Есенен филмопад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Есенен филмопад

Есенен филмопад

Важни филми на "Киномания 2013"

Янко Терзиев
2517 прочитания

С уталожването на циганското лято и пускането на парното  гледането на хубав филм е смислен избор за вечерта. С много смислени избори идва тазгодишната "Киномания" (селекция и мениджмънт Владимир Трифонов, НДК – зала 1, 3, "Люмиер", "Одеон", Дом на киното, "Евросинема", до 1 декември). Мотото й спокойно можеше да е "Фестивал на зрителя". Участват 70 заглавия от последните две години и класическа колекция "Фелини". Тематичните ядра са: нови филми на големи автори; оригинални биографични трактовки; стилни екранизации с модерен дух. Има и детска секция, кулинарно кино и пакет нови френски филми, които могат да се видят само тук.

В задължителното киноманско меню е Уди Алън със "Син жасмин", в който Кейт Бланшет е глезена съпруга на вариант на Бърни Мадоф (Алек Болдуин), която среща реалностите на живота, след като предишният й свят се срутва. В сюжетната ситуация има аналогии с "Трамвай желание", не случайно Алън е поканил все актьори с театрален опит с пиесата на Тенеси Уилямс. Според "Ню Йоркър" маестрото е направил най-силния си и свързан с американската действителност и дух филм от години.

Джим Джармъш е на "Киномания" с неочаквания си вампирски романс с многобройни културни препратки "Само любовниците остават живи". Странстващата през вековете двойка е Тилда Суинтън и Том Хидълстън, съвременната им идилия е нарушена от пристигането на малката сестра Миа Васиковска. В опаковката от поетична ирония на Джармъш лично или с духа си присъстват Кристофър Марлоу, Байрон, Шели и доктор Уотсън. Пропусналите "Истинският Люин Дейвис" на братя Коен могат да наваксат, заглавието е задължително за носталгиците по 60-те и изкушените в стилното кино.         

Ще видим открилия "Берлинале" кунг-фу опус на Уон Кар Уай "Великият майстор". Историята е на Ип Ман, треньор по бойни изкуства и пръв учител на Брус Лий, влюбващ се в дъщерята на великия си майстор. Очакваме от Кар Уай битките да са със страстта на любовни сцени. Само със страстта, но между две жени (Рейчъл Макадамс/Нооми Рапас), се занимава Брайън де Палма в "Страст". Очевидно Де Палма продължава с еротичните вариации ("Фатална жена") на подвластните му жанрове в европейски декор (Франция, Германия). Майсторът на психологически нюансираното кино Стивън Фриърс присъства с взелия наградата за сценарий във Венеция "Филомена", в който блести лейди Джуди Денч.

Стивън Содърбърг е мостът между "авторския" и "биографичния" раздел на "Киномания" с изправилия косите на пуританите "Зад свещника: Моят живот с Либераче". Пианистът Либераче (Майкъл Дъглас) е най-скъпо платеният артист на своето време (50-те до 70-те), наричат го Mister Showmanship. Живее в блясък и ексцесии, но съди всеки, който намекне, че е хомосексуалист. Влюбва се в обикновен мъж (Мат Деймън) дотолкова, че иска да го осинови. Спускането на Содърбърг в интимното е с откровеността на дебюта му "Секс, лъжи и видео". В Кан сравниха сливането на Майкъл Дъглас с персонажа му с това от "Уолстрийт".

За Джулиън Асанж и формирането на "Уикилийкс" е "Петата власт". Всичко започва през 2007 г., когато Асанж (британският актьор Бенедикт Къмбърбач) и немският му партньор в интернет инженерството (Даниел Брюл) създават платформата си за осветляване на секретна правителствена информация. Истинската история е драматизирана като трилър, фактите са от биографичната книга на немския партньор Inside WikiLeaks: My Time With Julian Assange at the World's Most Dangerous Website. "Иконом на седем президента" е за срасналия се с Белия дом тъмнокож служител Юджийн Алън (Форест Уитакър). В неговата история (подобно на "Фрест Гъмп", но от афро-американска гледна точка) се оглежда голямата история на Америка, Опра Уинфри е сестра му, а Лени Кравиц - приятел по служба. В ролите на президентите се изреждат Робин Уилямс (Айзенхауер), Джеймс Марсдън (Кенеди), Лийв Шрайбър (Джонсън), Алън Рикман (Рейгън), а Джейн Фонда е Нанси Рейгън.

