Всички обичат Върджил Абло

Изложбата Figures of Speech на американския дизайнер е ретроспекция в средата на кариерата му

Върджил Абло
Върджил Абло    ©  ©Fabien Montique
Върджил Абло
Върджил Абло    ©  ©Fabien Montique

През 2012 г. Върджил Абло купува изостанали фланелени ризи на Ралф Лорън за по 35 евро, принтира върху тях логото Pyrex 23, вдъхновен от своя герой от детството, баскетболната звезда Майкъл Джордан, и ги продава по 500 евро. Така се ражда първият му моден бранд Pyrex Vision. Тогава роденият през 1980 г. в Чикаго в семейството на имигранти от Гана артист вече е известен с близо десетгодишното си сътрудничество с американския рапър и музикален продуцент Кание Уест. По-късно Абло ще стане известен именно със своята теория, че иновацията в творчеството се дължи на едва три процента. През 2013 г. в Милано Абло създава Off-White, бранд, в който комбинира идеи и подходи от модата, изкуството, музиката, пътуванията, начина на живот. Назначаването му за творчески директор на мъжките колекции на Louis Vuitton през 2018 г. само потвърждава превръщането му в една от водещите фигури в модната индустрия.

Сега Qatar Museums, водещата катарска институция за изкуство и култура, показва изложбата Virgil Abloh: Figures of Speech до 31 март 2022 г. Организирана e от Museum of Contemporary Art Chicago, където бе наредена преди началото на пандемията. С повече от 55 творби тази "ретроспекция в средата на кариерата" на Върджил Абло предлага задълбочен поглед към "вселената от мода, музика, изкуство и дизайн, в която той се движи" и показва "способността му да говори свободно езика на всяка дисциплина". Изложбата включва ключови моменти и заявки на "един от най-важните съвременни културни феномени", в какъвто се е превърнал Върджил Абло по думите на организаторите. Творбите заемат няколко пространства в галерията, включително и на открито в двора. Концептуалният магазин предлага селекция от най-продаваните продукти на Off-White, както и някои ексклузивни нови колекции, създадени за изложбата.

Любопитен, с оглед метеорното изкачване на Абло към върха в модната индустрия, е фактът, че той няма професионално модно образование. От малък научава много от майка си, която е шивачка, като в същото време развива своя интерес към дизайна и музиката, вдъхновен от градската култура на Чикаго и от имена в поп културата като Жан-Мишел Баския и Майкъл Джексън. По-късно завършва инженерство в Университета в Уисконсин, а през 2006 г. взима магистърска диплома по архитектура от Illinois Institute of Technology. Над десетилетие работи успешно с американския музикант Кание Уест по корици на албуми, дизайн на концерти и маркетинг. За обложката на албума Watch the Throne на Кание Уест и Джей-Зи, за която Абло работи заедно с модния дизайнер Рикардо Тиши (тогава артистичен директор на Givenchy, а в момента на Burberry), през 2011 г. двамата са номинирани за "Грами".

Година след лансирането на собствения си бранд Върджил Абло започва да показва колекциите си на модната седмица в Париж. Малко след това отваря магазин в Токио и разширява марката си с мебели и предмети за дома. През 2018 г. галерия Gagosian показва съвместните изложби на Върджил Абло и Такаши Мураками в Лондон и Бевърли хилс. Мураками казва, че работата им е опит да създадат "нещо напълно извън зоната на превъзходство, в която се смята, че изобразителното изкуство е най-ценно и с най-висок статут от всички изкуства". Според Абло "сатирата и иронията са очертаващи се теми, част от нашето настояще", а диалогът между двамата се базира "не толкова на изкуството, а по-скоро на атмосферата, която създаваме".

В друго от популярните си и много успешни сътрудничества в кариерата си през 2017 г. Върджил Абло създава серията The Ten заедно с Nike. Той персонализира десет от най-емблематичните модела на марката. Книгата Virgil Abloh. Nike. Icons (изд. Taschen, 60 евро) представя в детайли целия творчески процес, резултатът от който е, че всеки чифт представлява "едновременно индустриален дизайн, готова скулптура и обувка". Оттогава е създавал още няколко дизайна, а сега, доста изненадващо за най-големите фенове на маратонките, той се насочва към Air Jordan 2, един от най-неуспешните и забравени модели на Nike, вдъхновени от Майкъл Джордан. Абло е сътрудничил също с IKEA с желанието "да даде художествено измерение на анонимните предмети". Негови модели носят звезди като Бионсе, Тимъти Шаламе, Ким Кардашиян, Серина Уилямс. Личният му профил в инстаграм има 6.5 милиона последователи.

Едно от поредните потвърждения за затвърждаването на Върджил Абло като още по-влиятелна личност не само в модната индустрия дойде в края на юли, когато дизайнерът и LVMH (глобалният луксозен конгломерат, който освен марките Louis Vuitton и Moet Hennessy включва също брандове като Dior, Tiffany&Co, Kenzo, Dom Perignon и много други) обявиха в съвместно съобщение "значително разрастване" на своите "успешни взаимоотношения" и разработване на "съвместни нови проекти в луксозните категории". LVMH ще притежава шестдесет процента от Off-White, а Абло ще запази дял от четиридесет на сто и ще продължи като креативен директор на марката заедно с досегашните си функции в Louis Vuitton.

Според Бернар Арно, CEO на LVMH, от компанията вече са имали "привилегията" да станат свидетели на "изключителната креативност и визия" на Абло и са убедени, че той ще допринесе с "уникалната си чувствителност" в по-широк спектър от луксозни марки и проекти, включително и извън сферата на модата. За Върджил Абло партньорството внася "допълнителна мощ и мащаб, за да ускорим набраната инерция и да превърнем Off-White в една наистина луксозна марка с няколко линии". Той казва, че това е и възможност "да задълбоча дългогодишния си ангажимент за разширяване на възможностите за различни хора и насърчаване на по-голяма справедливост и приобщаване в индустриите, в които работя".

Книгата Virgil Abloh: Figures of Speech (издание на Museum of Contemporary Art Chicago and DelMonico Books/Prestel, цена 65 евро) включва в петстотин страници близо две хиляди изображения от личния архив на Абло, есета и интервюта, включително и с известния нидерландски архитект Рем Колхас. Неговото творчество в най-голяма степен вдъхновява самия Върджил Абло, когато започва да учи архитектура. През последните години двамата работят съвместно в различни проекти, включително и в изложбата Figures of Speech.

Още от Капитал

Гъби за народа

Гъби за народа