Часовникът, който счупи интернет

Легендарният Speedmaster Professional може да бъде ваш само срещу 250 евро благодарение на колаборацията между Omega и Swatch

Часовници MoonSwatch, вдъхновени от Плутон и Луната
Часовници MoonSwatch, вдъхновени от Плутон и Луната
Часовници MoonSwatch, вдъхновени от Плутон и Луната
Часовници MoonSwatch, вдъхновени от Плутон и Луната

"Как може човек в костюм за 27 000 долара да се задоволи с часовник за 235?" Това пита реклама на фирмата Omega през 1975 г. През тази година американските и съветските астронавти от "Аполо" и "Союз" слагат край на космическата надпревара, като се срещат в орбита за обща мисия. Когато се здрависват със съветските си колеги, американските астронавти с изненада установяват, че те носят същия модел часовници като тях - Omega Speedmaster Professional. Това далеч не е случайно. Хронографът е легендарен часовник и придружава всяка пилотирана американска мисия до Луната от 1969 г. насетне, поради което става популярен с името Moonwatch.

Повече прецизен измервателен уред, отколкото ежедневен аксесоар, Omega Speedmaster е пуснат за пръв път на пазара през 1957, в началната година на космическата надпревара между САЩ и СССР, като хронограф за автомобилни състезатели. Днес, 65 години по-късно, той все още се произвежда и е един от най-желаните часовници за всеки сериозен колекционер.

Цената на базовия Speedmaster е 6500 долара, а сайтът Chrono24 продава винтидж модел с т.нар. тропически циферблат (който някога е бил черен, но е избелял от слънцето) за 84 000 долара. От тази седмица обаче всеки може да се сдобие с легендарния хронограф само срещу 260 долара в колаборация между компаниите Omega и Swatch, наречена MoonSwatch. Проектът беше пазен в дълбока тайна само допреди десетина дни, когато вестник New York Times публикува тийзъри, в които призоваваше "Време е да смените часовника си Swatch" и "Време е да смените часовника си Omega". В момента, в който беше официално обявен, MoonSwatch "счупи интернет", както сполучливо отбелязаха някои популярни сайтове за часовници.

Подобно на оригиналния Speedmaster, и MoonSwatch има диаметър на корпуса 42 мм. И макар че размерът и дизайнът на новия MoonSwatch са идентични с тези на оригиналния Speedmaster, корпусът му е изработен не от стомана, а от Bioceramic, материал, подобен на по-твърда пластмаса. Също така за разлика от оригиналния механичен Speedmaster, MoonSwatch е кварцов, с механизъм на швейцарската компания ETA. MoonSwatch има водоустойчивост от едва 3 атмосфери (или 30 метра), която е най-ниската възможна.

MoonSwatch се предлага в 11 дизайна и цвята, вдъхновени от всяка от планетите в Слънчевата система. Така например часовникът, вдъхновен от Марс, е в червено и бяло, този, вдъхновен от Венера - в розово, а този, вдъхновен от Земята - в зелено, синьо и кафяво. Моделът "Мисия до Меркурий" е по-консервативен като дизайн, а този от Уран е в цвят, близък до т.нар. Tiffany Blue. Всеки MoonSwatch е с каишка от велкро, брандирана с логата на Omega и Swatch. На пръв поглед тя изглежда доста евтино, но дизайнът й е в духа на оригиналния Speedmaster, който е бил прикрепен с подобна каишка около костюмите на астронавтите.

MoonSwatch не е лимитиран часовник, но пускането му предизвика истерия, сравнима единствено с появата на първия iPhone през 2007 г. Часове след като клиентите се сдобиха с първите бройки от него, MoonSwatch достигна "астрономически" цени в eBay, най-високата беше 187 000 долара. Причините за този огромен интерес са две. Първо, Swatch ограничи бройката на часовниците, които можеха да бъдат купени, до два, а впоследствие до един. Второ, часовникът можеше да бъде купен само в избрани бутици на Swatch по света, които се броят на пръстите на двете ръце.

