Красиви умове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Красиви умове

Творба на Андреа Сантамарина от изложбата Madrid Design Portrait.

Красиви умове

Първият хибриден Madrid Design Festival връща контакта на живо и налива още повече съдържание онлайн

2785 прочитания

Творба на Андреа Сантамарина от изложбата Madrid Design Portrait.

© MDF


Никога досега често използвани и преди термини в дизайна като кръгова икономика, спешност, устойчивост, мерки за сигурност, социален ангажимент не са придобивали толкова осезаемо изражение. Случилото се през последната година несъмнено засилва ролята на дизайна като трансформиращ фактор в средата и начина на живот, категорични са организаторите на Madrid Design Festival.

На фона на повсеместното отлагане на събития Madrid Design Festival сякаш остана почти незасегнат. Миналата година фестивалът се проведе, преди да бъде въведен пълният локдаун в Испания, а тазгодишното, четвърто, издание хваща относителното затишие между пиковете на третата и евентуалната четвърта вълна на пандемията. Всъщност от лятото насам Мадрид остана своеобразен отворен оазис, близък до шведския модел, в който се редуват различни здравни мерки, включително задължителното носене на маски дори на открито, затваряне по отделни квартали и вечерен час. За сметка на това музеите, залите, културните центрове заедно с магазини, ресторанти и барове не са затваряли оттогава.

И все пак Фестивалът на дизайна логично се представя в хибриден формат. Повечето събития в музеи, галерии и шоуруми са безплатни. За някои обаче мерките налагат записване на час за посещение предварително. Към смесения формат се добавя и виртуална платформа, която улеснява достъпа и увеличава значително съдържанието. Един от най-важните раздели, Madrid DesignPro, среща водещи международни фигури в мастър класове и дискусии за дизайна и неговата взаимосвързаност със строителството, икономиката, дигиталните технологии, физическото и психическо благосъстояние. Предишни години в своя присъствен вариант участията бяха с ограничен достъп и цени, надхвърлящи тези за концертите на най-известните рок групи. Тази година във виртуален формат те не само са безплатни, но видеосъдържанието остава качено на уебсайта на фестивала.

Така всеки може да се докосне до разказания от самата нея творчески път на графичната дизайнерка Пола Шер например. През 1991 г. тя става първата жена във, а после и първата директорка на Pentagram, най-голямото консултантско студио за дизайн в света. Авторка е на някои от най-разпознаваемите лога като тези на Windows, музея MoMa и The Metropolitan Opera в Ню Йорк. Пола Шер участва и в документалния сериал на "Нетфликс" Abstract:The Art of Design. Тя работи и като артист, като напоследък рисува урагани в серия за глобалното затопляне. В края на миналата година получава поръчка да обрисува един автомобил "Порше" с картата на САЩ. Сред гостуващите звезди е също немският инженер и дизайнер Мориц Валдемайер, който използва сливането на технология, изкуство, мода и дизайн с LED и лазерни светлини. Той е оставил отпечатък в музикалната индустрия със създаването на "осветителни" костюми за "Ю Ту" или Риана, както и със сътрудничеството си с архитекти и дизайнери като Заха Хадид и Хюсеин Чалаян.

Настоящото издание на фестивала е изцяло подготвено и реализирано в условията на пандемия. Един от най-красноречивите примери за преодоляването на ограниченията е експериментът Connected. American Hardwood Export Council, Benchmark Furniture и Design Museum в Лондон отправят предизвикателство към известни дизайнери да създадат маса и стол за лично ползване, които да се адаптират към новия им начин на живот и работа от вкъщи. На участниците е предложено да използват три вида екологична дървесина: червен дъб, клен и череша. Идеята налага както дизайнери, така и занаятчии да работят по иновативен начин, разчитайки единствено на виртуална комуникация и видеоконференции. Този подход изисква "ново ниво на доверие", тъй като дизайнерите не са могли да видят на живо крайния резултат, завършен миналото лято в едно от водещите дърводелски ателиета в Европа, Benchmark Furniture. Целият процес на експеримента е записан на видео. Fernan Gomez Centro Cultural de la Villa, едно от седалищата на Madrid Design Festival, показва четири от проектите. Mesamachine на испанския дизайнер Хайме Айон е сложна и амбициозна мултифункционална мебел, която събира на едно място пространство за работа, игра, хранене, игри и време със семейството.

Подобно на сгъваемо швейцарско ножче различните елементи се отварят и разгръщат, за да отговорят на множеството функции. Роденият в испанския град Валенсия Хайме Айон, когото Time нарежда сред най-влиятелните съвременни дизайнери, получава и една от тазгодишните награди на фестивала "за разширение на границите на дизайна". Автор е на продукти за някои от най-известните компании, на хотел Barcelo Torre de Madrid и на магазина на Camper в Токио.

За световна столица на дизайна през 2022 г. беше обявена Валенсия. Изложбата "Еmergency дизайн срещу ковид-19", организирана от Музея на дизайна в Барселона, показва как дизайнът е отговорил на спешните нужди, породени от здравната криза. Специално внимание е отделено на защитните облекла и маски на различни дизайнери, респираторите и другата медицинска апаратура, сред която робот за дезинфекция на пространства. Организаторите показват и свързаните с пандемията информационни кампании.

Изложбата N5 събира някои от най-известните испански актриси като Пенелопе Крус, Пас Вега, Роси де Палма. Те са облечени в модели на дизайнера Мануел Фернандес, а фотографиите след това са "довършени" от известни артисти. Става въпрос за солидарна инициатива, която чрез творбите ще подпомогне Червения кръст за проекти, свързани с достигането на целта на ЕС за равенство между половете до 2030 г.

Аудио-визуалната изложба #Firetalkwithme в културния център на мадридското кметство CentroCentro предлага нов поглед върху начина, по който модните марки общуват със своята аудитория. Подбрани са новаторски кампании, които показват ангажимент с настоящия момент. Всички те са създадени от началото на пандемията. Сред имената са Moschino, Баленсиага, Вивиан Уестууд, както и българският дизайнер Кико Костадинов с колекцията си пролет - лято 2021.

Caixa Forum показва "Предмети на желанието: сюрреализъм и дизайн, 1924 - 2020". Произведения на Салвадор Дали, Льо Корбузие, Исамо Ногучи, Бьорк проследяват неособено познатата роля на това арт движение за "освобождаване на дизайна от догмата "формата следва функцията".

Фестивалът отбелязва и 25-годишнината на културното издание Matador. Големи имена като фотографът Себастиао Салгадо, артистът Ай Уей Уей, готвачът Феран Адриа са участвали със свои произведения през годините. Излязъл за първи път през 1995 г. с номер А, след три години проектът ще приключи с последния брой Z. Неговият създател Алберто Анаут казва, че "накрая няма да заеме повече от един метър на етажерката".

Световна премиера прави и "вероятно най-екологичният стол в света", резултат от сътрудничеството между компанията за мебели Andreu World и една от големите съвременни индустриални дизайнерки, испанката Патрисия Уркиола. За вдъхновеното от черупката на орех биоразградимо кресло Nuez Lounge Bio за първи път е използван новият полимер от естествен произход Pure Eco, създаден изцяло от рециклирани и от своя страна подлежащи на пълно рециклиране пластмаси. Нов е и използваният за тапицерията материал Circular One - нишки, произведени от пластмасови бутилки и рециклиран текстил.

"Търсихме как да направим стол, който да е удобен при ползване в различни ситуации. Особено сега, когато стоим повече вкъщи, вече не работим единствено седнали на бюрото, а го правим понякога в най-абсурдни пози", казва Патрисия Уркиола. Според директора на Andreu World Хесус Линарес "вследствие на пандемията чувствителността по отношение на следата която оставяме върху природата, ще излезе на преден план". В следващите десет години фирмата планира изцяло да премине на ограничаващата до минимум отпадъците и ресурсите кръгова икономика.

Напълно нови материали представя и изложбата "Сиво вещество". В нея са събрани четиридесет биоматериала, сред които кожа от водорасли или пектин, текстилни фибри от борови игли, плоскости от царевица, както и нови продукти, получени от рециклиране на мляко, кафе, плодове, насекоми.

По отношение на добрите намерения и очаквания, свързани с дизайна, особено в настоящата ситуация, Марта Сарса от Световната организация по дизайн припомня опита на над 60-годишната организация, според който основното влияние за използването на дизайна за по-добър живот на хората е в ръцете на политиците и хората, вземащи решения на високо ниво. Тя казва, че е силно впечатлена колко са напреднали в този смисъл някои азиатски страни.

Иначе преобладаващото настроение и сред дизайнерите, и изобщо с голяма доза ирония синтезира дизайнерката Пола Шер. "Ужасно ми липсва рутината отпреди. Трудно ми идват спонтанни идеи, защото не се движа. Хората искат да им кажа окуражаващи неща за това, което съм научила по време на пандемията. Голямата поука, която извадих, е, че не обичам да работя онлайн. Не искам да седя в една стая, искам пак да работя с хората на живо", казва тя по видеоконференция от дома си, докато при други обстоятелства би била на живо в Мадрид.

lafabrica.com/madriddesignfestival

Никога досега често използвани и преди термини в дизайна като кръгова икономика, спешност, устойчивост, мерки за сигурност, социален ангажимент не са придобивали толкова осезаемо изражение. Случилото се през последната година несъмнено засилва ролята на дизайна като трансформиращ фактор в средата и начина на живот, категорични са организаторите на Madrid Design Festival.

На фона на повсеместното отлагане на събития Madrid Design Festival сякаш остана почти незасегнат. Миналата година фестивалът се проведе, преди да бъде въведен пълният локдаун в Испания, а тазгодишното, четвърто, издание хваща относителното затишие между пиковете на третата и евентуалната четвърта вълна на пандемията. Всъщност от лятото насам Мадрид остана своеобразен отворен оазис, близък до шведския модел, в който се редуват различни здравни мерки, включително задължителното носене на маски дори на открито, затваряне по отделни квартали и вечерен час. За сметка на това музеите, залите, културните центрове заедно с магазини, ресторанти и барове не са затваряли оттогава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.