Последното изкушение на Анди Уорхол

Изложба изследва сложните отношения на художника с религията

Brooklyn Museum    ©  Jonathan Dorado

В интервю за списание Esquire през 1966 г. Джулия Уорхол определя сина си Анди като "добро, набожно момче" и никой в арт средите не се изненадва, когато през 1968 г. бащата на попарта получава официална покана от Ватикана да участва в престижния арт форум - HemisFair, в Сан Антонио (Тексас). По онова време Ватиканът се опитва да си извоюва място на международната арт сцена като меценат със стратегия и амбиции, особено след грандиозния успех на институционалния павилион, на изложението в Ню Йорк през 1964 г., където е показана пред публика скулптурата на Микеланджело - "Пиета".

По инициатива на семейството колекционери и отдадени католици Джон и Доминик де Менил в селекцията им артисти за изложението освен Уорхол са включени Робърт Индиана, Джаспър Джоунс, Рой Лихтеншайн и Робърт Раушенбърг. В крайна сметка интерес да се включат в проекта заявяват само Индиана и Уорхол. Докато първият се впуска в съвсем директна интерпретация на Исус и разпятието с творбата Love Cross ("Любовен кръст"), Уорхол представя неочаквано за всички филмът "Залезът" с дължина 33 минути, който проследява само и единствено залязването на слънцето. Много далечната и поетична метафора на артиста не само че не впечатлява Ватикана и колекционерското семейство, което в случая играе и роля на директен поръчител, а предизвиква масово недоволство в католическите среди и отхвърлянето на филма. Ватикана оттегля заданието си и се отказва завинаги от кредити към филма.

Определян като скандален тогава, днес "Залезът" е основен акцент в една от най-обсъжданите изложби в момента - "Анди Уорхол: Откровение", която гостува в музея "Бруклин". Сглобена в смислова рамка от гост-куратор от музея на Уорхол в Питсбърг - Хоре Карлос Диас и асистент от музея "Бруклин" - Кармен Ермо, изложбата представя над 100 работи (снимки, скици, принтове, рисунки) от архивите на музея в Питсбърг и от частни колекции, които интерпретират връзката на Анди Уорхол с религията, и по-специално католицизма.

"През целия си живот Анди Уорхол е раздвоен между вярата и сексуалността си. Изложбата дава възможност на публиката да застане лице в лице с противоречивия характер на тази страна от творчеството му и да разпознае сблъсъка на очакванията от страна на майка му да бъде достоен католик и копнежа на тялото и сърцето му да обича онези, от които е силно привлечен", коментира Кармен Ермо.

Семейните архиви на Уорхол пазят църковни свидетелства, картички и календари, които майката Джулия е събирала ревностно. Родителите на Анди Уорхол емигрират от Словакия и намират приятели и среда в населения с емигранти от Европа район в Питсбърг, наречен Руската долина. Общността се събира редовно на църковна служба и празници, където Джулия винаги е придружена от съпруга си Андрей и техния малък син Анди. Той израства с молитвите на майка си и съвсем естествено първите му рисунки са силно повлияни от основните фигури и истории в Библията.

Според кураторите на изложбата, дори на по-късен етап в живота си, когато всичко ври и кипи около неговото студио "Фабрика", Уорхол напуска бурните партита, за да се върне навреме за вечерната молитва, споделена с неговата майка.

Някои от темите в изложбата са свързани с нея - ролята на жената, изобразяването й в католическата живопис.

Освен лични вещи и предмети, които издават силната религиозност на Джулия и Анди, интересна находка са включените в изложбата рисунки на самата Джулия Уорхол, в които основен герой е Исус Христос. Той присъства и в няколко от картините на Анди Уорхол, но според кураторите най-впечатляваща и издаваща противоречията, които го разкъсват почти през целия му съзнателен живот, е серията "Тайната вечеря".

Въпреки че приживе инструктира публиката си да гледа картините и филмите му, за да го открие ("Няма никой друг освен мен там"), изложбата "Анди Уорхол: Откровение" залага на нещо съвсем различно. Така например кураторският екип открива в "Тайната вечеря" на Уорхол страха му от СПИН, представян в онези години в Америка като "ракът на хомосексуалните". Страхът, незнанието и пропагандата водят дотам, че силно притеснен от смъртта на близки приятели и особено след като интимният му партньор Джон Гулд, директор корпоративни комуникации на холивудското студио Paramount Pictures, се разболява от СПИН, Уорхол инструктира двете си домашни помощници да дезинфекцират кухненската посуда.

Според кураторите на изложбата в музея "Бруклин" Уорхол през целия си живот се е чувствал грешник заради вътрешната борба между вярата и хомосексуалната му природа. Изложбата "Анди Уорхол: Откровение" е изповед на тази артистична и житейска съдба.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал