Кратка илюстрована история

Светлана Мирчева на фона на "Възможни изложби"

Кратка илюстрована история

Светлана Мирчева за новата си изложба, с която документира важен (и малко известен) период за съвременното изкуство в София - галерията Un Cabinet d'Amateur

Светослав Тодоров
2715 прочитания

Светлана Мирчева на фона на "Възможни изложби"

© Цветелина Белутова


"Създаването на изложбата донесе предизвикателството как да нарисувам нещо, което вече го няма. Как рисуваш спомен? Колко спомени имаш ти? А твоите спомени дали са като на другите?", казва художничката Светлана Мирчева, когато описва процеса по създаване на новата си експозиция "Възможни изложби" в Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство.

Това, което вече го няма, е малката частна галерия Un Cabinet d'Amateur в София на французина Оливие Боасиер (1939-2017), а спомените са на художниците и куратори, които са имали шанса да правят изложби в пространството - сред тях е и Мирчева. Чрез 13 голямоформатни и над 70 по-малки рисунки с "Възможни изложби" тя съживява духа на пространството, срещите и събитията в него, елементи от интериора му, по начин, който да говори и на тези, които не са посещавали галерията и не знаят предисторията.

Преди да стане част от културната сцена на София, Боасиер добре познава световната. От 60-те години нататък той се утвърждава като архитектурен критик и журналист. През 80-те живее между Париж, Милано, Лос Анджелис, често пише за издания като Le Monde и Vogue. Работи като консултант с именития френски архитект Жан Нувел, впоследствие е автор на книги за проектите му, изследва и Льо Корбюзие. През 2001 г. публикува първия си и единствен роман Ch ou l'âge du capitaine. Започва да следи българската сцена през 1997 г., оттогава са и първите му посещения в София.

Създава галерията Un Cabinet d'Amateur през 2012 г. в апартамента си до улица "Ангел Кънчев" (случайно или не, същото име носи роман на френския писател Жорж Перек) и намира в България неизследван потенциал.

"Изкуството трябва да ти се противопоставя, да те провокира. Ако го сложиш на стената и след две седмици вече си свикнал с него, значи историята между вас е изчерпана. Изкуството е като секса - трябва да има постоянно желание", казва Боасиер пред "Капитал" през 2013 г. Галерията остава отворена до смъртта му през 2017 г.

В Un Cabinet d'Amateur са показвани световни имена като Софи Кал, Луис Балц, Мари Мая и Жан-Шарл Бле, a сред българските артисти с изяви там са Калин Серапионов, Стефан Николаев, Стефания Батоева, Стела Василева, Иван Мудов, Искра Благоева, Кирил Прашков, Михаил Новаков, Недко Солаков и Димитър Солаков.

Във "Възможни изложби" Мирчева пресъздава ситуации от галерията, както и работите, които са показвани там, с което допълнително представя художниците като част от обща сцена с допълващи се идеи. В хода на експозицията ще се развива и нейната видео част, в която съмишлениците ще разказват за приноса на Оливие. Така Мирчева изгражда един особен проект: изложба в галерия тук и сега за изложби, организирани някога в галерия, която вече я няма.

В паметта на художниците, работили с него, той остава запомнен най-вече с любопитството, с младия му дух, чувството за хумор, нежеланието му да бъде излишно обект на внимание. На входа на галерията е имало надпис, на който е изредено всичко забранено: "без деца, без кучета, без оръжия, без снимки, без записи, няма отстъпки, моля". Сред предизвикателствата пред Светлана е как да съживи чрез рисунките си място, около което няма обширен фотоархив: споменът действително се превръща в основен ориентир през двете години, в които тя съсредоточено работи по изложбата.

"Процесът някак си ме върна към рисуването, появи се едно детско откривателство, желание и свобода да правя нещата както си искам", казва Мирчева, за която всъщност чистото рисуване не е водещо изразно средство: през последните десет години тя показва предимно скулптури, инсталации, обекти, в които се откриват следи и от опита й в дизайна на филмови плакати и като арт директор в печатни издания и рекламата.

Мирчева съвсем не е показала всичко от направеното от този период в изложбата - рисунките са над двеста, възможните изложби са много. Създаването на този обем от работа, документиран във видео от Стоян Йоргов, не е било нито твърде носталгично, нито твърде задушено от очаквания как да представи цялата тази история. "Всъщност беше удоволствие."

"Възможни изложби", с куратор Надежда Джакова, е в Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство до 11 юли. Светлана Мирчева, заедно с Мила Янева-Табакова и Кром Багелски, ще са част от 14-ото издание на платформата Melba на Студио "Комплект" на 6 юли в The Steps, oрганизирано съвместно с Фестивала за илюстрация и графика FIG. 1.

"Създаването на изложбата донесе предизвикателството как да нарисувам нещо, което вече го няма. Как рисуваш спомен? Колко спомени имаш ти? А твоите спомени дали са като на другите?", казва художничката Светлана Мирчева, когато описва процеса по създаване на новата си експозиция "Възможни изложби" в Софийски арсенал - Музей за съвременно изкуство.

Това, което вече го няма, е малката частна галерия Un Cabinet d'Amateur в София на французина Оливие Боасиер (1939-2017), а спомените са на художниците и куратори, които са имали шанса да правят изложби в пространството - сред тях е и Мирчева. Чрез 13 голямоформатни и над 70 по-малки рисунки с "Възможни изложби" тя съживява духа на пространството, срещите и събитията в него, елементи от интериора му, по начин, който да говори и на тези, които не са посещавали галерията и не знаят предисторията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Право на реплика

Право на реплика