"Дръж се здраво" – кое е важно при избора на детски столчета за кола

Защо детското столче за кола е изключително важно, какво да е водещо при избора и къде е раят на пътната безопасност

Препоръките са за използване на столчета обратно на движението до четиригодишна възраст.
Препоръките са за използване на столчета обратно на движението до четиригодишна възраст.
Препоръките са за използване на столчета обратно на движението до четиригодишна възраст.    ©  Shutterstock
Препоръките са за използване на столчета обратно на движението до четиригодишна възраст.    ©  Shutterstock
Темата накратко
  • В България често се случва да не се закопчават децата или да не използват подходящи столчета за кола
  • Столчетата за кола намалява риска от наранявания или смърт при катастрофа с до 82%
  • При избора на столче трябва да се гледат резултатите от краш тестове и срок на годност

"Никога не сме си представяли, че ще се занимаваме с детска безопасност, но неволята учи", казват Милена Захариева и Радослава Митрова, които се запознават, когато са раждат синовете им. И двете четат много по темата, обучават се и постепенно стигат и до Шведския национален изследователски институт по пътищата и транспорта VTI. Дълго избират най-добрия начин да возят момчетата си и в този процес забелязват все повече родители, които карат коли с деца без колани и без столчета. Резултатът е, че всяка седмица четем в новините за загинали невръстни пътници, само миналата година 48 деца са загубили живота си по пътищата на страната ни.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • В България често се случва да не се закопчават децата или да не използват подходящи столчета за кола
  • Столчетата за кола намалява риска от наранявания или смърт при катастрофа с до 82%
  • При избора на столче трябва да се гледат резултатите от краш тестове и срок на годност

"Никога не сме си представяли, че ще се занимаваме с детска безопасност, но неволята учи", казват Милена Захариева и Радослава Митрова, които се запознават, когато са раждат синовете им. И двете четат много по темата, обучават се и постепенно стигат и до Шведския национален изследователски институт по пътищата и транспорта VTI. Дълго избират най-добрия начин да возят момчетата си и в този процес забелязват все повече родители, които карат коли с деца без колани и без столчета. Резултатът е, че всяка седмица четем в новините за загинали невръстни пътници, само миналата година 48 деца са загубили живота си по пътищата на страната ни.

През 2020 г. те създават инициативата си "Деца на борда", на която посвещават цялото си свободно време след основната си работа, свързана с управление на проекти. Създават съдържание, снимат образователни видеа - как се избира подходящо столче, как правилно да се закопчават децата, защо возенето обратно на движението е по-безопасно и т.н. Правят и безплатни консултации на родителите за избор и правилна употреба на подходящото столче.

И на сайта, и на фейсбук страницата Kids on Board ще ви посрещне важно напомняне - използването на детски столчета за кола намалява риска от тежки наранявания или смърт при катастрофа с до 82%. Милена и Радослава започват разговора ни с разказ за краш тест (симулация на катастрофа), който са наблюдавали в Швеция. Обясняват и колко е важно столчетата да са минали такива тестове в независими тестови организации и резултатите от тях да са публични. Това трябва да е водещо при избора, а не какъв цвят е то или дали е удобно за спане, нито каква е цената му.

В България както и по цял свят е незаконно децата да се превозват необезопасени, но ако ви спре "Пътна полиция", наказанието е глоба в размер на едва 50 лв. и 6 контролни точки, на толкова е оценен животът на децата. Точно толкова е и глобата, ако сте забравили да си залепите стикера за Гражданската отговорност.

Много често хората реагират с репликата: "Едно време сме се возили без столчета и нищо ни няма". "Да и сега могат да подскачат деца по седалки като едно време и нищо няма да има се случи, докато не катастрофирате. Единствената причина да не сте пострадали е, че не се е случила катастрофа", казва Милена.

За съжаление към тях се обръщат за консултации и родители, вече преживяли загуба, и казват, че чак сега осъзнават какво означава да се предотвратява риска. "Сега искат да направят всичко възможно да опазят другите си деца, когато пътуват с кола", казва Радослава.

Често хората се залъгват, че в града се кара бавно и коланите и столчетата не са толкова важни, но при произшествие с 50 км/ч дете, което не е обезопасено, ще бъде изхвърлено напред със сила от 30 до 60 пъти по-голяма от собственото му тегло, равносилна на падане от четвъртия етаж. Също толкова опасно е детето да се държи в скута на родителя. Когато заедно с Държавната агенция по безопасност на движението по пътищата отбелязват националния ден за безопасност на движението по пътищата, предлагат на хората да пробват симулатор за удар със 7 км/ч. "Всички, които се качиха, бяха доста шокирани и казаха, че никога не биха го пробвали без колан. 7 км/ч са нищо - почти си спрял, но иначе децата се возят без столчета и без колани, докато родителите им карат спокойно със 100км/ч", казва Радослава.

Митове и лъжливо усещане за безопасност

"Веднъж спорихме с майка, която твърдеше, че в центъра по малките улички не било опасно, два дни по-късно кола се обърна по таван именно в такава малка централна улица", казва Милена.

Лъжливото усещане за безопасност често идва от увереността на хората, че са добри шофьори, но дори и да е така, това въобще не означава, че тези наоколо също са такива или, че някой пиян, дрогиран или разсеян шофьор няма да ви отнесе. Те дават пример с катастрофата на сръбския автобус по магистрала "Тракия" от 14 август, в който пострадаха поне 17 деца. "В национална телевизия уж експерт категорично заяви, че коланите не били толкова важни", спомня си шокирана Радослава. Същата експертка допълнила накрая: "Да не дава господ!"

Със заклинания обаче не можем да предпазим децата си и практиката на други държави доказват това. В Англия, когато децата пътуват за лагери и екскурзии, родителите носят столчетата им и да ги монтират в автобусите, абсолютно невъзможно е да тръгнат на път незакопчани. А в Скандинавието повечето деца се возят обратно на движението поне до 4-годишна възраст.

"За съжаление в България няма много експерти по детска безопасност. Ако отидете в магазин, рядко ще намерите кой да ви покаже как да монтирате правилно столчето, как да го ползвате, не коментират срока на употреба, нито показват резултатите от краш тестове", казва Милена.

Обратно на движението - 500% по-безопасно

Според международните препоръки и резултатите от проучванията, публикувани в научното издание Trauma, най-безопасни са столчетата, които се ползват обратно на движението. Но най-често страхът на родителите е, че така за децата става твърде тясно, но ортопедите предупреждават, че най-много счупвания в областта на краката има именно, когато столчетата гледат напред.

Столчетата с монтаж обратно на движението абсорбират силите и предпазват най-уязвимите части на тялото - главата и врата на детето. При автомобилна катастрофа, дете под петгодишна възраст в столче за кола, обърнато напред, е пет пъти по-вероятно да бъде тежко ранено или убито, отколкото в столче обърнато обратно на движението. Препоръчва се, децата да се возят в столчета обратно на движениетопонедо 4-годишна възраст. Съвсем лесно е и напълно възможно.

Срок на годност и пазаруване втора ръка

Материалите, от които са изработени столчетата, са подложени на сериозно натоварване, износват се и след определения им срок на годност те не биха могли да си свършат добре работата дори и при леко произшествие. Проблемът е, че обикновено продавачите в магазините не знаят или не дават информация за срока на годност. Не бива да се купуват втора ръка, защото веднъж участвало дори в леко ПТП, то вече е негодно (в ebay е забранено да се продават такива, но за съжаление в българските платформи има изобилие от подобни оферти).

Милена и Радослава са решили да работят и със застрахователи, които да покриват разходите за ново столче, след претърпяно ПТП. Дори само при рязка маневра последствията може и да не са видими, което да подведе родителите. "Четохме коментар под наш пост - родители писаха, че са много доволни, че определен модел е спасил живота на детето им по време на катастрофа и за съжаление бяха допълнили, че още си го ползват", казва Милена. Тя пояснява, че след това е трябвало веднага да се изхвърли (препоръчително с отрязани колани, за да не го вземе някой друг, и да има илюзорно усещане за безопасност).

Без якета и дебели дрехи под коланите

За да си свърши работа, коланът винаги трябва да е плътно прилепнал към тялото. И деца, и възрастни не трябва да се возят с якета.

"Когато погледнете снимки на следи от колан, който е спасил живота на пътника, ще видите огромни охлузвания. Представете си обаче силата, с която тялото ви ще се "удари" в колана, ако сте оставили луфт помежду им, заради дебели дрехи или просто хлабаво поставяне. Тогава има опасност от по-сериозни наранявания, включително на вътрешните органи", казва Милена.

Освен това съществува реална опасност детето просто да изхвърчи при удар, ако коланите му не са прилепнали по тялото. Дори ако коланите изглеждат плътно затегнати, ако детето е с яке, те няма да бъдат ефективни при катастрофа.

И бременните трябва да са с колан

Милена и Радослава се надяват да се премахне текстът от Закона за движение по пътищата, който освобождава бременните от задължението да са с колан. От целия Европейски съюз само в България, Румъния, Гърция и Полша това е разрешено, а именно това са и водещите по брой загинали и ранени при ПТП страни.

"Бременните мислят, че коланът ще нарани бебето, а предното табло няма ли да го нарани?", пита Милена. При катастрофа, рязка маневра или спиране пътуващите продължават движението си със скоростта, с която се е движела колата преди инцидента. Това означава, че ако бременната жена не е сложила колана си, съществува огромен риск от сериозно или дори фатално нараняване както за нея, така и за нероденото ѝ бебе.

Друго нещо, за което бременните не се замислят, е, че въздушните възглавници могат да причинят сериозни наранявания, ако се отворят, без да са закопчани с предпазния колан. Множество проучвания показват, че правилната употреба на предпазния колан през всички етапи на бременността е единственото и най-ефективно действие, което бременната жена може да предприеме, за да защити себе си и нероденото си дете в случай на катастрофа.

Раят на пътната безопасност

Милена и Радослава карат онлайн курсове по детска безопасност в колата към английски и американски организации, а през май тази година присъстват на живо на най-тежкия краш тест на детски столчета в света в Шведския национален изследователски институт по пътищата и транспорта VTI (www.vti.se).

Категорични са, че в скандинавските страни е раят на детската пътна безопасност. В Швеция децата без изключения се возят в столчета, а возенето обратно на движението възможно най-дълго е масова практика. Неслучайно и броят на загиналите и ранени при катастрофи е далеч по-малък от този в България. Дори автобусите на обществения транспорт в Швеция са оборудвани с триточкови колани.

Променят ли се нагласите у нас

Фактът, че имат средно по тридесет запитвания на ден и едвам смогват да отговорят на всички, показва, че за две години има промяна. Освен хилядите им последователи по социалните мрежи и стотиците вече консултирани семейства "Деца на борда" в момента подготвят билбордове, за да изострят вниманието на обществото по темата.

Надяват се да започнат да работят с Пътна полиция и да правят обучения. Според проучванията, които са провеждали, българските родители отделят най-много време и пари, за да проучат количките, креватчета и марката памперси, но пренебрегват столчетата. "Освен невежество, проблемът е имиджов. За някои е по-важно да покажат в парка, че са с количка за две хиляди лева, а столчето в колата никой не го вижда", казва Милена.

Всъщност дори най-скъпите не са повече от 1500 лв, а могат да се ползват в продължение на седем години, ако не претърпят произшествия. Могат да се намерят и читави за 500 лв., но не и за 200. "Ако човек осъзнае колко повече пари дава за винетки, застраховки и поддръжка на колата, ще осъзнае, че може да отдели и по 20 лв. на месец за сигурността на детето си", казва Радослава. От "Деца на борда" се надяват всички да разберат, че возенето в колата крие рискове и те трябва да се минимализират - така както няма да оставите детето си да виси от балкона или да бърка в контакта, не бива да го превозвате, ако не е правилно закопчано в столчето си.

Ако бързате за консултация, на сайта им работи и автоматичен консултант, където се задават основни параметри като ръст, килограми, възраст, а консултантът дава препоръка за най-подходящ тип столче: kidsonboard.bg/avtomatichen-konsultant/

Най-важните препоръки:

  • Децата трябва да се возят в столчета до 150 см височина или 12-годишна възраст (в зависимост от това, кое събитие настъпи първо). Наказанието се санкционира с глоба в размер на 50 лв. и 6 контролни точки.
  • Най-доброто столче за кола е това, което е подходящо за възрастта, ръста и теглото, може да се монтира правилно в автомобила и се ползва правилно при всяко пътуване.
  • Силно желателно е то да е преминало допълнителни краш тестовете в някоя от европейските независимите организации и да можете лесно да проверите резултатите.
  • Препоръчително е децата да пътуват възможно най-дълго в посока обратно на движението (поне до 4-годишна възраст), тъй като това осигурява 500% по-голяма безопасност, в сравнение със столче, обърнато напред.
  • Не купувайте така наречените бустери без облегалка, защото те не осигуряват никаква странична защита за детето. Именно заради това съвсем скоро те вече няма и да се произвеждат и продават в ЕС, съгласно новия стандарт за безопасност.
  • Дори най-доброто столче, когато не е монтирано правилно или се ползва спорадично и/или погрешно, не може да предпази дете в случай на ПТП.


Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал