Кино: "Матрицата: Възкресения"

Ремикс на оригинала през автоирония и сантимент

Оценка: 3½ от 5

Още от същото: "Матрицата: Революции"

Много неща са същите в The Matrix Resurrections, но има и важни различия, заради които Лана Уашовски се е съгласила да продължи след 18 години пауза и по очевидно настояване на WarnerMedia, споменато и в самия филм. Сестра й Лили се оттеглила, защото не й се връщало назад. Като братята Лари и Анди те оставиха отпечатък в киното и попкултурата с оригинала "Матрицата" (1999). После затвориха трилогията с повече механичните продължения "Презареждане" и "Революции" (2003). Сега май самата "матрица" е поръчала възкресението.

С почти $200 млн. на масата, Лана е имала свободата да присъедини новите си идеи към старата форма, която доказано продава. Като холивудски блокбастър филмът е изряден, дигиталният екшън е с размах на въображението, който конкурентите нямат. Понякога в стила на видеоиграта Matrix Online, вероятно също част от поръчката.

Съдържателно новото е в деконструкцията на мита "Матрицата", което е предизвикателство към феновете, за които оригиналният филм е религия. Пластът на автокоментар е немислим (досега) за франчайзов екшън, за него в сценария помагат писателите Дейвид Мичъл ("Облакът Атлас") и Алексъндър Хемон ("Проектът Лазар"). Оставена е врата за тълкуване на Матрицата като "метафора на капиталистическата експлоатация/стадното потребление", както и на лична "транс алегория" за Лана Уашовски.

Изборът вече не е само в свободната воля на Нео (Киану Рийвс), той става Избрания само ако и Тринити (Кери-Ан Мос) реши това. Старият романс между двамата е запазен и с повече сантимент. Агент Смит (Джонатан Гроф) и Морфей (Абдул-Матин) са с нови актьорски лица. Външен на мита персонаж, млада хакерка със синя коса (Джесика Хенуик), движи и коментира ставащото, това е малката революция. Rage Against the Machine с "Wake Up" пак са в началото и края, но сега бунтът изглежда матрично (корпоративно) изчислен.