Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?

Когато Zara срещна Стивън

Президентката на модната империя Inditex организира в Ла Коруня най-голямата изложба на модния фотограф Стивън Майзъл

Profirst    ©  Mathieu Ridelle

За автор на силно провокативната корица на втория си студиен албум, Like a Virgin, през 1984 г. Мадона избира своя приятел, американския фотограф Стивън Майзъл. Той е автор и на снимките за нейната еротична книга "Секс" през 1992 г. През октомври същата година Мадона и Майзъл се появяват на корицата на сп. New York, а статията е озаглавена "Магьосникът на Мадона". Тогава той вече е един от най-високоплатените фотографи в модната и рекламната индустрия. Следващата година се оказва решаваща за кариерата му. Само за една година (1993) Майзъл е автор на 28 корици и повече от сто репортажа за Vogue. Около разказа за тази "добра година" е съсредоточена и цялата изложба.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

За автор на силно провокативната корица на втория си студиен албум, Like a Virgin, през 1984 г. Мадона избира своя приятел, американския фотограф Стивън Майзъл. Той е автор и на снимките за нейната еротична книга "Секс" през 1992 г. През октомври същата година Мадона и Майзъл се появяват на корицата на сп. New York, а статията е озаглавена "Магьосникът на Мадона". Тогава той вече е един от най-високоплатените фотографи в модната и рекламната индустрия. Следващата година се оказва решаваща за кариерата му. Само за една година (1993) Майзъл е автор на 28 корици и повече от сто репортажа за Vogue. Около разказа за тази "добра година" е съсредоточена и цялата изложба.

Steven Meisel 1993 A Year in Photographs в град Ла Коруня (или А Коруня на местния галисийски език), област Галисия в Северозападна Испания, с над сто портрета на хора от света на модата и киното е най-мащабната експозиция, правена някога за творчеството на американския фотограф. Организирана е лично от Марта Ортега Перес, президентката на испанската текстилна компания Inditex (в нея влизат седем бранда, сред които Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti) и фондацията, носеща нейното име (Fundacion MOP). Изложбата остава в Muelle de la Batería de A Coruña до 1 май 2023 г.

Стивън Майзъл беше автор и на снимките към посветената на Марта Ортега голяма статия в The Wall Street Journal през 2021 г., интерпретирана като заявка, че именно тя ще наследи на ръководния пост баща си Амансио Ортега, създател на модния гигант. Официалното потвърждение от страна на компанията дойде в края на ноември, а Марта Ортега пое новия пост в началото на април 2022 г. Стивън Майзъл е и сред световните фотографи, снимали за Zara (2017) под ръководството на работещата тогава в маркетинговия отдел Марта Ортега.

Според нея Стивън Майзъл е много повече от голям фотограф, той е "визионер", "перфекционист", "изящен артист", който се грижи за всеки детайл и не оставя нищо на случайността. "Докато човек го наблюдава как работи, става свидетел на невероятно емоционално пътешествие. В него той превръща всеки, застанал пред обектива му, в неговата най-красива версия. За мен е чест, че се съгласи да пренесе такава изключителна изложба в Ла Коруня, малкото и уникално кътче от света, което представлява моят град", казва Марта Ортега.

Всъщност фондацията й е създадена след големия успех на организираната също от нея изложба Peter Lindbergh: Untold Stories, посетена от над сто хиляди души между декември 2021 и март 2022 г. Идеята на президентката на Inditex е чрез големи, свързани с модата изложби да запознае посетителите с творчеството на "великите гении на фотографията". Както и да привлече вниманието на света към не особено известния сред многото туристически забележителности на Испания град Ла Коруня. На десетина километра, в Артейшо, се намира централата на Inditex, където най-късно в началото на 2025 г. ще бъде завършена и новата пететажна сграда за дизайнерските и търговските екипи на Zara.

Новосъздадената фондация MOP залага на "уникалната способност на фотографията да преодолява езиковите и географските граници и почти магическото ѝ умение да взаимодейства с други културни дисциплини".

Ново е и самото изложбено пространство, две изоставени индустриални сгради близо до пристанището, които след намесата на известната архитектка Елса Уркихо вечедомакинстват големите международни пътуващи изложби. Входът е безплатен, а доброволните суми, дарени от посетителите, и печалбите от продажбата на сувенири ще бъдат предоставени на проекта Future Stories, подпомагащ артистичната кариера на млади творци.

Steven Meisel 1993 A Year in Photographs показва известни хора от света на модата и киното, сред които Линда Еванджелиста, Карла Бруни, Кайл Маклоклан, Клаудия Шифър, Барбра Стрейзънд. Подборът е дело на студиото на Стивън Майзъл.

Роденият през 1954 г. в Ню Йорк Стивън Майзъл е смятан за един от най-значимите и плодотворни модни фотографи на своето поколение, както и за движещата сила зад професионалния успех на много от най-известните модели. Той споделя с Питър Линдберг славата на "откривател" на супермоделите от 90-те, най-вече на Линда Еванджелиста и Наоми Кембъл, Стела Тенант и Кристен Макменами.

"Стивън и аз много се подкрепяхме. Работата си беше работа, но беше и много забавно, понякога работехме по цяла нощ, за да постигнем резултата, естетиката, същността на снимката", спомня си Наоми Кембъл. Според модния журналист и глобален главен редактор на Vogue Хамиш Боулс Майзъл е "алхимик", който е способен "да вземе едно нещо и да го превърне в нещо съвсем друго".

Стивън Майзъл, който рядко се снима и почти никога не дава интервюта, още като малък се влюбва в модата благодарение на модните списания. Учи и започва кариерата си като илюстратор - професия, на която според самия него дължи добрата си графична визия. Като фотограф започва, когато букър на агенцията Elite Model Management го кани да снима няколко от техните модели.

Едно от най-стабилните сътрудничества в света на модата е това между Стивън Майзъл и главната редакторка на италианския Vogue Франка Соцани (1950 - 2016). В създадения след смъртта й от нейния син Франческо Кароцини документален филм Franca: Chaos and Creation самата тя си спомня как при запознанството си с Майзъл през 1980 г. в Ню Йорк той очаквал в нейно лице по-сериозно изглеждащ човек, а тя - доста по-възрастен фотограф. Двамата бързо се сближават дотолкова, че Стивън Майзъл снима всички корици на италианския Vogue между 1988 и 2015 с много малки изключения.

През 1993 г., върху която е фокусът на изложбата, фотографът току-що е завършил легендарното си сътрудничество с Мадона за книгата "Секс" и е "готов за творческа експлозия" по думите на организаторите. Това се оказва период на вдъхновение и съвършенство. "Имам нужда от страхотни дрехи, които да ме вдъхновяват, а по онова време имаше толкова много чудесни дизайнери. Всичко беше мода, мода и още мода, чудесен момент да си част от света на дрехите", казва Стивън Майзъл.

Все още няма коментари
Нов коментар