Предмет на разговор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предмет на разговор

Предмет на разговор

Валентин Водев - дизайнерът, с когото Рон Арад избра да работи

3376 прочитания

Славата никога не е влизала в сметките на дизайнера Валентин Водев. Но понастоящем той с гордост може да отбележи, че усърдието му в професията не остава незабелязано. Миналата година Водев се сдоби с престижното световно отличие Red Dot за своя електровелосипед Biquattro. През февруари той изживява пореден, напълно заслужен момент на аплодисменти. Рон Арад, ексцентричният революционер в дизайна, посочи Водев и колегата му Том Фаулшем за негови сътрудници в реализацията на ретроспективната изложба, посветена на трийсетгодишната му кариера в Barbican Art Gallery, Лондон. Водев и Фаулшем са не само изобретатели на смайващи механизми и трикове, чрез които столовете и етажерките в изложбата са в състояние на постоянно движение, но измайсторяват инсталация под формата на бар и тя загадъчно помръдва в определени периоди от време.

За всичко това Водев доста скромно и трезво отбелязва: "Опитвам се да бъда активен и отворен за нови предизвикателства." Макар самият той да не спортува, често си напомня, че работата му, подобно на професионалния спорт, изисква регулярно вдигане на летвата и поставяне на рекорди с цената на много сили и енергия. Неговите са концентрирани върху експериментирането с технологии, мобилност и функционална естетика. Комбинация от тях е Biquattro - електрически велосипед и триколка за пазаруване ведно. Моторът се задвижва от батерия, която се зарежда в обикновен 230 V контакт само за 3 часа, издържа 30 км, струва 0.15 евро за 100 км и развива до 22 км/ч. Задната гума пък се "разцепва" на две и се трансформира в кошница с капацитет 150 литра. "Идеята ми е да се промени начинът на придвижване на хората в градовете." Водев успешно рационализира и концепцията за разходка с детска количка. Той представя забавен и удобен прототип на детско кошче, поместено върху тротинетка. Понастоящем е автор и на най-малката детска количка в света. Тя има само две колела, а сгъната, е не по-голяма от чанта за лаптоп. Валентин Водев обича да се заема с метаморфозата на познат предмет в нов с различен потенциал, естетика и функция. Такова е красивото радио Valerie - копчетата липсват и единствено антената стърчи навън. Радиото се включва посредством завъртане на тонколоната, а станциите се нагласят чрез придърпване на антената вляво или вдясно.

В момента Валентин умува над второ електрическо колело, дигитален часовник с уникален циферблат, умни мебели, както и концепция за използване на публичното пространство. Студиото му претърпява различни промени според проектите. То е почти празно и подредено, когато се занимава с електроника и точно обратното, когато майстори мобилни предмети – тогава мястото заприличва на морга за колелета. Прототипите са любим момент в работата на Водев: "Е, често се чупят, но това си е част от процеса."

Сегашният подем на Валентин Водев започва с провал. Когато не е приет в Художествената гимназия, отива в Гимназията за приложни изкуства, където се сблъсква трайно с дизайна. След кратък флирт с театъра и една година в НАТФИЗ Валентин се убеждава, че дизайнът е неговата правилна игра. Той напуска родна София през 1999, за да следва индустриален дизайн във Виена (2005). След това специализира продуктов дизайн в Лондон в Royal College of Art (2009). В момента поддържа две студиа – CIO и Pixstudio. Първото е във Виена, а другото в Лондон. Като добавим София и изявите му по международните мебелни фестивали, Валентин със сигурност знае какво е да си постоянно на път. Последният повод за прибирането му у нас е работилницата, организирана от група ЧЕРГА, където той участва дейно. Инициативата, започната от дизайнери за дизайнери, има благородната мисия да лансира българския дизайн у нас. Конкретно: участниците обменят опит със свои колеги от Виена и Лондон, осъществяват контакти с български мебелни фирми, а крайна цел е производството на добрите идеи. Валентин отива крачка напред в своите смели представи: "...имаме за цел да поставим България на световната карта за дизайн". Работилницата на ЧЕРГА трябва да се превърне в ежегодно събитие, с участници от България и чужбина, независимо дали са млади или вече утвърдени дизайнери, важното е да има налице питателен обмен от идеи и вдъхновение. "На дизайнерите в България им е много по-трудно да работят, отколкото на техни колеги в Европа. И то не защото няма ангажименти, пари или адекватна индустрия, дори напротив. Има и отпуснати еврофондове, и добра материална база от частните фирми. Проблемът е в липсата на координация между частни фирми и дизайнери, няма организация, която да управлява тези средства за иновации в бранша." За Валентин подобен фонд би бил подкрепата, нужна за положителното развитие на българския дизайн. ЧЕРГА е добър пример за работещ модел - тя е подсигурила подкрепата на достатъчно институции. Според Валентин това е правилната посока: "Трябват повече подобни инициативи в комбинация със стабилна и осезаема подкрепа от държавата."

Поканени сте да се запознаете с Валентин Водев и работата му в ЧЕРГА по време на Sofia Design Week (4 – 11 юни) в панелната дискусия Mоre or Less Balkan (7 юни в Двора на Националната художествена академия)

Славата никога не е влизала в сметките на дизайнера Валентин Водев. Но понастоящем той с гордост може да отбележи, че усърдието му в професията не остава незабелязано. Миналата година Водев се сдоби с престижното световно отличие Red Dot за своя електровелосипед Biquattro. През февруари той изживява пореден, напълно заслужен момент на аплодисменти. Рон Арад, ексцентричният революционер в дизайна, посочи Водев и колегата му Том Фаулшем за негови сътрудници в реализацията на ретроспективната изложба, посветена на трийсетгодишната му кариера в Barbican Art Gallery, Лондон. Водев и Фаулшем са не само изобретатели на смайващи механизми и трикове, чрез които столовете и етажерките в изложбата са в състояние на постоянно движение, но измайсторяват инсталация под формата на бар и тя загадъчно помръдва в определени периоди от време.

За всичко това Водев доста скромно и трезво отбелязва: "Опитвам се да бъда активен и отворен за нови предизвикателства." Макар самият той да не спортува, често си напомня, че работата му, подобно на професионалния спорт, изисква регулярно вдигане на летвата и поставяне на рекорди с цената на много сили и енергия. Неговите са концентрирани върху експериментирането с технологии, мобилност и функционална естетика. Комбинация от тях е Biquattro - електрически велосипед и триколка за пазаруване ведно. Моторът се задвижва от батерия, която се зарежда в обикновен 230 V контакт само за 3 часа, издържа 30 км, струва 0.15 евро за 100 км и развива до 22 км/ч. Задната гума пък се "разцепва" на две и се трансформира в кошница с капацитет 150 литра. "Идеята ми е да се промени начинът на придвижване на хората в градовете." Водев успешно рационализира и концепцията за разходка с детска количка. Той представя забавен и удобен прототип на детско кошче, поместено върху тротинетка. Понастоящем е автор и на най-малката детска количка в света. Тя има само две колела, а сгъната, е не по-голяма от чанта за лаптоп. Валентин Водев обича да се заема с метаморфозата на познат предмет в нов с различен потенциал, естетика и функция. Такова е красивото радио Valerie - копчетата липсват и единствено антената стърчи навън. Радиото се включва посредством завъртане на тонколоната, а станциите се нагласят чрез придърпване на антената вляво или вдясно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK