"Киномания" 2022 | Хитове от Кан и Венеция, ново френско кино и съживени класики

Новото издание на фестивала започва на 17 ноември

"Идиотският триъгълник"
Темата накратко
  • Ще можем да гледаме победителя от Кан "Идиотският триъгълник" на Рубен Йостлунд. Спилбърг трогна зрителите в Торонто със "Семейство Фейбълман". Премиера ще направи новият филм на режисьорката Зорница София - "Майка".

Новият филм на Спилбърг, у нас веднага след наградата на публиката в Торонто, последната лента на Трюфо, класическият за "Новата вълна" Bande а̀ part на Годар.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Ще можем да гледаме победителя от Кан "Идиотският триъгълник" на Рубен Йостлунд. Спилбърг трогна зрителите в Торонто със "Семейство Фейбълман". Премиера ще направи новият филм на режисьорката Зорница София - "Майка".

Новият филм на Спилбърг, у нас веднага след наградата на публиката в Торонто, последната лента на Трюфо, класическият за "Новата вълна" Bande а̀ part на Годар.

Отново есенни вълнения за породата филмови зрители, за която стрийминг платформите и сериалите "не са това". От 17 ноември до 4 декември в зала 1 и кино "Люмиер" на НДК, Дома на киното и кино "Одеон", Френския институт и няколкото останали арт салона в София. Едно гостуване на популярен автор - актьорът Микеле Плачидо, отдавна режисьор, ще представи на 19 ноември пред публиката на зала 1 "Сянката на Караваджо" за ренесансовия художник и бунтар.

Ще видим победителя от Кан "Идиотският триъгълник" на Рубен Йостлунд. Пет години след "Квадратът" шведският сюрреалист повтори "Златната палма" с още по-крайни средства. Уди Харелсън е фанатичен марксист и капитан на кораба с разглезените "деца на капитализма". Луксозният круиз преминава в кошмар, Йостлунд редува естетски кадри с такива на шок и потрес в стила на Бунюел.

"Баншите на Инишерин" на драматурга Мартин Макдона му донесе наградата за сценарий във Венеция, Колин Фарел взе приза Volpi за мъжка роля. Другият актьорски стълб е Брендън Глийсън, дуетът продължава високото си партньорство от "В Брюж". На измислен остров през 1923 г. двама мъже се "разприятеляват". Това не става с един клик както сега, а през всички фази на ранената гордост и преглътнатия гняв. Между фарса и трагедията по Макдона, с моменти на екзистенциален абсурд и нежност.

Спилбърг трогна зрителите в Торонто със "Семейство Фейбълман" (25 ноември, 19 ч. в зала 1). Моделът е семейството на режисьора в края на 50-те и началото на 60-те, малкият Сами (Гейбриъл Лабел) с подарената от родителите (Мишел Уилямс и Пол Дейно) 8-милиметрова камера е алтер егото му. С Дейвид Линч като Джон Форд Спилбърг е направил своя "Ново кино Парадизо".

Криминалната мелодрама "Маскарад" с Изабел Аджани закри тазгодишния Кан. "Момчето от Рая" на Тарик Салех с тема религиозния фанатизъм взе "Златната палма" за сценарий с политическата си актуалност.

Северна Африка е фон на действието и в "Опрощението" на Джон Майкъл Макдона (по-възрастният брат на Мартин). Модерна сатира за "сладкия" живот на привилегированите с Рейф Файнс и Джесика Частейн. По истинския случай с уличаването на Харви Уайнстийн от двете журналистки от The New York Times Джоди Кантор и Меган Туи (в ролите Зоуи Казан и Кери Мълиган) е "Нейната дума" на немската режисьорка и актриса Мария Шрадер.

Премиера ще направи новият филм на режисьорката Зорница София - "Майка", създаден по истинския случай на Елена Панайотова и копродукция с Германия и Хърватия.

С френски шик

Откриването (на 18 ноември от 19 ч. в "Люмиер") е с "Брат и сестра" на Арно Деплешен. Изясняват отношенията си известна актриса (Марион Котийар) и литературен професор (Мелвил Пупо, играл за Камен Калев в "С лице надолу"). Наяве излизат семейни тайни, критиците говорят за почит към Бергман.

Леа Сейду озарява "Една хубава утрин" като самотна майка в романтично приключение с бивш любим (отново Мелвил Пупо), сега семеен.

С атмосферата на Париж от началото на 80-те е "Пътниците на нощта", Шарлот Генсбур е също сама майка с момче и момиче в "опасна възраст", която приютява тяхна бездомна връстничка. Заглавието е от нощно радиопредаване за "самотни души", водено от Еманюел Беар.

В "Стъпка напред" блести с драматична роля примабалерината на Парижката опера Марион Барбо. В комедията "Умами" Жерар Депардийо е в неочаквана роля на готвач, търсещ кулинарни (и не само) приключения в Япония.

Класиката е модерна

Секцията е истинско киноманско угощение - Бунюел и Пазолини, Джон Хюстън и Касаветис, Годар и Трюфо с дигитално реставрирани шедьоври.

"Дискретният чар на буржоазията" (1972) е търговски най-успешният филм на тогава 72-годишния Бунюел (плюс чуждестранен "Оскар"), сюрреалистичен сън за самозаблудата на елитите, крачещи отникъде за никъде. Вътре е и пълната рецепта за сухо мартини на майстора.

"Теорема" (1968) на Пазолини също е за моралния крах на "буржоазията", тук, в затвореното пространство на семейството. Външен прелъстител (Терънс Стамп) осветява лицемерието там. Модерната музика е на Енио Мориконе, трагическият финал е върху "Реквием" на Моцарт.

"Нощта не игуаната" (1964) е различният филм на Джон Хюстън, пиесата на Тенеси Уилямс е разиграна в тропическа натурна среда. Самият драматург присъства на адаптацията, в която се открояват Ричард Бъртън и Ава Гарднър.

По същия начин "Едно дете чака" (1963) е различният с емоционалния си реализъм филм на Джон Касаветис. Джуди Гарланд е състрадателна учителка в истински пансион за деца в нужда, Бърт Ланкастър е строгият директор, работещ по безличните правила.

"Епохата Годар" е представена с малко известния "Страст" (1982). Филмът е за намесата на изкуството в живота, Хана Шигула и Изабел Юпер са работнички във фабрика, управлявана от Мишел Пиколи. "Особняците" (Bande а̀ part, 1964) със сияйната Ана Карина е анархистичен и в хедонистки ритъм, съдържа всичко, заради което Годар е епоха в киното и неговия език.

В програмата е и предсмъртната лента на Франсоа Трюфо "Веднъж да дойде неделя" (1983). Обърнат film noir под сянката на Хичкок, разследващият е жена (Фани Ардан), Жан-Луи Трентинян е различен от тогавашното си романтично амплоа.

"Алилуя" за Боуи

Изкушените по Ленърд Коен и поетичните му балади получават документалната биография "Алилуя" за историята на една негова песен. През непоказван личен архив и свидетелства на приятели музиканти.

Почитателите на незабравимата Сезария Евора ще я видят и чуят в едноименен хронологичен документ, получил наградата на публиката в Португалия тази година.

Дейвид Боуи и театралният му "бляскав" рок от 70-те години оживяват в новия документален Moonage Daydream, показан тази година в Кан: подробен портрет със собствения глас на Боуи зад кадър, лансиран световно с подкрепата на Шон Пен и Боно.

Още за програмата на: https://www.kinomania.bg/.

Все още няма коментари
Нов коментар