнт Мориц преди месец се откри интересна изложба на американския художник и режисьор Джулиан Шнабел, посветена на фотографа Питър Биърд, който почина преди година. Експозицията, която включва шест платна, създадени в типичния за Шнабел стил - масло и счупени чинии, които оформят платното, беше открита без традиционния шум в галерията на неговия син. Вито Шнабел използва глобалния момент с отменените изложби, за да се посвети на създаването на две нови галерии - в Лондон и Ню Йорк.

Отново в Сейнт Мориц ексцентричният британски артист Деймиън Хърст за пръв път представи инсталация, издигната в замръзнало езеро. Двайсетметровият "Монах" краси местното езеро и е част от проекта "Деймиън Хърст в Сейнт Мориц", в който се включва и изложбата "Ментално бягство" във Forum Paracelsus - бившата парна баня на курорта, реновирана в респектиращо по размерите и програмата си пространство. Отново в Швейцария, но в Базел, където се провежда изложението за съвременно изкуство, през декември във фондация "Бейлер" беше открита изложба - среща между френския скулптор Огюст Роден и германско-френския художник и скулптор Жан Арп. Благодарение на предоставени за временно ползване скулптури на Роден от музея му в Париж и на Арп - от частни колекционери и музея на Арп в планинското градче Роландсек в област Ремаген, изложбата "Роден/Арп" дава рядка възможност за съзерцание на една предизвикана от кураторите комуникация между двамата скулптори.

Заради скок в броя на заразените с COVID-19 обаче официалните власти в Швейцария бяха принудени да затворят музеи и галерии, което предизвика ответна реакция от директорите и екипите в артистичните институции. На 27 януари в Базел директори на културни институции написаха отворено писмо до правителството, което започва така: "Направете срещите с изкуството и културата възможни отново. Спрете тези мъчителни паузи в името на душевното здраве на всички ни."

На пауза е и откриването на един от най-големите частни музеи в световен мащаб, собственост на известната френска фамилия индустриалци Пино. Те инвестираха милиони във възстановяването на сградата на бившата търговска палата в Париж, която с оригиналният проект на японския архитект Тадао Андо се превърна в произведение на изкуството. Планираното отваряне на 25 януари не се състоя заради затегнатите противоепидемични мерки във Франция, но от пресофиса на фондация "Пино" потвърдиха, че са в пълна готовност да отворят вратите на частния музей веднага щом ситуацията позволи.

Междувременно в Италия музеят Palazzo Albergati в Болоня изненада всички с решението си да организира за пръв път един особен формат на представяне на изложба, в случая "Моне и импресионистите" - всеки, който плати 5 евро, получава достъп до залата и до куратор чрез директна Zoom връзка. Специално разработената за нуждите на музея програма прави възможна срещата с френските импресионисти от дома на всеки почитател на изкуството.

Модната къща "Диор" също представи по необичаен начин колекцията висша мода за сезона пролет- лято 2021 в Париж. За пръв път в историята на "Диор" дефилето представляваше кратък филм, заснет от италианския кинорежисьор Матео Гароне. В рамките на седмицата на висшата мода в Париж, където все още има затегнати мерки (затворени музеи и галерии, задължително носене на маска в отворени и затворени пространства и вечерен час), дефилета без публика и без традиционния червен килим със знаменитости представиха Chanel, Valentino и Fendi.

Екипите заложиха на предизвикателни декори, филмови презентации, а британският моден дизайнер Ким Джоунс, артистичен директор на Fendi (наследил позицията след покойния Карл Лагерфелд) нае прочутото студио "Александър де Бетак" за сцена на дефилето. Моделите се движат в лабиринт от плексиглас, разделени един от друг, наподобявайки актуалната ситуация в света днес.

Много от световните музеи и галерии продължават да са принудени да правят непрекъснати промени в планираната си програма за 2021 г. Франция, Англия, Италия, Испания и Холандия за момента не позволяват посещения в музеи и галерии.

Една от страните, където се даваше най-дълга зелена светлина за изкуството въпреки необичайната ситуация, беше Швейцария. Допреди две седмици музеите и галериите там работеха, макар и с намалено работно време. В ски курорта Сейнт Мориц преди месец се откри интересна изложба на американския художник и режисьор Джулиан Шнабел, посветена на фотографа Питър Биърд, който почина преди година. Експозицията, която включва шест платна, създадени в типичния за Шнабел стил - масло и счупени чинии, които оформят платното, беше открита без традиционния шум в галерията на неговия син. Вито Шнабел използва глобалния момент с отменените изложби, за да се посвети на създаването на две нови галерии - в Лондон и Ню Йорк.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.