Художникът като номад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Художникът като номад

Художникът като номад

Испанският съвременен артист Мигел Барсело гостува на музея "Пикасо" в Малага с изложба, вдъхновена от Кафка

2102 прочитания

След шестгодишна пауза в представянето на работата си испанският художник Мигел Барсело се завръща с изложба, която стъпва върху "Метаморфозата" на Франц Кафка. Публикувана през 1915 г., историята за особената трансформация на главния герой Грегор Замза в огромно насекомо е основата, върху която Барсело гради цялата си артистична концепция.

64-годишният художник показва 100 творби, създадени в периода 2014 - 2020 г., които представят размаха му в техниката - 30 керамики, 13 картини, 42 акварела, 6 дневника, една малка скулптура и 7 бронзови инсталации, които посрещат посетителите в двора на музея "Пикасо" в Малага. Мястото е знаково за града, роден на Пабло Пикасо (1881 - 1973). Музеят е отворен през 2003 г. в залите на бившия дворец Palacio de Buenavista, построен през XVI век и само на 200 метра от дома, в който художникът отраства. Благодарение на фондацията на Бернар Руис Пикасо (внук на Пабло Пикасо) и френската галеристка Алмин Рех от 2012 г. насам в музея се организират и временни експозиции, с които представят артисти от целия свят, чрез които могат да се намерят паралели с техниката и идеите на Пабло Пикасо.

Обратно към Мигел Барсело. Той е роден в Майорка, започва пътя си като художник в Париж, живее из Африка, Латинска Америка, Япония, Непал. Промяната, еволюцията и вечното движение в природата често се усещат в творбите му чрез избора на материал - глина, влакна, морски водорасли, кръв, морска пяна). Тези изразни средства са запазен знак в работата му и се свързват с житейския му избор да бъде винаги на път. Въпреки че посещава курсове по рисуване в Майорка и Барселона, се определя като самоук художник.

Големият му пробив идва с поканата да участва в международния форум за съвременно изкуство в Касел - "Документа" (1982). Следват изложби в Париж, Неапол и Лондон, както и покана да създаде керамичен алтар за катедралата в Палма де Майорка през 2007 г. Две години по-късно представя Испания в рамките на Венецианско биенале за съвременно изкуство и превръща тавана в една от залите на сграда на обединените нации в Женева в огромен океан. През годините рибите, октоподите, дърветата и козите са част от артистичните му символи, а необичайните материали, с които работи, включват яйца, мляко, изгорена с цигара или проядена от термити хартия, глина, багрила, пигменти и кръв. В интервюта споделя, че е убеден, че морето е основният двигател на артистичността му и затова усеща клаустрофобия на места, където няма море или вода.

Подобно на Пикасо, за Барсело керамиката, картините и рисунките са част от едно цяло, а фрагментарността се подрежда в магнетичен, артистичен пъзел. "Всяка работа е експеримент. Всяка работа е опит да се създаде нещо ново, нещо повече от предишното, нещо, което може дори да не съществува, но към което се стреми всеки артист", казва Барсело с типичния си кратък и отсечен изказ в разговор с Ханс Улрих Обрист, артистичен директор на лондонската галерия Serpentine.

"Разнообразието в творчеството на Барсело намира много допирни точки с наследството на Пикасо, но това, което е особено интересно в изложбата му "Метаморфози", е подсъзнателно изграденият мост за невъзможната възможна среща с Пикасо. И двамата са испански артисти, израснали в морски градове, осмелили се да опитат всички възможни техники, стилове и вдъхновения като създатели на изкуство, което е едновременно примитивно и модерно", допълва кураторът на експозицията Енрике Хункоса.

Изложбата Metamorphosis на Мигел Барсело продължава до септември 2021 г. Повече на www.museopicassomalaga.org.

След шестгодишна пауза в представянето на работата си испанският художник Мигел Барсело се завръща с изложба, която стъпва върху "Метаморфозата" на Франц Кафка. Публикувана през 1915 г., историята за особената трансформация на главния герой Грегор Замза в огромно насекомо е основата, върху която Барсело гради цялата си артистична концепция.

64-годишният художник показва 100 творби, създадени в периода 2014 - 2020 г., които представят размаха му в техниката - 30 керамики, 13 картини, 42 акварела, 6 дневника, една малка скулптура и 7 бронзови инсталации, които посрещат посетителите в двора на музея "Пикасо" в Малага. Мястото е знаково за града, роден на Пабло Пикасо (1881 - 1973). Музеят е отворен през 2003 г. в залите на бившия дворец Palacio de Buenavista, построен през XVI век и само на 200 метра от дома, в който художникът отраства. Благодарение на фондацията на Бернар Руис Пикасо (внук на Пабло Пикасо) и френската галеристка Алмин Рех от 2012 г. насам в музея се организират и временни експозиции, с които представят артисти от целия свят, чрез които могат да се намерят паралели с техниката и идеите на Пабло Пикасо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.