Жените в архитектурата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жените в архитектурата

Архитектката Казуйо Седжима.

Жените в архитектурата

Новото издание Frauen in der Architektur е дългоочакваното признание за постиженията на жените в архитектурата

2955 прочитания

Архитектката Казуйо Седжима.

© Aiko Suzuki


Новото заглавие на германското издателство Hatje Cantz (достъпно и на английски), известно с внимателната си арт селекция, е "Жените в архитектурата". На 216 страници редакторският екип на изданието е събрал впечатляващи архитектурни проекти и нагледни доказателства, че в тази професия има забележителни с таланта и визията си жени.

И те не са малко. През 2015 г. в интервю за вестник Financial Times световноизвестната архитектка, родената в Ирак Заха Хадид (1950 - 2016), която прекрачваше с главозамайваща непримиримост ограниченията както в архитектурата, така и в личния си живот, каза: "Като жена в архитектурата винаги съм била в ролята на аутсайдер. Но това не е нещо, което ме е притеснявало особено, защото се чувствам добре на ръба на общоприетото." Заха Хадид започва кариерата си в офиса на един от своите преподаватели, Рем Кулхас, където отрано експериментира с формата. Друг неин учител в Лондон е гъркът Елия Зангелис, който я определя като "изобретателят на 89 градуса".

"В нейните скици нищо не беше под прав ъгъл", обяснява Зангелис. С многобройните си проекти с характерен футуристичен облик, пръснати из целия свят, Хадид се превърна в така нужния символ на успеха на жените в архитектурата. Тя неведнъж е споделяла колко трудности е срещала по пътя си само защото е жена - факт, който обичайно върви със съмнение в способностите: "Чувам постоянно едно и също - няма да успееш, това е много трудно, не влизай в тази битка, нямаш шанс. Да, архитектурата е трудно занимание и индустрията е изцяло доминирана от мъже, но е време това да се промени", казва Хадид година преди смъртта си.

С тази мисия, поне по отношение на образованието, се е заела и преподавателката по история на архитектурата в университета в Тюбинген Урсула Швитала. От двадесет години най-посещаваните ѝ лекции са тези, посветени на архитектките, което ѝ дава вдъхновение да започне да подготвя книга, посветена на постиженията им. В изданието, за което работят още преподавателката от Принстънския университет Беатрис Коломина, както и френската архитектка Одил Дек, са представени 36 архитектки от цял свят, а предговорът проследява трудния път на жените в архитектурата.

Кураторката определя тази книга като манифест за приноса на жените в архитектурата, които въпреки безспорнните постижения в професията и до днес се борят да получат признанието, което заслужават. В подчертано доминирания от мъже свят на архитектурата тази книга е заявено на висок глас присъствие.

В предговора Одил Дек, разпознаваема и с ексцентричния си пънк-рок стил, си спомня за две случки, които са я белязали: първо, опитът на семеен приятел да я разубеди да кандидатства архитектура, защото това не е женска професия. Вторият сблъсък с реалността е в началото на 90-те години, когато се появява след дипломирането си на официалната среща на Камарата на архитектите в Париж и, влизайки в залата, вижда само мъже: "В този момент, осъзнах, че битката едва сега започва. Битка, в която трябва да извоювам не само мястото си, но и да спечеля уважението им. Вече двадесет години управлявам собствено студио и все още получавам забележки и коментари от мъжете в този бранш. Като жени често ни обвиняват в истерия, когато имаме претенции към сроковете или изпълнението на един или друг проект, но вече не обръщам голямо внимание на този двоен стандарт. Слава богу, страстта ми към архитектурата е голяма."

На това са разчитали и първите жени, прекрачили смело в тази запазена за мъжете територия, за които споменава в предговора си Урсула Швитала.

Името на първата жена архитект е Плаутила Бричи (1616- 1705), но за нея се знае твърде малко. Живяла е в Рим и въпреки че баща ѝ я подготвял за художник, е поканена от съветник на Луи XIV да направи проект на аристократична вила в Рим. По същото време, но в Англия, архитектката Елизабет Уилбрахам (1632 - 1705) стъпва върху "Четирите книги" на най-значимия ренесансов архитект Андреа Паладио, за да създаде авторските си проекти за къщи и църкви в Англия.

Финландия е държавата, която през 1870 г. за първи път разрешава на жени да се обучават за архитекти и да получават професиоална квалификация. Според архивите първата жена - архитект по образование, е Сигне Хорнборг (1862 - 916), която е приета в Хелзинкския политехнически институт през пролетта на 1888 г. и се дипломира през 1890 г. "със специално позволение". Хорнборг прави първия си проект - за сградата на пожарната в Порвоо, без хонорар. Пет години след това като част от екипа на известния финландски архитект Ларс Сонк получава покана да се включи в работата по изграждането на жилищна сграда. Предоставя ѝ се обаче възможността да работи само върху фасадата, защото "сериозните архитектурни планове изискват мъжко участие".

През 1895 г. в Чикаго Франк Лойд Райт наема първата жена архитект в студиото си. Той наричал Марион Махони Грифин (1871 - 1961) "моята безценна асистентка" и ѝ дава пълна свобода да работи и предлага смело идеите си. Нейната мечта за независимост следва и една от най-известните архитектки в САЩ - Джулия Морган (1872 - 1957). През 1896 г. Морган прави опит да кандидатства в прочутата арт академия в Париж, но е отхвърлена, защото преподавателите решават да приемат само мъже през тази година. Кандидатства следващата и е приета в Ecole des Beaux - Arts, където остава само три години заради местния закон, който позволява на жените да учат само докато навършат 30 години. Връща се в Калифорния, където получава архитектурен лиценз и натрупва архив от над 700 архитектурни проекта, сред които имението "Хърст" и презвитерианската църква "Св. Йоан" в Бъркли, признати за безспорни постижения.

Това са само няколко от историческите примери за навлизането на жените в архитектурата. Книгата продължава с днешните им наследнички, които вече отдавна не са екзотично присъствие в професията. Сред включените имена е това на норвежката архитектка Сив Хелене Стангеланд, която участва с проект за мини спа център в къщата на концептуалната артистка Марина Абрамович в покрайнините на Ню Йорк.

Книгата ни запознава и с германската архитектка Бригите Сундер-Пласман, която стои зад "Музея на невинността" в Истанбул с клиент турският писател Орхан Памук.

"Жените в архитектурата" е в каталога на издателство Hatje Cantz, цена 48 евро.

Новото заглавие на германското издателство Hatje Cantz (достъпно и на английски), известно с внимателната си арт селекция, е "Жените в архитектурата". На 216 страници редакторският екип на изданието е събрал впечатляващи архитектурни проекти и нагледни доказателства, че в тази професия има забележителни с таланта и визията си жени.

И те не са малко. През 2015 г. в интервю за вестник Financial Times световноизвестната архитектка, родената в Ирак Заха Хадид (1950 - 2016), която прекрачваше с главозамайваща непримиримост ограниченията както в архитектурата, така и в личния си живот, каза: "Като жена в архитектурата винаги съм била в ролята на аутсайдер. Но това не е нещо, което ме е притеснявало особено, защото се чувствам добре на ръба на общоприетото." Заха Хадид започва кариерата си в офиса на един от своите преподаватели, Рем Кулхас, където отрано експериментира с формата. Друг неин учител в Лондон е гъркът Елия Зангелис, който я определя като "изобретателят на 89 градуса".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.