В музея като на улицата

Алекс Поуп от най-големия музей за улично изкуство и графити в Европа – STRAAT

В Северен Амстердам, на терена, на който някога се е помещавал най-големият корабен кей в Европа, днес постоянно се разраства откъм площ и съдържание артистичната зона NDSM. На територията ѝ, надхвърляща размера на 10 футболни стадиона, удобно се ширят множество барове, кафенета и ресторанти. Местните гидове разказват, че терасите им гледат на юг, за да улавят слънчевите лъчи до късно, и това ги прави любимо място на жителите на града във всяка свободна минута. Редом с уютните заведенията холандски и международни артисти разполагат работните си студиа там, създават галерии, организират изложби, пърформанси, фестивали и партита из някогашните халета и хангари, превръщайки NDSM в денонощно пулсиращ творчески хъб.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

В Северен Амстердам, на терена, на който някога се е помещавал най-големият корабен кей в Европа, днес постоянно се разраства откъм площ и съдържание артистичната зона NDSM. На територията ѝ, надхвърляща размера на 10 футболни стадиона, удобно се ширят множество барове, кафенета и ресторанти. Местните гидове разказват, че терасите им гледат на юг, за да улавят слънчевите лъчи до късно, и това ги прави любимо място на жителите на града във всяка свободна минута. Редом с уютните заведенията холандски и международни артисти разполагат работните си студиа там, създават галерии, организират изложби, пърформанси, фестивали и партита из някогашните халета и хангари, превръщайки NDSM в денонощно пулсиращ творчески хъб.

Именно там през 2020 г. се появява и най-големият музей за улично изкуство и графити в Европа - STRAAT. Всичко започва четири години по-рано. По това време в склада на вече несъществуващата корабостроителница на Амстердам се помещава най-големият битак на континента - Ijhallen. Много графити художници често рисуват по стените отвън и собственикът на сградата решава да ги покани да направят декорация и вътре. Така се ражда идеята за бъдещия музей. Днес той се разполага на площ 8000 кв.м, а текущата му изложба представя повече от 150 творби на 140 художници. Уникалното за колекцията на STRAAT е, че почти всички произведения са специално създадени в музея и посетителите могат да ги видят там, където са нарисувани, точно като на улицата. Галерия STRAAT пък организира самостоятелни и тематични групови изложби, които очертават както историята, така и бъдещето на уличното изкуство.

Алекс Поуп отговаря за образователната програма на музея и съвсем скоро предстои да гостува за пръв път в България, за да участва в серията от събития "От вандализъм до изкуство", организирани от пионерите в градските турове из уличното изкуство в столицата - Sofia Graffiti Tour. Интересът му към историята на графитите го отвежда в университета в Амстердам, където изследва прехода на графитите от метрото към музея с дипломната си работа. Алекс е и основател на организацията Alltournative, която предлага тематични турове сред стрийт арта на Амстердам. Затова го помолихме да ни разкаже повече за STRAAT, образованието в сферата на графитите, както и за предстоящия майсторски клас с млади български художници.

Защо за графитите и стрийт арта е важно да имат свои музеи? И противоречи ли това на "природата" им?

Важно е, защото от гледна точка на историята на изкуствата тези две форми на изкуство несъмнено са най-древните. Много артисти са се борили през годините за тяхното признаване сред т.нар. високи изкуства. И понеже културата ни става по-зряла с времето, съвсем естествено е днес стрийт артът и графитите да намират място и в по-традиционните институции. А и със съществуването си музеи като STRAAT се грижат и за запазването на историята им.

Но, разбира се, не бива да забравяме, че публиката на музеите е по-ограничена от тази в публичното пространство. Затова много от авторите в това поле се научават как да балансират между двете, как да са достатъчно видими и в градската среда и сред белите кубове на изложбените зали.

Разкажете ни малко повече за STRAAT, отвъд онова, което пише на сайта му.

За мен този музей е сбъдната мечта! Но тя не е само моя, а е финалната фаза на онова, за което артистични колективи като United Graffiti Artists и Phase 2 са положили толкова усилия да постигнат. А именно да съумеят със стил и класа да качат това изкуство на такова ниво, че то да бъде оценявано от безброй хора като зряла артистична форма, и едновременно с това да остане вярно на етиката на културния си произход.

На този етап музеят е изцяло частна инициатива, но как гледат институциите на него и вие търсите ли подкрепата им?

Да, засега сме изцяло частна собственост, но стремежът ни е да станем обществен музей в близко бъдеще. В този смисъл вече имаме изградени отношения с общинските и държавните власти. Същевременно е и много вълнуващо, че усещаме как други институции се обръщат към нас като към център на знание и експертиза по отношение на стрийт арта и графитите. Съвсем скоро главният куратор на STRAAT беше поканен да е част от жури заедно с директора на Музея на изкуствата Mauritshuis и с директора на Кралската академия по изкуства в Хага.

Отговаряте за образователната програма на STRAAT, която е сред водещите приоритети в дейността на музея. Какво представлява образованието в сферата на стрийт арта и графитите и към кого е насочено то?

"Еach one, teach one" е водещ принцип в хип-хоп движението, а и като цяло е жизненоважен стълб на културата ни. Затова вярвам, че за хората вътре в полето е от съществено значение да предадат нататък своето знание, тъй като изкуството им все още е ъндърграунд по много начини. Дължим на идните поколения да съхраним наученото дотук. До това познание не се е стигнало лесно и именно поради това е още по-важно да им го предадем, за да могат те да направят следващите крачки. Също така в името на всички преди нас е ценно и да покажем на широката публика, че стрийт артът и графитите не са изкуства, появили се вчера.

Организирате образователни дейности както на територията на музея, така и директно в класните стаи на различни училища. Каква е разликата между двата подхода и кой с какво е по-ефикасен?

Въпреки че вече над 10 години работя и като градски гид, показващ уличното изкуство на Амстердам на различни групи, все още изпитвам страхотна еуфория, когато усетя как една група хлапета бавно, но сигурно започват да се отпускат и да стават по-любопитни.

Когато посрещаме групи ученици в музея, ние се стремим да се фокусираме върху общността около него и историята му. Когато пък отидем при учениците в клас, обръщаме повече внимание върху историята на графитите и стрийт арта и къде стоят те в контекста на цялата ни култура. И двата подхода работят добре, със сигурност много ни помага и това, че не сме "стандартен" музей.

Предстои ви среща с 20 млади български художници по време на мастър класа, който ще водите в София заедно с Mr. June и Хавиер Абарка. Какво сте им подготвили?

Много се вълнувам от предстоящото ми гостуване в София, защото досега не съм посещавал този град и нямам търпение да се срещна лице в лице с младите артисти. Когато се вгледаме в историята на графитите, там има много поводи за разговор по теми като това какво е да успееш сам, по собствените си правила, да удържиш, да не се поддаваш на моментния hype, застоя, сътрудничество. Затова съм подготвил две презентации - за символичността в изкуството и за това как холандските музеи започват да показват графити в началото на 80-те години. Надявам, че те ще са вдъхновяващи за младите български художници и ще ги надъхат да продължат да действат и да вярват.

"От вандализъм до изкуство"

От 08 до 11 септември ще се проведе второто издание на серията от събития "От вандализъм до изкуство", организирани от Sofia Graffiti Tour с подкрепата на Посолството на Кралство Нидерландия в България. С намерението да разшири диалога за ролята, значението, градското и художествено влияние на стрийт арта събитието започва с българската премиера на документалния филм "Короната на краля - трудни, добри, по-добри времена" на 8 септември от 20:30 часа в Дом на киното. Съчетавайки актуални интервюта и ценни архивни кадри, лентата разказва за основните фигури на графити сцената на Амстердам между края на 70-те и средата на 90-те години на миналия век.

Специално за събитието в страната ще гостува световноизвестният графити и стрийт арт артист Mr. June. Той ще води двудневен майсторски клас с млади български художници, а след това ще изрисува една стена в центъра на София с уникалния си стил. Лектори в майсторският клас ще бъдат още Алекс Поуп и Дейвид Рус от Музея за улично изкуство и графити в Амстердам - STRAAT, а онлайн ще се включи Хавиер Абарка - художник, изследовател и основател на първото училище за напреднало обучение по графити и улично изкуство Urbanario.
Все още няма коментари
Нов коментар