"Валенса: Човек на надеждата" на живия класик Анджей Вайда е за пътя на обикновения електротехник от Гданск (в ролята Роберт Вецкевич) до лидер на "Солидарност" и бъдещ президент. В "Принцеса Даяна" Наоми Уотс е трагичната кралска снаха. Европейската копродукция е за малко известната й любов с пакистански лекар, тласнала я към Доди Файед и парижкия тунел. Два руски филма с жени режисьорки разказват за Марина Цветаева ("Огледала") и Рудолф Нуреев ("Метежният демон"). В The Look of Love британският реалист Майкъл Уинтърботъм е избрал да се занимава с възхода и падението на порномагната Пол Реймънд, стигнал до статута "Крал на Сохо".

За твърдите киномани са двата филма за Бергман ("Лив и Ингмар") и Фелини ("Странно е да се казваш Федерико. Скола разказва Фелини"). Първият е документален и е през очите и спомените на музата Лив Улман, във втория животът на приятеля и маестрото е драматизиран от друг голям съвременник - Еторе Скола. За раждането на бийт-поколението е "Убий любимите си: Младите Гинзбърг, Бъроуз и Керуак". Стилният американски дебют разказва за годините на Гинзбърг (Даниъл Радклиф) в Колумбийския университет, срещите му с Бъроуз (Бен Фостър) и Керуак (внукът на Джон Хюстън - Джак). Както и за едно знаково гей-убийство от епохата, хвърлило сянка върху бъдещето на всички.

Френската ниша е осветена от големия победител в Кан тази година "Синият е най-топлият цвят (La Vie D'Adele). Философско-еротичната поема на тунизиеца Абделатиф Кешиш спечели не само "Златната палма", но и безпрецедентната обща награда за женска роля на Леа Сейду и откритието Адел Ексаршопулос. Ще ни бъде интересно как романтик като Патрис Льоконт ("Момичето на моста") е прочел Стефан Цвайг в "Обещанието". В социално неравностойния любовен триъгълник, прекъснат от войната, са Ребека Хол, Алън Рикман и Ричард Мадън. "Пяната на дните" на Борис Виан едва ли би имала по-съответстващ интерпретатор от романтичния сюрреалист Мишел Гондри, във филма му блести Одри Тоту. Режисьорът на "Валс с Башир" Ари Фолман се е заел със съвременния прочит на "Конгрес по футурология" на Станислав Лем. С метода си "анимация с човешко лице" той е пренесъл действието в един антиутопичен Холивуд, предпочел виртуалното пред действителността.

Българското участие в най-амбициозното издание на "Киномания" от години е с три качествени документални филма. Спомен за Рангел Вълчанов е пътеписната му приказка "Индия завинаги". "Да разкриеш Саломе" е документ отвътре на Найо Тицин за паметната постановка на операта на Щраус с Александрина Пендачанска и с дизайнер Кристиан Лакроа. В "Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС" Весела Казакова и Мина Милева предлагат стъписващ разказ за Артиста (Антон Траянов) и Системата.

С уталожването на циганското лято и пускането на парното  гледането на хубав филм е смислен избор за вечерта. С много смислени избори идва тазгодишната "Киномания" (селекция и мениджмънт Владимир Трифонов, НДК – зала 1, 3, "Люмиер", "Одеон", Дом на киното, "Евросинема", до 1 декември). Мотото й спокойно можеше да е "Фестивал на зрителя". Участват 70 заглавия от последните две години и класическа колекция "Фелини". Тематичните ядра са: нови филми на големи автори; оригинални биографични трактовки; стилни екранизации с модерен дух. Има и детска секция, кулинарно кино и пакет нови френски филми, които могат да се видят само тук.

В задължителното киноманско меню е Уди Алън със "Син жасмин", в който Кейт Бланшет е глезена съпруга на вариант на Бърни Мадоф (Алек Болдуин), която среща реалностите на живота, след като предишният й свят се срутва. В сюжетната ситуация има аналогии с "Трамвай желание", не случайно Алън е поканил все актьори с театрален опит с пиесата на Тенеси Уилямс. Според "Ню Йоркър" маестрото е направил най-силния си и свързан с американската действителност и дух филм от години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK