Културната сцена се завърта на 180°

Започва деветото издание на фестивала и лаборатория за иновативно изкуство "180°" (23 - 29 юли)

Виолончелистът Нейтън Уотс (САЩ) в рамките на осмото издание на "180 градуса" през 2021 г.
Виолончелистът Нейтън Уотс (САЩ) в рамките на осмото издание на "180 градуса" през 2021 г.
Виолончелистът Нейтън Уотс (САЩ) в рамките на осмото издание на "180 градуса" през 2021 г.    ©  Илиян Ружин
Виолончелистът Нейтън Уотс (САЩ) в рамките на осмото издание на "180 градуса" през 2021 г.    ©  Илиян Ружин

Фестивалът "180°" в София съществува от близо десетилетие и предлага една различна среща на артисти с публика - на няколко сцени из града ще видите изпълнения, които са плод на интердисциплинарни партньорства и може да не се повторят повече.

"Една от основните мисии на "180°" е да се опитаме да запознаем аудиторията с "артистичния процес" - какво представлява и какво правят артистите по цял ден", казва Александър Хаджиев, музикант и съосновател на фестивала и лабораторията за иновативно изкуство "180°".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Фестивалът "180°" в София съществува от близо десетилетие и предлага една различна среща на артисти с публика - на няколко сцени из града ще видите изпълнения, които са плод на интердисциплинарни партньорства и може да не се повторят повече.

"Една от основните мисии на "180°" е да се опитаме да запознаем аудиторията с "артистичния процес" - какво представлява и какво правят артистите по цял ден", казва Александър Хаджиев, музикант и съосновател на фестивала и лабораторията за иновативно изкуство "180°".

Деветото издание на "180°" ще се проведе между 23 и 29 юли. В рамките му български и международни артисти ще се срещнат на различни локации в София и ще покажат накъде са ги отвели експериментът и импровизацията.

Режисьорското дуо Кети Маринова и Стефан Прохоров ще работят с хореографката Леа Буркарт и композитора Андреас Едуардо Франк от Германия (25 юли, 19:30 ч., "Топлоцентрала"). Марион Дърова, едно от най-активните имена в българския съвременен танц, ще обедини сили с режисьорката Ксения Раввина и композитора Ян Брауер (26 юли, 19:30 ч., Студентски дом). Ембиънт музикантът Мирян Колев ще влезе в съвместен проект с танцьорката Наташа Вергилио от Бразилия и визуалния артист Оле Меерганс (27 юли, 19:30 ч., The Steps). Традиционен за "180°" е и конкурсът за късометражен ням филм.

Александър Хаджиев, самият той чест участник в музикалните колаборации, казва, че иска да покаже креативността в зародиш. "Работата на артиста е доста комплексен процес и не се състои само от "продуктивност" и допринасяне за свободното време на аудиторията. Тази работа изисква много време, както и свободата да се поемат рискове и да се допускат грешки. Само чрез този процес можем да се развиваме, защото ако повтаряме сигурното и познатото, се въртим в омагьосан кръг."

През годините фестивалът е давал възможност да се видят събития, които рядко биха се провели у нас по друг повод: от това българско-германският електронен артист Стефан Голдман да изпълнява техно композициите си със симфоничен оркестър; през това италианската хореографка Сара Бицока да интерпретира стихотворението "Черна песен" на Димчо Дебелянов, а Кристофър Джеймс Чаплин, син на Чарли Чаплин, да свири на фона на кадри, които е заснел из София. Обичайни за фестивала са както камерни концерти, така и по-сложни пърформанси, често използващи пълния потенциал на съответното пространство.

Как се е променила публиката за тези девет издания? "През последните години се изгради доста по-широк спектър от събития, а когато аудиторията има достатъчно голям избор, тя се развива. Също така публиката е критична, това е знак, че тя активно се включва в процеса. Ние никак не обичаме критиката, но диалогът е изключително важен в този процес и макар невинаги да сме съгласни, е важно да чуем и друга гледна точка", казва Хаджиев.

Той е оптимист за бъдещето на фестивала и се надява все повече ресурси да бъдат влагани в свободната сцена и хората, които я съставят. "180°" е паралелна реалност, в която можеш да бъдеш себе си и да изразиш гледната си точка. В момента, в който този дух изчезне, се изгубва и смисълът на всичко, което правим", казва той. Иска ми се през 2032 г., на 20-ото издание, все още да посрещаме артисти с хъс, вдъхновение, енергия и желание за експерименти."

Повече за програмата и участниците на 180-degrees.org.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал