Годината на Йозеф Бойс

100-годишнината от рождението на германския художник ще бъде отбелязана с поредица от събития, включително в България

Снимките са част от книгата "Бойс отблизо" (изд. Facteur Cheval) на германския фотограф Михаел Руец. До 30 март галерията Van Der Grintеn в Кьолн представи изложбата "Диалог с Йозеф Бойс", която е един от основните акценти в програмата с културни събития, свързани с годишнината от рождението на Бойс, организирани от "Гьоте институт" в цяла Европа. <br /><br />Официалното представяне на селекцията от черно-бели кадри и спомени за Бойс, събрани в албума на Руец, е предвидено за 12 май, рождената дата на Бойс, в Художествената академия в Берлин.<br />
Снимките са част от книгата "Бойс отблизо" (изд. Facteur Cheval) на германския фотограф Михаел Руец. До 30 март галерията Van Der Grintеn в Кьолн представи изложбата "Диалог с Йозеф Бойс", която е един от основните акценти в програмата с културни събития, свързани с годишнината от рождението на Бойс, организирани от "Гьоте институт" в цяла Европа. <br /><br />Официалното представяне на селекцията от черно-бели кадри и спомени за Бойс, събрани в албума на Руец, е предвидено за 12 май, рождената дата на Бойс, в Художествената академия в Берлин.<br />    ©  1971 © Michael Ruetz courtesy Michael Ruetz
Снимките са част от книгата "Бойс отблизо" (изд. Facteur Cheval) на германския фотограф Михаел Руец. До 30 март галерията Van Der Grintеn в Кьолн представи изложбата "Диалог с Йозеф Бойс", която е един от основните акценти в програмата с културни събития, свързани с годишнината от рождението на Бойс, организирани от "Гьоте институт" в цяла Европа. <br /><br />Официалното представяне на селекцията от черно-бели кадри и спомени за Бойс, събрани в албума на Руец, е предвидено за 12 май, рождената дата на Бойс, в Художествената академия в Берлин.<br />
Снимките са част от книгата "Бойс отблизо" (изд. Facteur Cheval) на германския фотограф Михаел Руец. До 30 март галерията Van Der Grintеn в Кьолн представи изложбата "Диалог с Йозеф Бойс", която е един от основните акценти в програмата с културни събития, свързани с годишнината от рождението на Бойс, организирани от "Гьоте институт" в цяла Европа. <br /><br />Официалното представяне на селекцията от черно-бели кадри и спомени за Бойс, събрани в албума на Руец, е предвидено за 12 май, рождената дата на Бойс, в Художествената академия в Берлин.<br />    ©  1971 © Michael Ruetz courtesy Michael Ruetz

Възстановяване от Първата световна война, икономически трусове, отлаган мирен договор със САЩ, начало на Ваймарската република и силни нови вълни в изкуството - така изглежда Германия през 1921 г. и в подобен климат се ражда един от най-големите съвременни артисти на ХХ век - Йозеф Бойс. Тази година се навършва век от рождението му и това ще бъде отбелязано с множество събития, и то във втора поредна година, в която галериите и музеите трудно могат да планират напред.

Кой е Йозеф Бойс

Йозеф Бойс (1921 - 1986) е безспорно най-ярката фигура на германския авангард поне до 70-те години на ХХ век, а обемът на работа, експерименти с изразни средства и теми и неизчерпаема енергия биха стигнали за биографиите на няколко различни личности. Самочувствието и силно нетипичните идеи, които той започва да изследва през 60-те (не само като артист, но и като преподавател в Дюселдорф), са предшествани от колебания, екзистенциални кризи и живот в бедност в годините след Втората световна война. Постепенно и на фона на германското артистично движение на 60-те и 70-те Fluxus той превръща критичния поглед към американската политика и проблемите на екологията в основни теми. Подемът му като ексцентричен и вдъхновяващ преподавател в този период, включително на имена като Герхард Рихтер, наскоро беше припомнен от игралния филм "Творба без автор" (2018) на Флориан Хенкел фон Донерсмарк, част от каталога на HBO GO.

"Магнетичен филмов герой, който говори като пророк." Така художникът е запомнен от германския фотограф Михаел Руец, автор на предговора към отпечатания наскоро фотоалбум "Бойс отблизо" на издателство Facteur Cheval, също съвпаднал с годишнината.

Бойс е също така един от първите, които виждат артистичността като идентичност, която всеки може да си придаде. За него всеки човек, независимо от произход, култура, сексуална ориентация, образование или професия, е или може да бъде артист. За него креативността и съзидателността са нещо, което хората имаме по рождение, и тези качества се развиват или закърняват според живота и обществото, в което съществуваме. "Самоизмислянето" не спира дотам.

100-годишнината от рождението на германския художник ще бъде отбелязана с поредица от събития, включително в България

От днешна гледна точка той остава иновативен и като един от първите, които открито и умишлено фикционализират детайли от живота си и така "истинска история" за него не съществува, само безкрайно много интерпретации. Сред известните истории, които разказва в интервюта и за които се предполага, че са измислица, е как, докато служи на фронта по време на Втората световна война, самолетът му се разбива в Крим. Там татарско племе го спасява и увива тялото му в животинска мас и филц - материали, които впоследствие често използва в работите си.

