Колко е важно да бъдеш сам: изложбата "Басейн Рай" на Яна Лозева

Фотографката припомня изгубения бавен живот с фотокнига и изложба в галерия "Васка Емануилова"

Всяко лято Яна Лозева посещава къщата на баба си и дядо си в Любимец, всеки път малкият град намира как да провокира фотографа в нея. Изложбата "Басейн Рай" в галерия "Васка Емануилова" идва година след като Лозева представя фотокнига със същото заглавие.

Снимките са правени през последните пет години, без първоначално да е планирала нова серия около мястото. Градът е в основата и на предишен неин проект, фотокнигата "Дълго лято" (2013), която излиза в тридесет ръчно подвързани бройки, част от идеята ѝ тази тема като сантиментална и интимна за нея да отиде и в правилните ръце. "Басейн Рай" включва и снимки от село Йерусалимово, както и един кадър, направен в близост до Дунава. Как избира кое от книгата да покаже в изложбата? "Спрях се на нещата, които стоят добре и самостоятелно, не се нуждаят от киномонтажа, който понякога изисква фотокнигата." Изложбата също така по някакъв начин освобождава историите ѝ от малките екрани. "Изпитвах огромна нужда да видя тези снимки в голям формат. Получава се нещо съвсем друго."

Лозева описва града с няколко хиляди жители като особено място не само заради емоционалната си връзка с него. "Любимец се намира до Свиленград, който е на самата граница, има казина, проституция, митница, преминават бежанци, има много неща, които се случват едновременно. Любимец е само на 15 километра и е встрани от всичко това, без съвсем да е и откъснат от нормалния ритъм на живота. Има остатък от него." Заглавието идва от басейн в Любимец, който все още съществува. "Дори е вървежен, има дискотека и ресторант."

През появяващия се в някои от снимките образ на сина ѝ тя изследва тематична нишка - личната си тъга по това, че той пораства, разделя се с една особена крехка и уязвима невинност. Това е подсилено и от скулптурите на детски лица на Васка Емануилова (1905 - 1985), които са извадени от архива за изложбата. Лозева описва съчетаването на фотографиите с наследството на Емануилова като най-трудната част от процеса по подреждането на изложбата.

Чрез снимките Лозева прави и паралели със собственото си детство. Спомня си как в Любимец "пече страшно, всички спят", а това на свой ред ѝ дава възможност просто да се отдаде на безвремието. "Много съзерцавах тогава. От чудене какво да правя просто наблюдавах и това е много определящо преживяване за мен. Децата сега рядко имат такива моменти, възрастните също, съответно нямаме възможност да установим връзка със себе си и заобикалящия ни свят чрез това да сме сами, без да правим нещо междувременно, без да скролваме на телефона или да планираме." Това че сега децата са по-малко сами, тя на пръв поглед парадоксално описва като причина да са по-самотни. "Сега има твърде малко скука."

Не вижда темата като възможност за по-дълга серия, а и казва, че самите ѝ проекти бързо остаряват за самата нея. "Трябва да има нещо ново и хубаво, за да се движи всичко напред."

Изложбата "Басейн Рай", курирана от Владия Михайлова, е в галерия "Васка Емануилова" до 19 май. Книгата може да се открие и в КО-ОП, книжарница "Нисим", платформата Booklover. Повече от фотография на Лозева на @lozeva и @prdspool в Instagram.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал