Театър: Номинации "Икар" 2022

Кои са театралните събития на изминалата година според самата гилдия

На 10 февруари Съюзът на артистите в България (САБ) обяви номинациите във всички категории за националните награди "Икар", които предстои да бъдат връчени по традиция на тържествена церемония на 27 март - Световния ден на театъра. Пълният списък с номинираните е качен в сайта на САБ.

За това как се определят икарите и каква е дългата история, започнала от 1974 г. на тези най-устойчиви и престижни театрални отличия у нас, съм писал и преди. Не искам отново да преразказвам правилата, а само да изтъкна най-важния елемент в тях - че те са форма на оценка и признание, която се дава от самото театрално съсловие.

Зад всяка номинация и награда стои изборът, направен от гилдиите и техните представители, които представляват веднъж направленията (драматичен театър, куклен театър, съвременен танц и пърформанс, вариете, цирк и др.) и втори път професиите (актьор, режисьор, драматург, сценограф, театровед, композитор и др.) в изпълнителските, сценични изкуства. Комисиите са няколко, но върху една от тях пада най-голямата тежест и отговорност - от всички представления, излезли през съответната календарна година да се определят няколкото, които да попаднат в номинациите и наградите в основните категории на драматичния театър. Членовете на тази комисия са различни всяка година и през тази бяха: актьорът Боян Арсов, режисьорката Василена Радева, театроведите Румяна Николова и Зорница Каменова, сценографът Венелин Шурелов, композиторът Михаил Шишков-син и техническият консултант Спас Спасов.

Обявяването на номинациите винаги е съпътствано със силни и полюсни емоции на радост и негодувание от забелязването или незабелязването. Намирам това не само за нормално, но и за добър знак - докато икарите предизвикват вълнения, означава, че имат значение. Еднозначно лошо би било само безразличието. В този ред на мисли, ако зависеше от мен, аз бих дал и други предложения и бих ги подредил по различен начин, но въпреки това мисля, че номинациите тази година доста вярно и адекватно отразяват както постиженията, така и реалното състояние на българския театър. Напълно споделям казаното от Румяна Николова на пресконференцията, че макар и като цяло театралната 2021 да е била равна (без някакви особени тенденции или изключителни върхове), все пак се забелязва една радваща насока, при която в представленията все повече се скъсява зейналата пропаст между масовия вкус и оценката на театралните професионалисти.

Действително голяма част от номинираните заглавия са такива, които не се играят пред полупразен салон от "ценители", а напротив - успяват да стигнат до широк кръг от зрители. Тук визирам спектакли като "Майстора и Маргарита" по романа на Михаил Булгаков в Младежкия театър с цели 5 номинации (режисура - Николай Поляков, музика - Асен Аврамов, главна женска роля - Койна Русева, поддържаща женска роля - Рая Пеева, поддържаща мъжка роля - Красимир Недев); като "Ива е онлайн" в Театър 199 с 3 номинации (главна женска роля и драматургичен текст за Ива Тодорова, режисура - Стоян Радев); като "Опашката" по романа на Захари Карабашлиев в ДТ Плевен с 2 номинации (за главна мъжка роля - Владимир Карамазов, и музика - Калин Николов); като "Укротяване на опърничавата" в ДТ Пловдив с 2 номинации (за режисура - Стайко Мурджев и главна женска роля - Маргита Гошева); като "Сирано дьо Бержерак" в Театър "Българска армия" с номинация за главна мъжка роля на Камен Донев и др.

От заглавията, които изброих дотук, може би се натрапва липсата на едно заглавие, което повечето театрални критици (ако съдим по годишната анкета на "Литературен вестник") бяха обявили за театралното събитие на изминалата година - постановката на Робърт Уилсън върху "Бурята" от Шекспир в Народния театър. Всъщност то не отсъства от самия списък с номинации и дори има цели две (за майсторско техническо осъществяване и дебют на Жаклин Даскалова), но беше логично очакването, че то едва ли не ще доминира в повечето категории. И в това отношение обаче разбирам решението на комисията, която е решила да го извади извън скоби заради неговия международен характер и извънредност - тук не само присъства режисьор от световна величина, но това е и толкова амбициозен и скъп проект на най-голямата сцена в България, че би било нереалистично той да се състезава наравно с проектите на останалите театри и независими компании, особено като се вземат предвид и условията, в които работят. Затова и комисията е избрала да постави по-специфични акценти за "Бурята" - предизвикателството от техническа гледна точка и силният дебют на младата актриса.

САБ ще продължи и с добрата традиция да покаже в столицата всички номинирани представления в рамките на "Софийски театрален салон" през март (очаква се обявяването на неговата програма), а публиката отново ще може да гласува за своите фаворити в онлайн-анкета.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал