С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 14 фев 2014, 15:53, 6856 прочитания

Нещотърсач: New York, I Love You

Истинската любов няма цена, нито запазени авторски права

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
И преди съм писала за любовта (си) към Ню Йорк и емблематичните нюйоркски чаши за кафе, но сега се сещам, че притежавам предмет, който олицетворява идеята на първото и я обединява с функцията на второто, а именно – керамичната чаша за кафе с логото I ♥ NY.

Сдобих се с нея при едно от последните ми завръщания от Ню Йорк, обзета от някаква носталгия, че напускам града, както и от желанието да изхарча няколкото останали в портмонето ми еднодоларови банкноти. Магазинът за сувенири на летище JFK предлагаше безкрайни възможности, голяма част от които със завидна лекота успяваха едновременно да са тотално безполезни, потресаващо кичозни и лишени от всякаква оригиналност. Чашата ми се стори като най-безболезнения вариант не само заради простия си дизайн, а и поради това, че все пак имаше ясна и конкретна функция. Купувайки я, аз с лека ръка се превърнах в един от милиардите до този момент презирани от мен като лишени от въображение туристи, които увековечават посещението си в Ню Йорк, сдобивайки се с фланелка/шапка/магнит/чаша/значка/торба с иконичното лого.


Колкото банално и неоригинално да изглежда то днес, логото всъщност има дълга и вдъхновяваща история, която освен всичко останало свидетелства и за огромния потенциал на добрия графичен дизайн. Тя започва в средата на 70-те, когато Ню Йорк е пред фалит и страда от нечувано високи нива на престъпност, публични безредици и мръсотия. В опит да се пребори с лошото обществено мнение щатът Ню Йорк наема рекламната агенция Wells Rich Greene и й поръчва да разработи маркетинг кампания, която спешно да подобри репутацията на града, и по този начин да генерира приходи от туризъм. Като част от нея се появява слоганът I Love New York и песен със същото име. Остава само да се измисли лого.

Тогава на сцената се появява Милтън Глейзър. Роденият и отрасъл в Ню Йорк графичен дизайнер до този момент вече има няколко известни проекта зад гърба си*, но едва ли подозира, че логото, чиито прототип надрасква набързо на задната седалка на едно такси, ще се превърне в един от най-разпознаваемите, разпространени, копирани и влиятелни графични образи на XX в.** В днешно време ребусът, състоящ се от три черни букви (шрифт American Typewriter) и червено стилизирано сърце на бял фон, изглежда като даденост. Когато се появява обаче, той е революционен както заради изключително простия си дизайн, така и защото се базира на кодове и символи, които тепърва предстои да навлизат в езика на визуалната и популярна култура.

Смайващо е, че Глейзър създава логото pro bono и дори не запазва авторските си права над него, като идеята е то да може да се използва свободно и по този начин да се разпространи и популяризира. Така и става, и то в степен, която надминава и най-смелите очаквания.



През близо 40-те години след раждането си логото става буквално неизбежно. Появява се върху стотици сувенири, най-баналните от които са гореизброените чаши, фланелки и шапки, както и безкраен брой други полезни и безполезни предмети – бебешки ританки, вратовръзки, подложки за мишки, хавлиени и кухненски кърпи, солници, пиперници и пепелници. Точният размер на приходите, генерирани от използването на логото, няма как да бъде изчислен – от една страна, защото щатът Ню Йорк, въпреки че в един момент все пак успява да запази правата над него, е непостоянен в опитите си да защити марката, а от друга, поради огромното количество от търговци и производители, които продължават да го използват без разрешение и без да заплащат авторски права. Съдейки по това, че в днешно време годишните приходи от продажбата на официално лицензирани сувенири с логото възлизат на над 30 милиона долара, а през 2012 г. щатът Ню Йорк регистрира приход от над 2.5 милиона долара от лицензионни такси и отправя над 100 юридически заплахи към нарушители, най-вероятно става въпрос за (нереализирани) печалби от стотици милиони долари.

Всичко това обаче, изглежда, не тормози особено Милтън Глейзър, който твърди, че е създал логото от чувство за граждански дълг и не се дразни от неговото широко – легално и нелегално, разпространение. В интервю от 2009 г. тогава 80-годишният дизайнер с типичната за нюйоркчани прямота казва: "Направих проклетото нещо през 1975 г. и си помислих, че ще трае един-два месеца като промоция; това, че е останало в съзнанието на хората толкова дълго време, е тотално удивително."

Освен в оригиналния си вид логото се появява и разпространява и в много различни преображения. Някои от тях се заиграват с неговото послание, като например преобръщат слогана в NY ♥ ME; заменят символа на сърцето с негова анатомична рисунка; генерират QR код в черно с горен десен квадрант в червено, чието сканиране дава информацията "I HEART NEW YORK, изписват думите на друг език или просто зачеркват сърцето. Други подобно на британския плакат Keep Calm and Carry On се възползват от разпознаваемостта на дизайна и го копират, за да декларират любов към съвсем отделни места и различни видове дейности, замествайки NY с DC/SF/Paris/Yoga/Coffee/Techno/Cats или подменяйки сърцето с чаша кафе, ябълка, парче пица, стилизирани мустаци (за Movember) или червен кръг (последван от Tokyo вместо NY). Ако човек се разтърси достатъчно, може да намери и (нелицензирана) фланелка, която отдава почит на създателя на логото, където буквите NY са заменени от неговите инициали MG.***

През 2001 г., самият Глейзър също прави нова версия на логото като реакция към събитията от 11 септември. Към стария слоган I ♥ NY той добавя фразата More Than Ever (повече от всякога) и черно петно в долната лява част на сърцето като символ на местоположението на Световния търговски център в Манхатан. Всички приходи от продажбата на плаката (който може да бъде закупен и до днес) отиват в помощ на засегнатите от терористичните атаки.****

Един от неочакваните ефекти на ужасяващите събития от 11 септември е сърдечната демонстрация на любов към Ню Йорк както от страна на неговите постоянни и временни жители, така и на посетителите му, а даже и на хора, които никога не са стъпвали там. Тогава вече станалото банално и изтъркано до втръсване лого като че ли получава нова доза свежест и актуалност. Както когато се появява през 70-те, за да спаси закъсалия Ню Йорк, така и четвърт век по-късно, логото I ♥ NY успява да канализира и комуникира големия прилив на обич към града – просто, ясно и недвусмислено, каквото би трябвало да бъде и всяко истинско обяснение в любов.

* Преди да направи световноизвестното лого, Глейзър вече има няколко успешни проекта зад гърба си. Негово дело е психаделичният портрет на Боб Дилън, включен към албума му с най-големи хитове от 1967 г. През 1968 г., освен че е един от основателите на New York Magazine, той създава и надписа на списанието, който и до днес стои на всяка негова корица, а през 1976 г. прави графичния дизайн на менютата и програмите на ресторанта Windows on the World в Световния търговски център.

** Скъсаният пощенски плик, на който Глейзър надрасква първоначалната си идея за логото, е дарен от него и става част от постоянната колекция на нюйоркския Музей за модерно изкуство. Впоследствие дизайнерът развива изписания на един ред слоган, като поставя буквата I и сърцето над NY, за което признава, че е бил повлиян от "любовната" скулптура на американския поп артист Робърт Индиана, състояща се от наредените една върху друга двойки от букви (LO и VE), чието копие днес стои на кръстовището на 6-о авеню и 55-а улица в Ню Йорк.

*** Освен чрез директни копия и препратки логото на Глейзър, изглежда, е повлияло и продължава да влияе на визията, дизайна и посланията на безбройни кампании и до днес, които на пръв поглед нямат нищо общо, но всъщност използват много от неговите идеи. Сред тях например са кампаниите I AMsterdam, YouRotterdam, I GOuda (за града, откъдето идва едноименното сирене), MADrid About You, cOPENhagen: Open for You.

**** Тогавашната нюйоркска администрация първоначално иска разрешение от Глейзър да използва плаката, но без черното петно в сърцето. Когато той отказва, по ирония на съдбата оттам го заплашват със съд за това, че е нарушил авторските права над марката, но така и не се стига до съдебни мерки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Парче плат от "Плаващите кейове" 2 Парче плат от "Плаващите кейове"

49 квадратни сантиметра свобода

25 сеп 2016, 4646 прочитания

Нещотърсач: Кутия за кафе Hundertwasser Нещотърсач: Кутия за кафе Hundertwasser

Архитектура, история и кулинария се смесват в един истински Wiener Melange

30 яну 2015, 3636 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Нещотърсач" Затваряне
Мандарини по мандарински

Или как да отпразнуваме Китайската нова година с подръчни средства

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10