

Здравка Евтимова

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Трудно е да пишеш за Перник, особено когато железопътната линия Перник - София е затворена за ремонт. Някои казват до 8 юли 2015 г., други – до октомври 2015 г., от спирка Горна баня до Централна гара. Влаковете са препълнени с перничани, които ходят на работа всеки ден по този маршрут, така че за отиване и връщане в най-добрия случай са необходими четири часа за 30 км разстояние. С влак се върви от Перник до Горна баня, после се натоварваме на автобуси и започва лудото ходене по мъките по едни от най-натоварените софийски булеварди – от Горна баня до Централна гара. По този повод един анонимен, очевидно остроумен, перничанин беше разкрил новото съдържание на абревиатурата БДЖ като "Боже, дръж ме жив". Влаковете са здраво натъпкани, автобусите – ако си шампион на шейсет метра спринтово бягане и излетиш като снаряд от влака към автобуса – имаш шанс да се добереш до заветната седалка. Останалите, които не са майстори на гладкото бягане, стоим прави 45-50 минути и се наслаждаваме с пълни гърди на огромните софийски задръствания, треперим да не закъснеем за работа, заклеваме се на следващия ден да пътуваме с другия, по-ранния влак, и го правим.
По-ранният влак е така пресован с народ, че е невъзможно да си помръднеш веждата, но се съсредоточаваме върху ползите – отвсякъде те крепят и дори да искаш да паднеш, е напълно невъзможно. По-чувствителните личности в началото на този експеримент припадаха, но се стегнаха и вече не само не припадат, но са щастливи, че стъпват на двата си крака във влака. Ние, перничани, така сме се сплотили, че само по чантата, която ни натиска в гърба или в корема, се сещаме не само кой е притежателят й, но знаем какви са децата му, къде учат, по какво са застрашени от двойка за срока, какво следват в университета, колко е проклет професорът по съответната дисциплина, какви заеми има притежателят на чантата – той знае за нас същото, защото и нашата чанта дълбае ребрата му.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
11 коментара
едно уточнение... не се казава влак, а вуак...!
Колежке, завиждсам ти за начина, по който възприемаш света и това, което става в този свят... Браво!!!
Един прекрасен разказ от един невероятен човек.
Преди 5-6 години работих с млади момичета и момчета от Перник.
Валяци са.
Браво на автора!Много добре написано.
Влаковете са бавни, не стигат, а от време на време и съвсем и ги прекъсват. Автобусните линии са по "общинско разписание", възложено на "изрично лицензирани превозвачи". Колкото на често - толкова, за каквито цени са казали - това са. ДАИ глобява стопаджиите, юбер и споделените пътувания. Ето как се регламентира феодалната закрепостеност. После се чудим, защо европейските предградия процъфтяват, а в българските - всеки замогнал се перничанин си купува апартамент в кв. Люлин, на 10 км от старото си жилище, ама "веднъж завинаги да си реши проблемите"
наблюдавам в написването на подобни материали, колко много негативизъм лъха, колко много безперспективност. Някаква псевдо драматична картина и фалш. Където санитарката и журналистката споделят едва ли не морена. И каква е целта ... вижте ни колко сме зле, но въпреки всичко се борим, и естествено някой друг е виновен - държава, институции. Прилича ми на хленчене това.
Пътувам с влак постоянно из цяла България, пътувал съм и из Европа. От опит го казвам: по-оплакващо се племе от перничаните няма. Оплакват се постоянно и от всичко. Не се оплакват само глухонемите.
Много хубаво е написано, затрогващо, докосва всеки, който се е сблъсквал с пътуване по тази дестинация... Благодаря!
Перник на три морета.. до Париж и обратно
https://www.youtube.com/watch?v=mQVdmmQC5gk
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход