Енергия и екология за начинаещи от напреднали

Видеопоредицата "Енергия" синтезира как човешкият вид се изправя пред последствията от собствената си глупост

Видеопоредицата разказва по саркастичен начин противоречивата връзка между цивилизационното развитие и енергийната консумация
Видеопоредицата разказва по саркастичен начин противоречивата връзка между цивилизационното развитие и енергийната консумация
Видеопоредицата разказва по саркастичен начин противоречивата връзка между цивилизационното развитие и енергийната консумация
Видеопоредицата разказва по саркастичен начин противоречивата връзка между цивилизационното развитие и енергийната консумация

Вече се имаме за безкрайни, което е смешно, защото плуваме през едни съвсем крайни ресурси - нефта, газта и въглищата. Няма как да ни излязат сметките, накрая ще изгорим земята под краката си, ще изпепелим въздуха от дробовете си и ще превърнем водата в спомен.

Това не е цитат от реч на Грета Тунберг или реплика на героя на Леонардо ди Каприо от филма Don't Look Up, а думи на хип-хоп изпълнителя Троян Иванов-Стругаре в един от епизодите на видеопоредицата "Енергия" на проекта Camera Electronica. Разбрахме, че безкрай не се постига с крайни средствата, а безсмъртието не е култ към смъртта.

Вече се имаме за безкрайни, което е смешно, защото плуваме през едни съвсем крайни ресурси - нефта, газта и въглищата. Няма как да ни излязат сметките, накрая ще изгорим земята под краката си, ще изпепелим въздуха от дробовете си и ще превърнем водата в спомен.

Това не е цитат от реч на Грета Тунберг или реплика на героя на Леонардо ди Каприо от филма Don't Look Up, а думи на хип-хоп изпълнителя Троян Иванов-Стругаре в един от епизодите на видеопоредицата "Енергия" на проекта Camera Electronica. Разбрахме, че безкрай не се постига с крайни средствата, а безсмъртието не е култ към смъртта.

Двата епизода до момента ("Енергия и възход" и "Енергия и падения") излязоха в началото на годината и обясняват по интерактивен и често саркастичен начин противоречивата връзка между цивилизационното развитие и енергийната консумация. Включително с поглед върху съвременната политика: от анализиране на парадокса на крайнодесните идеи, в които "чистотата" на обществото често се застъпва с планове как ресурсите да бъдат подчинени и унищожени, до енергийното преориентиране в Европа след началото на войната в Украйна.

Излизането на видеата инцидентно съвпадна с гласуването и впоследствие отхвърлянето на обезпокоителни промени в Закона за горите в парламента, които можеха да улеснят сечта и строежите в природна среда. В глобален план годината започна и с нови анализи на скоростта, с която насекомите изчезват, а биоразнообразието се свива.

Част от мотивацията на екипа е просто да предложи нещо различно. "Българският ефир отчаяно се нуждае от различен начин на говорене - отвъд застиналите лъжи на политиците по студиата, отвъд фалшивата превъзбуда на клюкарските предавания, отвъд патоса на патриотизъма и нагласената според дневния ред история", казва музикантът Тодор Карастоянов, който синтезира темата на поредицата като "оцеляването на човешкия вид в последствията от собствената му глупост."

Той е съавтор на поредицата заедно с фотографката Боряна Пандова (тук отговаря за рисунките и монтажа) с участието на сина им Будин Карастоянов, Стругаре и писателя Светозар Георгиев-ghostdog, в сътрудничество с дългогодишната екоорганизация "За Земята" и Музея на хумора и сатирата в Габрово, с музика от ембиънт дуото trohi и колажи на Станислав Беловски и Валдес Радев. Според Карастоянов не би трябвало да има нещо твърде сложно или абстрактно в приемането на деструктивната роля на съвремието върху природата. "Например строителните компании винаги рекламират новите си комплекси като съвсем реални зелени оазиси. Идиличното продава. Идеята, че природата е абстрактна, влиза в употреба само когато е угодно.

Според Карастоянов специфичният хумор в поредицата им може да бъде разбран от хора на всякаква възраст, но много зависи каква е изходната им точка по тези теми. "Във фрагментираното на балони време, в което живеем, хората трудно могат да пренасят послания отвъд пределите си, без да ги пренапишат преди това. Еко-настроените ще го възприемат като утвърждаващо собствените им убеждения. Останалите ще трябва да преодоляват разбирания, за да оценят видяното. Но пък мислим, че именно те са подходящата публика за проекта, макар да си даваме сметка, че за да стигне до тях, е трябвало ние да преодоляваме разбирания."

Това, че част от съдържанието е предадено през рапирането на Стругаре, за екипа дава "тембър, който пресъздава цялата привидна незаинтересованост на по-младото поколение. А и хип-хопът се утвърди като една от най-гъвкаво мощните медии, способни да накланят или поне да раздрусват везните на общественото мнение".

В есенцията си инициативата им напомня, че последствията от действията, които не предприемаме сега, ще се стоварят върху следващото поколение. "Винаги сме търсили подобни средства, изразители на първичните неща, били те под формата на глас, цвят или каквото и да е, което най-малкото да те накара да се замислиш: "Какво пък беше това сега?"

Видеата са на YouTube канала на Camera Electronica (youtube.com/@cameraelectronica). Всичко ново около проекта е на instagram.com/camera_electronica.

Все още няма коментари
Нов коментар