MoonSwatch беше пуснат на пазара на 26 март, събота, но бутиците на Swatch бяха обсадени от нетърпеливи клиенти още предната вечер. Авторът на този текст отиде рано сутринта до единствения бутик на Swatch в Берлин, в който се продава новият часовник, и попадна на 600-метрова опашка от повече от 1500 души, които търпеливо чакаха отварянето на магазина, за да се сдобият с новия часовник. Входът на магазина беше охраняван от полиция, която допускаше вътре само по двама души.

Няколко минути след десет сутринта от магазина излиза първият клиент в Берлин, сдобил се с така желания часовник. 19-годишният Нунез обяснява, че си е донесъл стол, храна и вода и е прекарал цели 19 часа пред магазина заедно с най-добрия си приятел, за да е сигурен, че ще е първият човек в Берлин и един от първите в Германия въобще, добрал се до новия MoonSwatch. Нунез е избрал варианта, вдъхновен от Плутон, който със своя люнет (периферната лицева част на корпуса) в цвят бордо и сив корпус е една от най-сполучливите цветни комбинации в серията.

"Знаех, че часовникът ще бъде достъпен онлайн в даден момент, но трябваше да съм сред първите, които го имат", казва Нунез, показвайки гордо часовника.

Колаборациите между луксозни и стрийт брандове далеч не са нов феномен. Едно от първите такива партньорства беше между марката за "бърза мода" H&M и Карл Лагерфелд през 2004 г. (На 31 март H&M пуска специалната колекция на Iris Apfel.) Тази година Balenciaga направи колаборация с Crocs, Miu Miu с New Balance, а Converse с Comme des Garçons. Подобни колаборации, традиционни за света на модата, са рядкост в света на часовниците, който е доста по-консервативен. Както отбелязва Vogue, "колаборациите, които са смислени, са онези, които ни изненадват", и тази между Omega и Swatch определено е такава. Сайтът Hodinkee, който е една от най-авторитетните медии в света на хорологията, нарече новия MoonSwatch "корпоративна синергия от най-висок порядък" и "най-горещия часовник на годината". Други сайтове за часовници също бяха ентусиазирани от него.

Колекционерите на часовници, от друга страна, са крайно поляризирани в мненията си. Според някои Omega обезценява имиджа си, като произвежда Happy Meal версия на вероятно най-популярния си часовник. Според други това е гениален ход, който ще създаде множество фенове сред по-младото поколение, които не могат да си позволят оригиналния Speedmaster днес, но ще си го купят при първа възможност в бъдеще. Интересното е, че както Omega, така и Swatch са част от корпорацията Swatch Group, в която влизат и други луксозни марки като Glashütte Original, Blancpain и Breguet. Колаборацията между Swatch и Omega изглежда като печеливш ход и само времето ще покаже дали занапред ще видим и други колаборации между швейцарската компания с някой от гореизброените брандове.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sabbath avatar :-?
    Sabbath
    • - 4

    всеки на днешно време има мобифон,а дори и на най=евтините от тях има часовник и то много точен.защо му трябва и ръчен ?!

    Нередност?
  • 2
    filofob avatar :-|
    filofob
    • + 5

    До коментар [#1] от "Sabbath":

    В определени ситуации е по-удобно и практично. Ако тръгнеш на поход, тичаш, военнослужещ си или се гмуркаш, няма да мъкнеш и телефон. Всъщност и до ден днешен космонавтите носят ръчен часовник, задължително.
    Но огромната част от хората носят часовник, защото им харесва самият предмет. Приеми го като бижу. Истинските познавачи ценят качеството на механиката(ако е механичен) ,изработката, дизайна, финиша....Точно като бижу, произведение на изкуството или автомобил. И почти всички се впечатляват от историята на съответния модел-примерно обсъжданата в статията лунна Омега. И разбира се, масово за хората с пари скъпият е часовник е символ на статус.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал