Брад Пит и Ник Кейв дебютираха като художници

Изложба във Финландия показва различните превъплъщения на таланта и нуждата от солидарност в мрака

Ник Кейв, Томас Хаусаго и Брад Пит в галерията
Ник Кейв, Томас Хаусаго и Брад Пит в галерията
Ник Кейв, Томас Хаусаго и Брад Пит в галерията    ©  Jussi Koivunen
Ник Кейв, Томас Хаусаго и Брад Пит в галерията    ©  Jussi Koivunen

Изложбата We ("Ние"), с която финландският музей Sara Hilden (кръстен на създателката си, известна колекционерка на съвременно изкуство) предизвика огромен интерес и обърна всички погледи към Тампере. Причината е участието на актьора Брад Пит и музиканта Ник Кейв в изложбата, която всъщност представя творчеството на британския художник Томас Хаусаго. Негова е идеята да привлече като партньори Пит и Кейв, които се включват със създадени от тях работи.

52-годишният автор, който е разпознаваем по фигурите на страховити създания, е и своеобразен куратор на изложбата, в която влиза в диалог със скулптури на Джакомети (собственост на музея) и платна на норвежкия художник Едвард Мунк.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Изложбата We ("Ние"), с която финландският музей Sara Hilden (кръстен на създателката си, известна колекционерка на съвременно изкуство) предизвика огромен интерес и обърна всички погледи към Тампере. Причината е участието на актьора Брад Пит и музиканта Ник Кейв в изложбата, която всъщност представя творчеството на британския художник Томас Хаусаго. Негова е идеята да привлече като партньори Пит и Кейв, които се включват със създадени от тях работи.

52-годишният автор, който е разпознаваем по фигурите на страховити създания, е и своеобразен куратор на изложбата, в която влиза в диалог със скулптури на Джакомети (собственост на музея) и платна на норвежкия художник Едвард Мунк.

За Хаусаго изкуството е терапия, която го спасява от тежка депресия, причинена от преживяно в детството насилие.

Австралийският музикант Ник Кейв експериментира с различни форми на изкуството отдавна. Автор е на няколко книги с разкази и стихотворения, а от няколко години прави керамични фигури и така се справя с тежките моменти в личния си живот. В началото на тази година почина първородното му дете Джетро, а преди повече от седем години загина 15-годишният му син Артър. Смъртта присъства осезаемо в серията от 17 пластики на Кейв, обединени в цикъл "Животът на дявола".

Подобно на Томас Хаусаго, и Ник Кейв превръща болката в изкуство. В официалното прессъобщение на музея се казва, че той е приел да се включи в изложбата заради идеята на Хаусаго да демонстрира способността на артистите да преживяват дълбоките и мрачни емоции колективно.

В този контекст участието на холивудската звезда Брад Пит е особено интересно, защото съвпада с лансирането на авторската му модна линия кашмирени ризи God's True Cashmere, за която актьорът каза, че е отговор на желанието му да бъде прегърнат.

Брад Пит е запален колекционер и следи арт тенденциите в световен мащаб, редовен посетител е на биеналето във Венеция, форумите в Маями, Хонконг и Париж. На едно такова изложение се запознава с Хаусаго.

Напътстван от него, прави плахи опити в областта на керамиката. Оборудва ателие в дома си в Санта Моника, Калифорния, и започва сериозни занимания. В интервюта дори споменава, че в паузите на снимките на филма на Тарантино "Имало едно време в Холивуд" често ходели в ателието с Леонардо ди Каприо, за да помълчат на спокойствие, отдадени на изкуството.

58-годишният Брад Пит лично представи пред журналистите в Тампере своите творби, включени в изложбата, която продължава до 15 януари. Между деветте работи се откроява Aiming At You I Saw Me But It Was Too Late This Time - гипсов панел, фиксирал момент на стрелба между осем човешки фигури. Биографична изглежда и първата скулптура на Пит, наречена House A Go Go - миниатюрна къща, направена от дървесна кора, закрепена с тиксо.

"За мен изкуството е саморефлексия. Размисъл върху това къде съм сгрешил във взаимоотношенията си, къде съм съучастник и къде жертва. Това, което виждате, е резултат на процеса, които наричам радикална инвентаризация на самия себе си", коментира Брад Пит. Той не смята себе си за художник, а за човек, който упражнява "самостоятелен, много тих, тактилен вид спорт".

За куратора на музея творческата игра между Хаусаго, Кейв и Пит е проект в развитие. Отнема им две години да оформят структурата на експозицията и съвсем съзнателно взимат решение да не обявяват имената на Ник Кейв и Брад Пит предварително. Присъствието им на пресконференцията по повод представянето на We е изненада за всички присъстващи, които имат шанса да прекарат половин час в компанията на един от най-известните актьори в Холивуд и да чуят историята зад всяка една от творбите му.

И макар Пит да не е единственият актьор, намерил утеха в друга арт дисциплина (същото правят Питър Фолк, Силвестър Сталоун, Джим Кери, Джони Деп, Пиърс Броснан), интересът към новото му хоби е огромен. Може би защото според Хаусаго в артистичните търсения на Пит се усеща най-силно самоиронията и уязвимостта.

Брад Пит е впечатлил дори критика на "Гардиън" Джонатан Джоунс, който го определя като "много впечатляващ творец, който излиза извън смущаващата рамка на знаменитост, за да заяви смело артистичното си присъствие".

Все още няма коментари
Нов коментар