Век по-късно

И все пак не липсват опити животът и кариерата му да бъдат подредени в една линия. През 2013 г. излиза биографична книга за Бойс от Ханс Петер Ригел, която надниква в годините му като войник в нацистката армия, приятелства и партньорства с хора, които са били близки до режима, някои от които се превръщат в първите колекционери на авангардно изкуство и членове на Зелената партия, към която принадлежи и художникът. Критика има и в посока на привързаността на Бойс към разбиранията на философа и основател на мистично-религиозното движение "антропософия" Рудолф Щайнер, традиционно противоречиво приеман - в настоящето критикуван за расистки възгледи, а през 30-те години на ХХ век критикуван за защитата си към евреите. Семейството на Бойс отказва коментар върху твърденията. Въпреки оспорвания поглед към живота му авторът също отбелязва стогодишнината с цели четири нови тома за Бойс, издадени между 2020 и 2021 г.

Като че ли времето работи за художника - с годините легендата става все по-устойчива, интерпретациите все по-смели. Приживе, макар и коментиран и в центъра на събитията, висока критическа оценка често липсва, широката публиката е често повече в недоумение, отколкото в захлас. Има само една ретроспектива на неговото творчество преди смъртта му, но пък на знаково място - в музея "Гугенхайм" в Ню Йорк през 1979 г.

Към днешна дата като че ли той е най-добре запомнен (или най-често припомнян) чрез пърформанса I Like America and America Likes Me от 1974 г. в галерията на германския куратор Рене Блок в Ню Йорк. Тогава Бойс, увит в одеяло и с гега в ръка, остава насаме с див койот в продължение на осем часа три поредни дни. Защо прави това? От една страна, коментар върху сблъсъка между човека и природата, хармонията и насилието в САЩ. От друга - в индианската митология койотът е свързван с хитростта, мистиката, възможността за духовна промяна и физическа трансформация. I Like America and America Likes Me е и един от примерите за т.нар. социални скулптури на Бойс.

"Изкуството трябва да носи наслада на хората и да ги образова. Трябва да поставя нови етически и естетически стандарти, а когато е необходимо, да заема позиция по актуалните политически дискурси", казва Рене Блок пред "Капитал" през 2016 г. и може да се каже, че 40 години по-рано Бойс е изпълнил всичките му съвети.

През последните години влиянието на Бойс се усеща извън стените на галерите, в сърцето на попмузиката. Поредицата спорни изказвания, действия и скандали около рапъра Кание Уест между 2016 и 2018 г. бяха интерпретирани като възможен пърформънс заради туитове, в които той споменава Бойс. През 2018 г. британската група The 1975 озаглавиха един от хитовете си I Like America and America Likes Me, песен, критична към вечното търсене на новите тенденции и сблъсъците между поколенията, а снимка от едноименния пърформанс присъства във видеото им към Sincerity is Scary. Самият Бойс има известно участие в музиката - през 1981 г. се появява сингълът му Sonne Statt Reagan ("Слънце вместо Рейгън", игра на думи между името на американския президент и немската дума за дъжд - regen).

По света и у нас

Стогодишнината от рождението на Йозеф Бойс ще бъде отбелязана и в България. През септември в Националната галерия се очаква изложба, посветена на влиянието на Бойс в България (българският художник Добромир Иван е бил ученик на Бойс). Изложбата, организирана в партньорство с Гьоте-институт, ще бъде съчетана с лекции и дискусии. "Бойс", документалният филм на Андреас Файел от 2017 г., ще бъде представен като част от ретроспектива на германския режисьор.

Работа на Йозеф Бойс си проправи път към България още в края на миналата година, когато "Самурайски меч" беше част от сборната изложба "Изкуство и политика - Конфронтации и съжителства" в галерия "Структура".

Междувременно до 20 март галерията Van Der Grintеn в Кьолн представя изложбата "Диалог с Йозеф Бойс", селекция от портрети и снимки на негови пърформанси през 70-те и 80-те години. До 6 юни Музеят в Улм ще разгледа кариерата му на фона на други художници, които идват от южната част на страната, а впоследствие имат и участие в създаването на зеленото движение.

В "Белведере", Виена, до 13 юни може да се посети Think. Act. Convey. Експозицията обръща внимание на идеите за духовно преоткриване и социална трансформация чрез работите, създавани най-вече през 60-те години.

Между 13 юни и 19 септември Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart в Берлин ще представи ретроспективната изложба Starting from Language.

"Да правиш правилното нещо на правилното място в правилното време - това е изкуството", гласи една от известните максими на Бойс. През 2021 г. като че ли всяко време ще е правилното за преоткриване на неговата следа в историята на съвременното изкуство.

Информация за още изложби с творби и постоянни колекции на Бойс на www.withbeuys.co.uk.

По темата работи и Краси Генова

Още от Капитал

Гъби за народа

Гъби за народа