Велосипедът и неговата душа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Велосипедът и неговата душа

"Украинката стоеше в един гараж прашасала, никой не я караше и човекът искаше да се отърве от нея, защото си блъскал колата в колелото, докато паркира. За да не му пречи, ни я даде срещу символична сума."

Велосипедът и неговата душа

Песента на колелата в нов аранжимент или pimp my bike от Дряново

11736 прочитания

"Украинката стоеше в един гараж прашасала, никой не я караше и човекът искаше да се отърве от нея, защото си блъскал колата в колелото, докато паркира. За да не му пречи, ни я даде срещу символична сума."

© 1bike


Физически студиото за реновиране на 1bike.bg се намира в предбалканския град Дряново. Там, в помещение с около 120 кв. метра обща площ (с клетки за боядисване на велосипеди, за сваляне на боя, сглобяване, разглобяване, плюс място за резервни части, офис), велосипедите заживяват втори живот след технически ремонти, боядисване, рисуване, декупаж и други техники. За възстановяването отговарят механикът Кръстин Македонски, дизайнерките Боряна и Ели, и Александър Македонски, който участва на всички нива от самото начало. Негова е и идеята за pimp my bike - да "превръща старите, очукани велосипеди в нови и суперготини". След няколко месеца съществуване 1bike.bg показа първите резултати от работата си (на снимките, с поетични имена: "Колело на пътешествията и виното", "Колелото на любовта", "Украинката") и доказа две неща - всеки велосипед има характер и създаването на бизнес в малък български град не е абсолютно невъзможно.

Кратка магистратура в Амстердам вдъхновява Александър да преосмисли негативните си нагласи към колоезденето в градски условия и след осем години живот и корпоративна кариера в София той решава да създаде собствено производство в провинцията. Казва, че причините са две - "сантиментална и икономическа". Според него "е много грешен моделът да се съсредоточава всичко в София, защото това създава повече проблеми, отколкото решава". Сигурен е, че "ако предложиш интересна работа, която е относително добре платена, никой няма да си напусне родното място".

Отклоняваме разговора с още едно кръгче, за да не разбираме Александър погрешно. Той харесва София, смята, че клиентите му са предимно градски тип хора, но Дряново е по-добрата локация заради по-привлекателните възможности за наем на помещение и местни цени на услугите, заради лесния достъп до гора за тест-райд… Понеже е израснал в Дряново (сантименталната причина), Александър често работи в посока да "съживява" мястото. Заедно с младежката организация МОГА почистват ключови обществени места, поставят пейка, кош за боклук, уреждат графити. Една от последните им инициативи връща във форма грамадната (мащаб 1:1000) релефна карта на България в училищния двор.

Обратно и по същество проектът 1bike.bg е семеен бизнес, защото Александър помагал на баща си Кръстин в продажбата на велосипедни части и монтажи от осми клас. Новият подход в работата им сега е, че имат подчертано индивидуално отношение към всяко колело и благодарение на това всеки велосипед след намесата им става на практика уникален.

При първа среща с даден модел екипът обръща най-голямо внимание на рамката, защото "рамката е тази, която загатва най-много за характера на велосипеда – дали е дамска или мъжка, дали е с по-извити линии или е с по-прави, класически форми". Следващите черти се разкриват от годината на производство. Опитът показва, че съвременните велосипеди са "със стандартни кормила, стандартни гуми… Всичко им е стандартно. Лъхат много на агресия, защото повечето са планински, а планинското каране е по-агресивно, по-спортно и съответно повечето велосипеди, които се виждат по нашите улици, са с по-агресивен, силов дизайн".

Промяната на съответното колело зависи още от състоянието на всичките му части и от желанията на собственика, които се изясняват след поредица от въпроси, снимки, описания. Възстановителният период на велосипеда продължава най-често между две и четири седмици с възможност да се проточи, ако задачата е по-сложна. Стартовата цена за пимпване е 50 лева и включва базово пребоядисване на рамката и вилката. Смяната на части и дизайнерската работа се договарят и заплащат допълнително.

1bike.bg поддържат също добър избор от тематични тениски и аксесоари, и имат амбициозни дългосрочни планове - да представят конфигуратор на велосипеди, чрез който потребителите сами да създават модели с възможност за поръчка. Още по-дългият им маршрут включва излизане на международния пазар и собствено производство на велосипеди.

1bike.bg

"Като видим такова колело, мислим по какъв начин да го променим, така че да е по-различно. Всъщност със старите велосипеди е по-лесно, защото те носят характера в себе си, освен че са по-рядко срещани... С изключение на руските, които в България са в изобилие, но те за съжаление са в много окаян вид, макар че са много красиви, с класически рамки и много здрави."
Фотограф: 1bike
Колелото на любовта

"После започваме да мислим как го виждаме това колело – дали зелено ще го отвори повече или лилаво, дали пък не трябва да е по-класическо – бяло или черно, по-изчистено, по-натруфено, дали да бъде колело с някаква тематика – да речем "Колелото на любовта", както направихме тук, или да е без конкретна тема".
Фотограф: 1bike
Украинката

"С "Украйна"-та се чудехме дали не трябва да го направим изцяло соц и да си лъха на тази ера, или да го направим като Паметника на Съветската армия, както беше изрисуван преди една година с американските супергерои. В крайна сметка решихме да е нещо класическо и изчистено."
Фотограф: 1bike

Физически студиото за реновиране на 1bike.bg се намира в предбалканския град Дряново. Там, в помещение с около 120 кв. метра обща площ (с клетки за боядисване на велосипеди, за сваляне на боя, сглобяване, разглобяване, плюс място за резервни части, офис), велосипедите заживяват втори живот след технически ремонти, боядисване, рисуване, декупаж и други техники. За възстановяването отговарят механикът Кръстин Македонски, дизайнерките Боряна и Ели, и Александър Македонски, който участва на всички нива от самото начало. Негова е и идеята за pimp my bike - да "превръща старите, очукани велосипеди в нови и суперготини". След няколко месеца съществуване 1bike.bg показа първите резултати от работата си (на снимките, с поетични имена: "Колело на пътешествията и виното", "Колелото на любовта", "Украинката") и доказа две неща - всеки велосипед има характер и създаването на бизнес в малък български град не е абсолютно невъзможно.

Кратка магистратура в Амстердам вдъхновява Александър да преосмисли негативните си нагласи към колоезденето в градски условия и след осем години живот и корпоративна кариера в София той решава да създаде собствено производство в провинцията. Казва, че причините са две - "сантиментална и икономическа". Според него "е много грешен моделът да се съсредоточава всичко в София, защото това създава повече проблеми, отколкото решава". Сигурен е, че "ако предложиш интересна работа, която е относително добре платена, никой няма да си напусне родното място".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чист артист

Чист артист

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK