София гледа

Силна селекция на "София филм фест" в сложно за кино време

Трета година събитието на Стефан Китанов и съмишленици се случва в екстремна екзистенциална ситуация. От "купон на годината" стана проверка на съзнанието за мисия. Самото усилие да държи нивото си в една разпадаща се реалност е вече успех. Заобиколен от комюникета и фронтови новини, добрият филм зарежда с хуманизъм и надежда. Става бягство и терапия. В пролетното издание на феста (до 31 март, в познатите кина, с филиали в Пловдив, Варна и Бургас) има много такива филми.

Светът говори

Украинският режисьор Олег Сенцов е в програмата с последния си филм "Носорог" и като член на международното жури. Но е на фронта и брани Киев с оръжие. Прочувственото му писмо и видео са на сайта на феста. Филмът му е драма на оцеляване в бандитското време на родината му, случило се както и у нас, през 90-те. Другият украински филм "Отражение" на Валентин Васянович е за корените на политическата омраза, довела до войната. Разказва за хирург, пленен от руснаците в района на Донбас.

Идва разтърсилият Кан "Титан" на французойката Джулия Дюкурно, взел "Златната палма". Историята на красиво момиче с имплантирана титаниева пластина в главата пренарежда жанровите граници на сериозната драма и хоръра. Със "Златна мечка" от Берлин е предизвикателният "Каръшко чукане или шантаво порно", историята е на скромна учителка в окото на обществата истерия и лицемерие. Последният победител в Карлови Вари "Докато мога да вървя" е за африкански бежанци, влизащи в ролята на сръбски национални герои. От тазгодишното "Берлинале" и с наградите за женска роля и сценарий е "Рабие Курназ срещу Джордж У. Буш", разказва за обикновена майка с характер в дебрите на голямата политика по истински случай. След "Фрагменти от живота на една жена" Корнел Мундруцо се обръща към травмите в историческото минало на Европа с "Еволюция".

Нашумелият "Спенсър" е с номинация на Кристен Стюарт за ролята на принцеса Даяна. Паоло Тавиани драматизира последния разказ на Пирандело в "Сбогом, Елеонора" (наградата на критиката от "Берлинале '22"). Ветеранът на независимото кино и сценарист на "Шофьор на такси" и "Разяреният бик" Пол Шрейдър участва с "Комарджията" с Оскар Айзък, удостоен за сценарий във Валядолид.

Жените знаят

В съзвучие със световната фестивална вълна дамите зад камера са акцент тази година. Подборката е представителна за последните десет години. Води я французойката Клер Дени, взела "Сребърната мечка" за режисура в Берлин преди месец за "Двете страни на острието". В него блести Жюлиет Бинош, с която Дени работи още от "Шоколад". Двете са тандем и в научнофантастичния "Живот нависоко" с Робърт Патинсън.

Датчанката Сузане Биер е представена с "В един по-добър свят" с "Оскар" за чуждоезичен филм. Лив Улман режисира "Госпожица Юлия" по Стриндберг с Джесика Частейн. Унгарката Илдико Енеди присъства с шедьовъра "За тялото и душата". За Босна и войната е "Quo Vadis, Аида" на Ясмила Збанич, претендент за тазгодишната награда Lux на Европейския парламент. Ветеранката Маргарете фон Трота е зад биографичния "Хана Арендт".

Талантливата вълна от жени режисьори в новото българско кино участва с 11 заглавия от Адела Пеева, Иглика Трифонова (председател на международното жури), Ралица Петрова, Надежда Косева, Светла Цоцоркова, Весела Казакова и Мина Милева, Яна Титова.

Новите майстори

Жени дебютантки спечелиха последните издания на Сънданс (родената в Косово Берта Брашоли с "Кошерът") и Сан Себастиан (румънката Алина Григоре със "Синя луна"). И двете разказват истории за обикновени хора от родните си места. Със "Златен леопард" от Локарно е дебютът на Франческо Монтаньер "Братя". Действителната история е на трима братя, търсещи път в живота, след като баща им е осъден като терорист. Сред най-чаканите заглавия на феста е "Карай колата ми" на японеца Рюсуке Хамагучи, номиниран за международен "Оскар".

Основата е разказ на Мураками от сборника "Мъже без жени". В София идва и граничният жанров феномен "Бягство" на датчанина Йонас Расмусен, номиниран за "Оскар" едновременно в три категории - международна и за пълнометражни анимация и документ. Със средствата на трите вида кино университетски професор с тайно минало на бежанец от Афганистан се бори за любовта си. В София филмът е в документалния конкурс.

Българските моменти

Силни са документалните премиери. "Авантюриста" на напусналата ни Анна Петкова разказва живота на забравения дисидент Григор Симов, платил с бедност порива към свобода и истина, останал неизличим оптимист.

Важен е "Гео Милев в лабиринта на времето" на класика Костадин Бонев. С новаторски разказ, през средствата на белетристиката (Христо Карастоянов), театъра (Маргарита Младенова и Иван Добчев) и съвременното светоусещане на двама млади актьори (Ованес Торосян и Милена Ерменкова) е поставен проблемът за интелектуалеца и властта. Всяка власт, тогава и сега. "Воев" е за музиканта и поет на няколко поколения, основател на "Нова генерация" Димитър Воев. Спомените на най-близките му хора, семейството и съратника Васил Гюров, както и непознат снимков материал организира дебютантката Биляна Кирилова. В документалния конкурс е "Кмет, овчар, вдовица, змей" за магичното село Пирин на Елица Петкова ("Жалейка").

Сред игралните премиери е носителят на последната "Златна роза" "В сърцето на машината" на Мартин Макариев по сценарий на Борислав Захариев. Жанрова притча с модерен филмов език и силни актьори за оцеляващото човешко начало в състояние на отнета свобода. В "Януари" досегашният документалист Андрей Паунов чете авторски мистичната пиеса на Радичков. В центъра е човекът в екзистенциалния капан между тук и отвъд. Има почит към Кубрик, операторът е награждаван португалец (Вашку Виана). Сред актьорите са Самуел Финци, Сърчаджиев, Бахаров.

Драгомир Шолев представя "Рибена кост" за страховете и отговорностите на съвременния човек, отключени от рутинен инцидент край морето. С автобиографичната драма "Смирен" доказаният документалист Светослав Драганов влиза като свой в игралното кино.

Още информация на https://siff.bg/

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал