Ако не чуя, не вярвам

Ако не чуя, не вярвам

Хитовата шведска крими писателка Камила Лекберг за "Ледник" и творческите предизвикателства в адаптирането за аудиоформат

Светослав Тодоров
4267 прочитания

Ще може ли скоро да говорим за аудиокнигите със същото вълнение като при излизането на водещо книжно заглавие, или за аудиосериалите, както говорим за The Queen's Gambit или Mare of Easttown? Отговорът е несигурно "да", а "Ледник" на Камила Лекберг може да се окаже добър тест за възможностите на жанра и колко пълноценно е преживяването, когато сме оставени само на гласа и звуковите ефекти.

В Скандинавия аудиокнигите и подкастите от години са нарастващо популярни, особено с изолацията покрай ковид-19 пандемията през 2020 г. Те отбелязаха още по-отчетлив ръст, а жанрът на скандинавското криминале и трилър са глобален феномен. На този пазарен и попкултурен контекст стъпва аудиокнигата "Ледник" на една от най-популярните писателки в Швеция, Камила Лекберг.

Тя се появява след едноименния филм по сценарий на Лекберг и Александър Карим, в който мъж и жена (пастор и лекарка) са заключени в хотел по време на върлуваща и безпощадна болест. Как се адаптира една и съща история, но за различна публика и от екран към аудио?

"Когато пишеш за аудиоформат, трябва да си много внимателен какви думи използваш, защото гласът е на преден план, той е единственото изразно средство за предаване на цялата история", казва пред "Капитал" Камила Лекберг, която има добра база за криминалните си сюжети - баща й е бивш полицай, а малкият град, в който е родена през 1974 г., идеално я подготвя за тягостната атмосфера на романите й.

Според нея не е нужно да си задължително добър слушател на аудиокниги или аудиосериали, за да направиш добър проект за тази аудитория. "На първо място остава да си добър разказвач на истории. Защото, когато пиша стандартна проза, която завършва между страниците на традиционния тип книга, не мисля как сюжетите ще се пренесат в останалите форми - а те успяват. В случая сюжетът тръгна от филмов сценарий, но принципът остава същият."

Дали сюжетът се е променил в хода между адаптирането от екран? "Във филма има възрастова разлика между героите и актьорите - нещо, което няма нужда да казваме чрез реплики, тъй като зрителите директно виждат този елемент от историята. Докато в аудиоформата, без да променяме особено диалозите, трябваше да обърнем внимание на детайли в изказа, които да подскажат разликата между тях."

За Лекберг начинът й на писане и мислене много помага в процеса. "Винаги гледам към историите по един много триизмерен начин - обичам да сменям перспективите, да проверявам как отделни моменти изглеждат през очите на различни персонажи. Това само ми помага в процеса."

Дали публиката й ще иска да види филм и да изслуша историята, койяо говори за изолацията, толкова скоро след рестрикциите около пандемията? "Мисля, че сме уморени от пандемията, но не сме уморени от темите за надеждата и любовта, а новооткритият страх да се притесняваме за близките си постоянно е нещо ново в живота ни. 82-годишната ми майка дойде преди два дни и видя внуците си за първи път от година и половина насам." Лекберг казва, че с историята иска да погледне по-дълбоко към самопожертвователните инстинкти на обществото: "Какво точно сме пропуснали в тази пауза и какво точно се е променило около нас е тема, която скоро няма да бъде изчерпана."

В месеците на живот без пътувания и грижите около четирите й деца тя прилага цялото си внимание към детайла в малкото си контакти с външния свят. "Наблюдавах често хората около мен, a те реагираха много различно на цялата ситуация. Хора, които не се молят, изведнъж се молиха за своите близки. Въобще кризата предизвиква неочаквани реакции, и то по различен начин - това е нещо, което ми се искаше да изследвам."

"Ледникът" е вече в Storytel. Българската версия е с гласовете на Силвия Лулчева и Ники Илиев. Романите на Лекберг, издавани в България от "Колибри", са в аудиоверсии с гласа на Линда Русева.

В България писателят Богдан Русев и актьорът Павел Владимиров първи експериментираха с формата чрез аудиосериала "PS. Някой трябва да плати" от 2019 г., история в десет епизода по близо един час - излизането на сюжета в Storytel предшестваше физическата му поява в книга. Популярният руски писател и опозиционер Дмитрий Глуховский избра тази форма да предшества излизането на последната му книга "Граничен пост", а на български сериалът е с гласа на Момчил Степанов.

Ще може ли скоро да говорим за аудиокнигите със същото вълнение като при излизането на водещо книжно заглавие, или за аудиосериалите, както говорим за The Queen's Gambit или Mare of Easttown? Отговорът е несигурно "да", а "Ледник" на Камила Лекберг може да се окаже добър тест за възможностите на жанра и колко пълноценно е преживяването, когато сме оставени само на гласа и звуковите ефекти.

В Скандинавия аудиокнигите и подкастите от години са нарастващо популярни, особено с изолацията покрай ковид-19 пандемията през 2020 г. Те отбелязаха още по-отчетлив ръст, а жанрът на скандинавското криминале и трилър са глобален феномен. На този пазарен и попкултурен контекст стъпва аудиокнигата "Ледник" на една от най-популярните писателки в Швеция, Камила Лекберг.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


5 коментара
  • 1
    selofia avatar :-|
    Селофия

    Скууууууууууукааааа... както цялата Скандинавия.

  • 2
    gallnare avatar :-|
    Мария

    Да наречеш страхотното курортно градче Фиелбака (https://en.wikipedia.org/wiki/Fj ällbacka) "село до Гьотеборг" (на 150 км!), означава смело и безотговорно да преписваш чужди шаблони.
    Светослав Тодоров този път ме изненада неприятно.

  • 3
    mandzo avatar :-|
    mandzo

    Queen's Gambit и Mare of Easttown си бяха добри сериали, Първият малко по-добър. Но не са чак върха. За тоя "Ледник" не знам, дано не отразява типичната скандинавска меланхония....

  • 4
    qvd50491823 avatar :-|
    Костадин Иванов

    Държа на собствения прочит. Никакво аудио!

  • 5
    ojk16240969261061232 avatar :-|
    Yoto Yosimoto

    Аудиокнигите са за хора които прекарват много време в условията на трафик, или пъуват. Гласът на четеца създава внушение, от което нямам нужда. Сериалът Queens Gambit е 95% fluff и шахматно линго, за да си помисля дори че мога да го сравнявам с Mare of Easttown. Да не говорим за изпълнението на Кейт Уинслет. За малко една българска актриса щеше да се нареди с едно Оскарче до нея. Сравнението е абсурдно и немислимо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино