Шифърът на Хилма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шифърът на Хилма

Портрет на Хилма аф Клинт от 1901 г.

Шифърът на Хилма

Музеи и галерии по света наваксват с шведската художничка Хилма аф Клинт, една от пионерките на абстрактното изкуство

2652 прочитания

Портрет на Хилма аф Клинт от 1901 г.

© Moderna Museet


Век и половина след смъртта на шведската художничка Хилма аф Клинт (1862 - 1944) работата ѝ намира не само път към широката публика, но и интерпретация на важните кодове, заложени в абстрактното ѝ изкуство. (Картините ѝ се смятат за първите абстрактни произведения в западната история на изкуството.) Когато в края на 2017 г. музеят "Гугенхайм" в Ню Йорк започва подготовка за първата голяма ретроспектива на Аф Клинт в световен мащаб, планирана за средата на 2019 г., никой не подозира, че тази изложба ще се превърне в най-посещаваната в историята на музея. Името на художничката е известно само на кураторите, колекционерите и на най-големите ѝ почитатели, които познават живота ѝ в детайли.

Родена в семейството на морски командир и домакиня през 1862 г., Хилма израства близо до природата, която се превръща в основно вдъхновение и в творчеството ѝ, особено в ранния период на артистичното ѝ пробуждане. Приета е в Кралската академия по изкуствата, когато е на 20 години, и още от самото начало показва талант в рисуването на пейзажи, цветя и портрети. Там попада в центъра на творческа надпревара между студентите, разделени в два лагера - едните, които остават верни на традиционната живопис, и другите, които благоговеят пред платната на френските импресионисти. Хилма се осланя на интуицията си и остава вярна на това, което познава - природата.

От рисунките печели добре и финансовата независимост ѝ позволява да пътува, да се среща с художници и да търси естествената еволюция на стила си. Това се случва след смъртта на по-малката ѝ сестра Хермина, която предизвиква сериозна драма в живота ѝ и обръщане към спиритизма. Хилма аф Клинт започва задълбочено да изучава теософията на Елена Блаватска. Първоначално идеите и организираните около тях последователи на Блаватска са наричани херметични, египетски, розенкройцерски, докато накрая стават известни като теософия. Мистичната природа на теософията е в съзвучие с въпросите, които Хилма аф Клинт си задава след смъртта на малката си сестра, а срещата с австрийския философ и езотерик Рудолф Щайнер през 1908 г. отваря пред нея голямата врата на познанието, свързано с универсалните уроци, предаването на знание от поколение на поколение и закодирането на послания в изкуството.

След тяхната среща и продължилата кореспонденция във времето Хилма аф Клинт променя стила си драстично и според изкуствоведите прави много рязък завой към абстракционизма. Търсенията ѝ в тази посока продължават няколко години не без помощта на четири художнички, сред които Ана Касел и Зигрид Хедман, с които сформират артистична група, наречена "Петорката", която изповядва в творчеството си основните постулати на теософията и по-специално акцента върху универсалното познание на истината за света. В този период от живота си Хилма аф Клинт и останалите членове на "Петорката" сравняват познанията и уменията си в тази посока с артисти от целия свят, споделят тези спиритически артистични послания като Казимир Малевич, Василий Кандински и групата френски художници, изявяващи се като набисти (наби идва от думата пророк на иврит), които се смятали за посветени в универсалното познание хора, които подписвали работите си с E.T.P.M.V. et M.P. ("En ta paume, mon verba et ma paume"), което означава "в дланта на твоята ръка, моята дума и моята длан".

Идеята, че ръката на артиста е направлявана от по-велика сила, която предава послания, споделя и Хилма, която пише в дневника си: "Рисунките сякаш се появяваха през ръцете и мисълта ми, но посланията идваха през мен от някаква по-голяма сила и познание. Нямах никаква представа какво ще се разкрие чрез тях, но въпреки това се отдавах изцяло на процеса на преминаване на енергията през мен и на свързване с вселената. Само следвах с четката си онова, което искаше да излезе чрез мен."

Цикълът "Храмът" (1906 - 1915 г.), в който са включени 193 рисунки от този период, е в основата на изложбата, която представя музеят "Гугенхайм" през 2019 г. Рекордната по интерес на публиката изложба реабилитира изкуството на Хилма аф Клинт и провокира огромен интерес към работата ѝ. До края на тази година няколко галерии и музеи по света представят мистериозните ѝ платна, голяма част от тях са с внушителни размери, а престижното германско издателство Hatje Cantz издава двуезичен албум (на немски и английски език), който представя художничката и нейното езотерично послание в стотици картини, рисунки и откъси от нейните дневници. Артистичното ѝ наследство най-сетне намира път към широката публика и това донякъде се дължи именно на ретроспективата в "Гугенхайм" и неуморната работа на кураторката Лили Галеф, която споделя в интервю за списание W: "Работата на Аф Клинт е внушителна не само като обем, но и като закодирани послания. Светът на вселенското познание и центърът му - човекът. Дори името Хилма звучи като водач в света на непознатото, който те хваща за ръка и те отвежда в един магичен свят, в който несъзнаваното те повежда в коридорите на голямата истина, която познават малцина. Хилма аф Клинт е една от тях и през целия си живот е търсела средство, с което да го изрази. Намерила е идеалния посланик в изкуството си."

До края на тази година музеят "Модерна" в Стокхолм, центърът за съвременно изкуство "Помпиду" в Париж, музеят "Д'Орсе" в Париж и австралийската "Арт галерия" в Сидни също представят творчеството на Хилма аф Клинт.

Век и половина след смъртта на шведската художничка Хилма аф Клинт (1862 - 1944) работата ѝ намира не само път към широката публика, но и интерпретация на важните кодове, заложени в абстрактното ѝ изкуство. (Картините ѝ се смятат за първите абстрактни произведения в западната история на изкуството.) Когато в края на 2017 г. музеят "Гугенхайм" в Ню Йорк започва подготовка за първата голяма ретроспектива на Аф Клинт в световен мащаб, планирана за средата на 2019 г., никой не подозира, че тази изложба ще се превърне в най-посещаваната в историята на музея. Името на художничката е известно само на кураторите, колекционерите и на най-големите ѝ почитатели, които познават живота ѝ в детайли.

Родена в семейството на морски командир и домакиня през 1862 г., Хилма израства близо до природата, която се превръща в основно вдъхновение и в творчеството ѝ, особено в ранния период на артистичното ѝ пробуждане. Приета е в Кралската академия по изкуствата, когато е на 20 години, и още от самото начало показва талант в рисуването на пейзажи, цветя и портрети. Там попада в центъра на творческа надпревара между студентите, разделени в два лагера - едните, които остават верни на традиционната живопис, и другите, които благоговеят пред платната на френските импресионисти. Хилма се осланя на интуицията си и остава вярна на това, което познава - природата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.