Свят за спасяване

Гейбриъл Бърн и Дейзи Едгар Джоунс.

Свят за спасяване

Гейбриъл Бърн за втория сезон на "Войната на световете", който тръгва от 4 юни по FOX

2293 прочитания

Гейбриъл Бърн и Дейзи Едгар Джоунс.

© Simon Ridgway / Urban Myth Films / FOX


Сериалът "Война на световете" е съвременен прочит на едноименния класически роман на Хърбърт Уелс. "Нашият сериал по някакъв начин предвиди пандемията. Ако в първи сезон гледката на обезлюдените градове беше необичайна, то след избухването на пандемията, това вече ни изглежда близко. Творбата на Хърбърт Уелс e вечна", каза известният ирландски актьор Гейбриъл Бърн във виртуална дискусия по случай премиерата на новия сезон на сериала, който тръгва от 4 юни по FOX.

През годините романът "Войната на световете" намира най-различни адаптации и предизвиква въображението на режисьори като Орсън Уелс и Стивън Спилбърг. Излъчването на радиодраматизацията на романа по Mercury Theatre Radio на 30 октомври 1938, поставена от 23-годишния по това време Орсън Уелс, се превръща в историческо събитие. Той представя инвазията на извънземните в реално време, като интегрира в пиесата специални информативни бюлетини с новини около нашествието. По този начин предизвиква масова истерия сред многомилионната аудитория на програмата: хиляди звънят в полицията, излизат с пушки по улиците или започват масово да се евакуират. Впрочем, в българския ефир аналогичен случай е "атомното Куку" от 1991, което спекулира с авария в АЕЦ Козлодуй.

Днес алегорията, заложена в романа на Хърбърт Уелс, е по-актуална от всякога. Нейният съвременен прочит в сериала на Хауърд Овърман, продуциран от Urban Myth Films, с подкрепата на Studiocanal, в партньорство с CANAL+ и FOX, е завладяващ. Той съчетава трилър, реалистичен визуален ключ и sci-fi елементи; увлекателен разказ, редуващ емпатия и съспенс; висок драматизъм, но и интимност в отношенията и приглушеност на емоциите. Съзнателно се бяга от екшъна за сметка на простичките и универсални внушения. Сериалът е вгледан в сложните и трудни решения, пред които са изправени героите. Техните избори рефлектират върху хода на събитията и се превръщат в увеличителна лупа за поведенческите модели на различни индивидуалности, поставени в екстремна ситуация. Всяко действие е изпитание за човешката емпатия и възможността за състрадание. "Скръбта от загубата на близък е нещо универсално. Всеки от нас минава през тъмния тунел на скръбта. И това не е нещо, което се преживява външно, то се преживява дълбоко във всеки от нас. Жанрът на трилъра не дава възможност за дълбинно и фокусирано изследване на емоциите, но дава възможност за изследване на екзистенциални идеи", казва Бърн.

Тази екзистенциална тъга е кодирана в песента на Ник Кейв, Into My Arms, която глъхне в обезлюденото пространство. Действието се развива на различни точки във Франция и Обединеното кралство, мащабният декор ни представя апокалиптичната атмосфера на изчезващата цивилизация, a ужасът от неизвестното резонира със съвременните ни страхове.

Носителят на наградата БАФТА Хауърд Овърман, сценарист и създател на сериала, разказва, че изборът му действието на втори сезон да се развива хронологично шест месеца след последната ни среща с персонажите "дава възможност да ги видим драстично променени, обръгнали от трудностите и загубите, които са преживели. Топлите и сърдечни срещи между тях са пронизани от дълбока тъга." Продължението се занимава с осмислянето на причините за катастрофата. "Стремим се по-ясно да покажем кой е врагът. С това знание обаче идват още повече въпроси. Колко по-различни са хората от унищожителите? И когато съществуването на човечеството е застрашено, колко далеч бихме отишли, за да го спасим?", казва Овърман.

Актьорският състав е внушителен и включва наградената със "Златен глобус" Дейзи Едгар Джоунс, Леа Дрюкер, Наташа Литъл, Стефан Кайар, Адел Беншериф, Тай Тенант, Стивън Кембъл Мур, Байо Гбадамоси, Арън Хефернан и Емили дьо Пресакa. В главната роля на изследовател, който търси начин да спре нашествието, е именно Гейбриъл Бърн (носител на "Златен глобус" и "Еми"), известен с ролите си във филмите "Необичайните заподозрени", "Проходът на Милър" и испанско-френско-българската копродукция "Никой не иска нощта".

Актьорът, който е и екоактивист, е убеден, че обществото ни отдавна е алармирано за потенциална глобална катастрофа и че когато търсим важни отговори и решения, трябва да се вслушваме единствено в гласа на науката и разума. "Кризата на ценности и девалвацията на интелекта са смъртоносният вирус, с който живеем, а дори не разпознаваме", казва той. Вярва обаче, че чрез силата си да докосва емоциите на публиката изкуството е способно да внушава хуманни, рационални идеи, които въздействат върху реалните обществени процеси. "Във своите великолепни романи Чарлз Дикенс разказва за ужасните социални условия и експлоатацията на децата и неговите творби са помогнали да се промени обществената нагласа спрямо тези проблеми. Великите романи, великите пиеси, великите филми променят начина, по който хората мислят. Te, разбира се, могат да променят мисленето на хората и в деструктивни посоки, ако предават грешни послания."

Според Гейбриъл Бърн никой не знае на какво е способен, докато не се изправи срещу изпитание: "Никой не знае дали в същината си е герой или страхливец. Можем да бъдем истински герои в много отношения и ужасни страхливци в други, и това е съвсем естествено." Важният му урок е, че "независимо от обстоятелствата човек не трябва да затъва в отчаяние, безнадеждност и безсилие, защото това не решава нищо. Трябва да вярваме в умението си да вървим напред. Това научих от сериала. Това научих от живота си."

Сериалът "Война на световете" е съвременен прочит на едноименния класически роман на Хърбърт Уелс. "Нашият сериал по някакъв начин предвиди пандемията. Ако в първи сезон гледката на обезлюдените градове беше необичайна, то след избухването на пандемията, това вече ни изглежда близко. Творбата на Хърбърт Уелс e вечна", каза известният ирландски актьор Гейбриъл Бърн във виртуална дискусия по случай премиерата на новия сезон на сериала, който тръгва от 4 юни по FOX.

През годините романът "Войната на световете" намира най-различни адаптации и предизвиква въображението на режисьори като Орсън Уелс и Стивън Спилбърг. Излъчването на радиодраматизацията на романа по Mercury Theatre Radio на 30 октомври 1938, поставена от 23-годишния по това време Орсън Уелс, се превръща в историческо събитие. Той представя инвазията на извънземните в реално време, като интегрира в пиесата специални информативни бюлетини с новини около нашествието. По този начин предизвиква масова истерия сред многомилионната аудитория на програмата: хиляди звънят в полицията, излизат с пушки по улиците или започват масово да се евакуират. Впрочем, в българския ефир аналогичен случай е "атомното Куку" от 1991, което спекулира с авария в АЕЦ Козлодуй.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал