Новият брой: Накъде след вота
Close

Дизайн '22: бавен, локален и отговорен

Трикраки столчета, цветове, мебели от портокалова кора и други тенденции, представени на Salone del Mobile в Милано

Salone del Mobile, щанд Sancal, Loop by Raw Color
Salone del Mobile, щанд Sancal, Loop by Raw Color
Salone del Mobile, щанд Sancal, Loop by Raw Color    ©  Luca Privitera
Salone del Mobile, щанд Sancal, Loop by Raw Color    ©  Luca Privitera

Всяка Седмица на дизайна е откритие: хиляди продукти, проекти и прототипи, изобретения и инсталации. Salone del Mobile Milano, или Панаирът на мебелите в Милано, се завърна за своя 60-и юбилей с пълномащабно издание (7-12 юни), на което бяха представени огромно количество нови продукти, материали и тенденции. Иновациите, които се виждат всяка година в Salone, продължават да движат пазара (и вкуса) и ни дават представа как ще изглежда животът в бъдеще.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Всяка Седмица на дизайна е откритие: хиляди продукти, проекти и прототипи, изобретения и инсталации. Salone del Mobile Milano, или Панаирът на мебелите в Милано, се завърна за своя 60-и юбилей с пълномащабно издание (7-12 юни), на което бяха представени огромно количество нови продукти, материали и тенденции. Иновациите, които се виждат всяка година в Salone, продължават да движат пазара (и вкуса) и ни дават представа как ще изглежда животът в бъдеще.

"И тази година устойчивост продължава да бъде ключовата дума, но от прекомерна употреба тя сякаш започна да се изпразва от съдържание", каза президентката на салона Мария Поро. По думите й Salone се стреми да покаже ценността на добрия дизайн. Добрите мебели са тези, които имат голяма продължителност на живота и в тях са вложени мисъл и качество на всеки етап от създаването им.

Тази година на панаира усещането за свръхпроизводство не беше толкова голямо, отстъпило място на ново и по-съзнателно отношение към интериорния и продуктовия дизайн.

Изоставянето на пластмасите и изкуствените материали е осезаемо. Вместо това се забелязва отчетливо връщане към традиционните материали - дърво, естествени влакна (бамбук, ратан и сизал), камък, месинг, мед и тонирано стъкло.

Произходът на използваните материали вече е важен фактор както за потребителите, така и за дизайнерите, които създават нови материали от планините боклук. Като сложните фурнири на Фернандо Лапосе, направени от мексикански царевични люспи, или компанията Vegea, създаваща текстил с отпадъци от винената индустрия. Много от тези проекти са експериментални, но се борят да станат търговски жизнеспособни. Cruz Foam използва отпадъчни миди, за да създаде екопяна, която да замести пластмасовите опаковки. Базираната в Санта Крус компания току-що обяви Леонардо ди Каприо и Аштън Къчър за ключови инвеститори.

Кралете на пластмасата, компанията Kartell, в подобна на музей атмосфера на своя щанд наред с известните дизайнерски икони представиха ReChair, стол, създаден от известния италиански мебелен дизайнер Антонио Читерио в партньорство с illy. Столът засега се предлага само в черно и е направен от рециклирани капсули кафе Iperespresso illy.

Една технология, която продуктовите дизайнери и архитектите използват с удоволствие от години, 3D принтирането, вече постига своята голяма цел - производството на предмети за бита, които не са от пластмаса. Не само това - сега различни производители го използват, за да създават тактилни предмети за дома.

Основателите на марката за домашно оборудване TRAME Paris представиха колекцията си Alhambra.gcode - серия от 3D отпечатани предмети от керамика. Всеки от тях е създаден чрез технологията на 3D печата, но от глина, след което е завършен и глазиран ръчно. Те виждат 3D печата като "алтернатива на масовото производство", а не като негов агент, тъй като обектите могат да бъдат отпечатани при поискване, локално, като по този начин се децентрализира производството, елиминират се отпадъците и се намалява нуждата да се доставят материали от различни места.

Италианското студио Krill Design използва портокалова кора - масов ресурс на остров Сицилия, за да изработват с помощта на 3D принтиране биоразградими и компостируеми настолни обекти. Патентованият им материал Rekrill Orange се отличава с жив цвят и естествени вдлъбнатини, придаващи на предметите качество на ръчна изработка, подобно на кожа. "Релефната на допир повърхност е умишлена, казва съоснователката Мартина Ламперти, искахме да подчертаем произхода на материала."

Особено впечатляващи са масите от колекцията мебели за навън Plumon на Патриция Уркиола с принтирана основа. Те са пример за модерните възможности за персонализация с помощта на 3D технологията. "Намерението ни беше да изпробваме някои от тези напълно непостижими при традиционния производствен метод възможности. Това са живи продукти с дизайн, който може да променя формата си по време на производствения процес, за да се превърне се в нещо уникално", казва Уркиола.

Другата тема, която продължава да бъде актуална в дизайна, е BIOMORPHIC - сякаш все повече осъзнаваме превъзходството на природата като дизайнер и все повече новите продукти за дома имитират естествените меки форми, дори пресъздадени от метал. На щанда на De Castelli бяха изложени мебели, създадени включително и с помощта на старинна технология, които успяват да наподобят плавните, заоблени контури на природата.

Изискана изработка, занаятчийско майсторство, органични силуети, вдъхновени от формите и силуетите на растенията. Вместо структурирани геометрични форми, които бяха сравнително популярни през последното десетилетие, повечето мебели сега имат меки органични форми, които предизвикват усещане за комфорт, достъпност, елегантност. Включително и шкафове, скринове, кухненски модули и мебели за баня.

Такава е и тенденцията в дизайна на меката мебел от няколко години, но тази година сякаш беше трудно да се намери познатият ни диван с прави ъгли и линии. Повечето дивани, фотьойли и пуфове приличат на меки облаци, готови да те обгърнат при сядане. Или заоблени от атмосферните влияния и времето мегалитни скали - като колекцията Pebble Rubble на шведското дизайнерско дуо Front Design за италианската компания Moroso.

Същите заоблени форми се повтарят и в баните и в кухните - защото тази година те също са част от изданието на панаира, въпреки че по традиция се редуват през година.

И тази година много луксозни модни марки - от Loewe до Hermès - се възползваха от възможността да участват в бляскавото завръщане на панаира в Милано с различни проекти и нови партньорства. За Dior тази година то е с Филип Старк. Заедно те представят нова много изчистена версия на неговия известен стол Medallion. "Някои са търсили цял живот своята малката черна рокля, аз винаги съм мечтал за идеалния малък стол", казва Старк. И го постига - много елегантната минималистична версия Miss Dior е резултат от модерно леене под налягане, което изисква течен алуминий да се излее в тигел, преди да бъде инжектиран в матрица. Изработени в Бреша, Северна Италия, столовете след това се потапят в електролитна вана, за да се получат версиите с черен хром и розова мед, докато златните версии се пръскат под вакуум.

И много цвят и жизненост навсякъде, много ръчна работа, която оставя уникални следи, разказващи важността на човешкото присъствие във всеки обект. А яркочервеното сякаш по уговорка се срещаше особено често тази година - в меката мебел, в столовете, в баните, даже и в кухните и спалните.

По всичко личи, че дизайнерите се упражняват все по-често със столове с три крака - може би като опит да се противопоставят на отиващия си минимализъм. Новият експеримент на Константин Грчич AKA е отчасти стол, отчасти табуретка, отчасти скулптура, направена от буков шперплат, впечатляваща с елегантността и простотата на дизайна.

Силен акцент естествено върху мебелите за навън, които все повече се доближават по дизайн до тези в интериора. Обектите в домовете ни и пространствата стават все по-хибридни, поради което много компании се фокусират върху леките и модулни мебели, които могат да се разместват, подреждат, сглобяват и да функционират поотделно.

Интересна илюстрация на тази тенденция са многото модели на групи от масички с различни размери, цветове и височина, които дават точно такава гъвкавост. Виждаха се както в зоната на панира, така и в залите на множеството съпътстващи събития из целия град. Стилните маси THIERRY от Piero Lissoni са много добра илюстрация.

Това е само малка част от необятното количество нови продукти и инсталации, представени по време на завърналата се Седмица на дизайна в Милано, но те до голяма степен помагат за идентифициране на новите посоки за водещите компании в мебелния сектор. Показателни са думите на известния германски дизайнер Себастиан Херкнер: "Важно е ние, дизайнерите, да разбираме отговорността, която носим, когато разработваме нови продукти. В същото време всички трябва да разберат колко е важно да купуват продукти, които ще използват цял живот, а не само няколко години. Сега е време да мислим бавно, локално и отговорно."

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал