Досиетата на Холивуд

Берлин проследява превръщането на Холивуд в машина за мечти и отбелязва 75-годишнината на фотографската агенция Magnum

Мерилин Монро подготвя сцена от "Непригодните", САЩ 1960 г.
Мерилин Монро подготвя сцена от "Непригодните", САЩ 1960 г.
Мерилин Монро подготвя сцена от "Непригодните", САЩ 1960 г.    ©  Eve Arnold
Мерилин Монро подготвя сцена от "Непригодните", САЩ 1960 г.    ©  Eve Arnold

През 2003 г. ръководството на кинофестивала "Берлинале" възлага задачата да снима участващите актьори, режисьори, продуценти, жури на фотографа Герхард Каснер. В продължение на двадесет години той прави тези портрети в малко импровизирано студио. За всеки кадър разполага само с няколко минути, докато "понякога досадни или нервни агенти дишат във врата му, преди звездите да преминат към своите пресконференции", както казват от Helmut Newton Foundation. Сега там показват изложбата "Gerhard Kassner. Hollywood Stars at the Berlinale" (до 14 август в HNF Project Room).


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

През 2003 г. ръководството на кинофестивала "Берлинале" възлага задачата да снима участващите актьори, режисьори, продуценти, жури на фотографа Герхард Каснер. В продължение на двадесет години той прави тези портрети в малко импровизирано студио. За всеки кадър разполага само с няколко минути, докато "понякога досадни или нервни агенти дишат във врата му, преди звездите да преминат към своите пресконференции", както казват от Helmut Newton Foundation. Сега там показват изложбата "Gerhard Kassner. Hollywood Stars at the Berlinale" (до 14 август в HNF Project Room).

Портретите на Каснер разкриват усещане за интимност и съпричастност към хората срещу него. Чрез пестеливото, но и силно характерно излъчване на лицата и жестовете като израз на индивидуалност Герхард Каснер "пробива през великите илюзии", създадени около звездите. Със снимките си той успява да заведе зрителя зад фасадата от професионално хладнокръвие или арогантност, като показва човешкото у често изглеждащите недостъпни звезди, казват организаторите на изложбата. Те припомнят, че преди около сто години киностудио UFA в Берлин се радва на популярност и значимост, съизмерими с тези на Холивуд днес. След Втората световна война същото важи и за Cinecitta в Рим.

На Холивуд като "марка и мит, от десетилетия несравнима машина за мечти" е посветена и голямата групова изложба "Hollywood" до 20 ноември в Helmut Newton Foundation. Работите показват "различните светове", създадени от фотографи като Ив Арнолд, Антон Корбийн, Инге Морат, Джулиус Шулман, Алис Спрингс (псевдонима, с който Джун, съпругата на Хелмут Нютън става известна като фотографка). Историческият преход обхващащ повече от век - от ранните портрети на звезди от 20-те год. на ХХ век до големите съвременни кампании и фотосесии. Като например тези на Ани Лейбовиц, в които тя всяка година снима носителите на наградите "Оскар" за списание Vanity Fair.

Рут Хариет Луиз, първата жена фотограф в Холивуд и Джордж Хойнинген-Хюене са представени с винтидж снимки правени между 20-те и 50-те год. на ХХв., когато портретната фотография за първи път се използва като средство за популяризиране на свързаната с Холивуд "звездна система". Пред камерите им застават легендарни имена като Джоан Крауфорд, Бети Дейвис, Чарли Чаплин, Грета Гарбо, Гари Купър. През 30-те години Джордж Хърел замества Луиз като водещ фотограф в Холивуд. Стив Шапиро, известен с прякора "Окото на Холивуд", е зад камерата на снимачните площадки на над четиристотин филма, сред които "Китайски квартал", "Кръстникът", "Шофьор на такси", "Среднощен каубой". Негови фотографии са използвани за повече от сто плаката. Част от изложбата фокусира и върху архитектурата на Лос Анджелис и най-вече големите имения, в които много от най-известните актьори, режисьори и продуценти живеят, но и които често служат за декор във филмите.

Темата Холивуд ще бъде надградена с още една изложба, "Magnum Photos: The Misfits" (3 септември-20 ноемри 2022 в HNF Project Room). Тя връща посетителите към снимките на филма "Непригодните"(The Misfits) през 1960 г. Едноименната пиеса на Артър Милър е заснета от режисьора Джон Хюстън със звезден актьорски състав. Любопитното е, че за първи и последен път почти всички членове на фотографската агенция Magnum се озовават на снимачната площадка. Мерилин Монро се концентрира върху репликите си в кадър от Инге Морат. Монтгомъри Клифт на задната седалка в колата е сниман от Денис Сток. Известната групова снимка на актьори, актриси, режисьор и сценарист е дело на Елиът Ъруит. В допълнение изложбата събира снимки също на Анри Картие-Бресон, Брус Дейвидсън, Корнел Капа, Ерих Хартман - накратко, "кой кой е" в средите на фотографията по онова време.

С тази изложба Фондация "Нютън" отбелязва и 75-ия рожден ден на фото агенция Magnum. В рамките на Berlin Photo Week (2-3 септември 2022) ще се проведат и множество други събития с членове на легендарната фотографска кооперация.

Самият Хелмут Нютон както приживе, така и сега чрез своята фондация-музей, служи като свързващо звено в показваните там изложби. Неговите фотографски сесии често включват препратки към филми и дори конкретни сцени, като например такива от филми на Алфред Хичкок, Фриц Ланг, Федерико Фелини, Дейвид Линч или на френското течение Nouvelle Vague. Нютън е и голям почитател на писателя Реймънд Чандлър и неговото алтер его, детектива Филип Марлоу.

Нютън снима и по време на кинофестивала в Кан. Друга негова изложба, посветена на тези серии, "Newton, Riviera", се показва в Nouveau Musee National de Monaco - Villa Saube до 13 ноември 2022 г.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал