Място под линия

Новият парк под жп линията в Маями с отличие в първото издание на дизайн наградите на Monocle в категория градска намеса

Градът може да е привлекателен само ако разполага с внимателно проектирано публично пространство, което да насърчава градския живот и да го прави по-приятен за хората. Това е тезата на Ян Геел, световноизвестен архитект и урбанист, развита в придобилата голяма популярност книга "Градове за хората" (издадена в България през 2016 г. от "Жанет 45" - бел. авт.). Добър и мащабен в размаха си пример за това е нашумялата инициатива Underline в Маями, при която 16 км дълъг коридор под външната линия на метрото от пустош поетапно в следващите години ще се превърне в зелена зона за пешеходно придвижване, отдих, спорт, общуване и изкуство.

Наскоро проектът се нареди сред победители в пилотното издание на дизайн наградите на списание Monocle в категория най-добра градска намеса. Приликите с превърналия се вече в емблема за успешна интервенция в публичното пространство High Line в Ню Йорк са съвсем нарочни. "High Line линията заедно с други градски паркове служи за пример и вдъхновение за нас", споделя в разговор с нас Мег Дали, движещата сила зад проекта. Разликата е, че действието в Маями се развива под линията на метрото, докато в "Манхатън" то е във височините върху недействащите вече жп линии. Двата проекта заедно с други инициативи за облагородяване на градски зони са се обединели в мрежата High Line Network, водени от мисията за едно ново поколение от публични пространства във времена на силно застрояване и липса на зелени площи.

В Маями всичко започва с личния ентусиазъм на Мег Дали, която през 2013 г. си чупи двете ръце и изведнъж се оказва пешеходец в Маями. Трудна задача на място, в което връзката между отделните градски площи е възможна най-вече с добре изградената инфраструктура на обществения транспорт и с автомобил. Неспособността на Мег да шофира до физиотерапията й налага използването на метрото и ходенето пеша. Тогава тя открива, че най-бързият път минава под трасето на линията на метрото, което през юли месец предлага така търсените в топлия климат сянка и простор. Оказва се, че тя е единственият човек, който се осмелява да се движи там пеша. Така се заражда идеята за облагородяване на изоставените пространства под външната линия на метрото в Маями.

Зад успеха на проекта се крият многогодишен труд и усилия от страна на сформираното за случая сдружение "Underline и приятели" за привличане на партньори и съмишленици. В момента реализацията е възможна благодарение на помощта на щата Флорида, Министерството на транспорта на САЩ, Региона на Маями, Общината и частните дарения. Крайната цел е линията между спирките Brickell и Dadeland (7 спирки) до 2024 г. да се преобрази в 16 км парк-коридор, който да свърже отделните градски части и да направи живота по-хубав. С архитектурната задача се захваща известното ландшафтно студио James Corner Field Operations, в чието портфолио са мащабни намеси в града като нюйоркския High Line и Tongva парк в Санта Моника. При Underline стремежът е да се направи изключително място, вдъхновено от даденостите на Маями, което да подобри живота на хората - местни, преминаващи транзитно за работа, колоездачи, тичащи и пешеходци. Потенциалът на новия район дава възможност за разгръщането на разнообразни програми, свързани със спорт, изкуство, социални теми и много други, които да създават усещането за общност в голям град като Маями.

В края на миналата година се открива първият участък от почти километър при Brickell Backyard. Според Мег Дали тази част, макар и най-малка, е и най-сложна поради голямата натовареност на района; то е в близост до финансовия център на Маями. Мястото вече разполага с велоалеи, пешеходни маршрути, баскетболно игрище, фитнес на открито, градини, места за хранене, игра и почивка.

Реакциите на хората са изключително положителни и въпреки наложените от пандемията ограничения местните се събират да играят шах на специално изработените маси за това, практикуват йога или просто се наслаждават да бъдат на открито. "Ковид кризата доведе до забавяния по проекта, но пък и върна отново желанието на хората към дейностите на открито", допълва Дали. По случай отличието от Monocle в интервю за едноименния подкаст на медията един от архитектите от студиото разказва, че целта им е била чрез силата на дизайна да проектират отличимо пространство, но добре свързано със заобикалящата го среда. Дизайн решенията изпъкват най-вече със специално произведени градски мебели като столове, пейки, маси и др., доброто осветление и преобладаващия зелен цвят, който символично свързва парка с природата.

Разбира се, не са и малки трудностите пред инициативата Underline, а именно да се координира животът на натоварено метро движение с паркова площ със собствена програма в плътно заселен квартал. "Наличието на красиво и облагородено място не е достатъчно за неговото успешно развитие, важно е също съдържанието, което то предлага", казва Мег Дели. Не липсва инициатива и в тази посока и при бърз преглед на събитийния календар на Underline се забелязва програма, която е насочена към разнородна публика - от семинари как да караш скутер безопасно или турове за различни възрастови групи, през йога и други спортове до представяне на публично изкуство или срещи с високопоставени лица на теми, като например градска мобилност.

Със своя Underline проект Маями се нарежда сред световните градове, които работят с мисъл за хората и природата. Това личи и от ясно заявена позиция в мисията на начинанието "чрез иновативни градски пространства и творческо съдържание да се свържат хората със заобикалящата ги среда и с тях самите". Резултатът е в унисон с идеята на Ян Геел за постигането на по-оживени, безопасни, устойчиви и здравословни градове в бъдеще. Дано скоро историята има продължение и в градовете по нашите ширини.

Още от Капитал