Великата красота

George Hoyningen-Huene, The Divers, Swimwear by Izod, 1930.

Великата красота

Да бъдеш различен има смисъл, казва фотографът Джордж Хюн (1900-1968), а посветената на творчеството му изложба в Берлин го доказва чрез ретроспекция на неговото богато творчество

2730 прочитания

George Hoyningen-Huene, The Divers, Swimwear by Izod, 1930.

© George Hoyningen-Huene Estate Archives


В рамките на тазгодишното издание на Седмицата на фотографията в Берлин (28 август - 4 септември) рязко се открои събитие, което самите организатори определиха като находка - изложбата на фотографа Джордж Хойнинген-Хюн (1900 - 1968).

Роденият в Русия наследник на барон Бартолд Теодор Херман Хойнинген Хюн и дъщерята на американския посланик в Русия расте между Лондон и Париж, но избира да продължи професионалния си път в Париж заради възможността да работи в близост до своя ментор - Ман Рей. Благодарение на него и приятелския му кръг (Салвадор Дали, Пабло Пикасо и Лий Милър) открива и призванието си в този момент - портрети на артистичния елит на Париж. Предлага кадрите на местния офис на издателство Conde Nast и скоро след това става артистичен директор на френското издание на Vogue. Силно привлечен от идеала за красота на древна Гърция, Хюн пътува често до Атина и изследва с дни скулптурите в градския музей и Акропола. Класическата красота е водещ елемент в работата му на фотограф, а след срещата си с друг ентусиаст на съвършените пропорции и отразяването им на филмова лента в лицето на германския фотограф Хорст П. Хорст двамата стават партньори и в професията, и в живота.

Този период в живота на Хюн е един от най-интересните и плодотворните. Двамата пътуват много и заснемат всичките си приключения и срещи с интересни хора по пътя. Един от най-красивите кадри в творчеството на Хюн, за който му позират Хорст и фотографката Лий Милър, остава и до днес един от най-публикуваните и любими кадри в международното издателство на Vogue - Conde Nast. Фотографията "Гмуркачите", заснета през 1930 г., е силен акцент и в експозицията "Вечната красота - фотографското изкуство на Джордж Хойнинген Хюн", организирана в изложбеното пространство на прочутата вила Grisebach в Берлин (продължава до 28 септември).

За първи път са събрани толкова много кадри от архивите на Хюн, които са притежание на фондацията, която управлява наследството му. Те проследяват някои от най-запомнящите се години в кариерата му, прехода от Vogue към Harper's Bazaar и някои от най-интересните му фотосесии, за които му позират близки приятели, като актрисата Грета Гарбо например. Периодът от десет години, които Хюн прекарва в Париж (1920 - 1930) и близостта му с артистичния елит на града, включително прочутата колекционерка и меценат на изкуството във френската столица - Гъртруд Стайн, му предоставят възможност да снима истински легенди. При това в непринудена, приятелска атмосфера, което придава на кадрите му допълнително очарование. Благодарение на контактите и доброто си реноме успява да спечели адмирациите и на модните легенди в града - Шанел, Ланвен и Вионе.

Заедно с любимия Хорст редуват светските срещи в Париж с екзотични пътувания до предпочитаните и на двамата дестинации - Гърция и Африка. След раздялата им обаче Хюн прави изненадваща стъпка към конкурентното на Conde Nast издание - Harper's Bazaar и това отваря нова страница в кариерата му. След Париж идва ред на Холивуд. В студиото му позират Гари Купър, Марлене Дитрих, Рита Хейуърт, Катрин Хепбърн, Грета Гарбо и Ава Гарднър.

Способността му да използва светлината и цветовете като истински магьосник привлича вниманието на американския кинорежисьор Джордж Кюкор, който го кани за консултант на снимачната площадка, докато снима филма "Роди се звезда" през 1954 г. Успоредно с работата си като фотограф и консултант в Холивуд Хюн се посвещава на фотографските си монографии. Успява да публикува приживе пет от тях - "Африкански мираж" (1938), "Гърция" (1943), "Египет" (1943), "Мексиканско наследство" (1946) и "Баалбек/Палмира" (1946).

Изключително взискателен към творческия процес и резултата, през целия си живот Хюн следва собствената си идея, че фотографията е изкуство, и съветва по-младите си колеги да снимат с идеята, че един ден това, което правят, ще бъде включено в музейните колекции като световно фотографско изкуство. Думите му се оказват пророчески, защото няколко години след смъртта му, част от неговите фотографии са включени в постоянните колекции на музея "Гети", МоМА, центърът "Помпиду" в Париж и лондонския музей "Виктория и Албърт".

"Съвсем спокойно можем да кажем, че в много посоки Хюн е изпреварил времето си - обожавал е силните и модерни жени, в които е вярвал, не се е страхувал да от сексуалността си и не е живял в тайна и е създал фотографии, за които наследниците му в професията твърдят, че са изкуство. Приживе Ричард Аведън казва, че "Хюн е най-великият майстор на фотографията, от когото се учим всички ние", коментира кураторката на изложбата Сузана Браун. Връзката с поколенията винаги е била важен акцент в работата на Хюн, който от 1947 до края на живота си през 1968 г. преподава в Калифорнийския университет.

В рамките на тазгодишното издание на Седмицата на фотографията в Берлин (28 август - 4 септември) рязко се открои събитие, което самите организатори определиха като находка - изложбата на фотографа Джордж Хойнинген-Хюн (1900 - 1968).

Роденият в Русия наследник на барон Бартолд Теодор Херман Хойнинген Хюн и дъщерята на американския посланик в Русия расте между Лондон и Париж, но избира да продължи професионалния си път в Париж заради възможността да работи в близост до своя ментор - Ман Рей. Благодарение на него и приятелския му кръг (Салвадор Дали, Пабло Пикасо и Лий Милър) открива и призванието си в този момент - портрети на артистичния елит на Париж. Предлага кадрите на местния офис на издателство Conde Nast и скоро след това става артистичен директор на френското издание на Vogue. Силно привлечен от идеала за красота на древна Гърция, Хюн пътува често до Атина и изследва с дни скулптурите в градския музей и Акропола. Класическата красота е водещ елемент в работата му на фотограф, а след срещата си с друг ентусиаст на съвършените пропорции и отразяването им на филмова лента в лицето на германския фотограф Хорст П. Хорст двамата стават партньори и в професията, и в живота.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Право на реплика

Право на реплика