Шифърът на Хилма

Музеи и галерии по света наваксват с шведската художничка Хилма аф Клинт, една от пионерките на абстрактното изкуство

Портрет на Хилма аф Клинт от 1901 г.
Портрет на Хилма аф Клинт от 1901 г.    ©  Moderna Museet
Портрет на Хилма аф Клинт от 1901 г.
Портрет на Хилма аф Клинт от 1901 г.    ©  Moderna Museet

Век и половина след смъртта на шведската художничка Хилма аф Клинт (1862 - 1944) работата ѝ намира не само път към широката публика, но и интерпретация на важните кодове, заложени в абстрактното ѝ изкуство. (Картините ѝ се смятат за първите абстрактни произведения в западната история на изкуството.) Когато в края на 2017 г. музеят "Гугенхайм" в Ню Йорк започва подготовка за първата голяма ретроспектива на Аф Клинт в световен мащаб, планирана за средата на 2019 г., никой не подозира, че тази изложба ще се превърне в най-посещаваната в историята на музея. Името на художничката е известно само на кураторите, колекционерите и на най-големите ѝ почитатели, които познават живота ѝ в детайли.

Родена в семейството на морски командир и домакиня през 1862 г., Хилма израства близо до природата, която се превръща в основно вдъхновение и в творчеството ѝ, особено в ранния период на артистичното ѝ пробуждане. Приета е в Кралската академия по изкуствата, когато е на 20 години, и още от самото начало показва талант в рисуването на пейзажи, цветя и портрети. Там попада в центъра на творческа надпревара между студентите, разделени в два лагера - едните, които остават верни на традиционната живопис, и другите, които благоговеят пред платната на френските импресионисти. Хилма се осланя на интуицията си и остава вярна на това, което познава - природата.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал