Карти и предразсъдъци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Карти и предразсъдъци

Карти и предразсъдъци

Всичко, което винаги сте искали да знаете за Cards Against Humanity, но сте се страхували да попитате

32313 прочитания

Cards against humanity се рекламира като игра за "ужасни хора"

В българския вариант, наречен "Миш Маш", вместо името на Кание Уест може да изтеглите Азис или професор Вучков. 

1 декември 2010 г. е. Група приятели, току-що звършили гимназия в щата Илинойс, пускат идеята си за настолна игра с карти в Kickstarter – платформа за групово финансиране. И неочаквано за самите тях печелят много повече от първоначалната има цел 4000 щ.д., след като набирането на средства е прекратено два месеца по-късно - на 30 януари 2011 г. те вече имат 14 000 долара.

Играта се казва Cards against humanity (CAH). През последните две година тя се превръща в най-популярната парти игра в САЩ, но предизвиква много противоречиви реакции. Нецензурна, несъобразяваща се с табута и политически некоректна, само месец след пускането й на пазара през май 2011 г. CAH, се превръща в игра номер едно в Amazon.com с 12 милиона долара печалба. PDF-ът с картите (някои от тях направо вулгарни) е свалян над милион и половина пъти.

Правилата са елементарни: всеки играч тегли по 10 бели карти. На случаен принцип се избира "цар". Царят слага една черна карта на масата. Черната карта съдържа въпрос или фраза, която трябва да се допише. Това обикновено е съществително или отглаголно съществително. Останалите играчи трябва да изберат бяла карта, с която да отговорят на черната, така че да се получи възможно най-смешната комбинация. Белите карти, с които е отговорено, се разбъркват и четат една по една в комбинация с черната и най-забавната печели. Достатъчно е да притежавате голяма доза черен хумор и да сте "ужасен човек" - играта се рекламира като предназначена за "ужасни хора".

Може и да играете само трима, но за да е по-забавно, хубаво е да си намерите поне още двама "ужасни хора". Ако си поръчате целия пакет, получавате картите в черна кутия, което допълнително следва да ви напомня, че е dark и саркастична. Всичко дотук звучи като че таргет групата е тийнейджъри, които биха се радвали на сексуални закачки, сексистки и расистки вицове, но се оказва, че се играе от всички възрасти и не само като парти игра, но и като семейна игра. А деликатните теми, които се засягат, варират от "починали родители" до "концлагера Освиенцим", "етническо прочистване" и "самоубийства", "хомосексуалност" и твърдения като "възрастните хора миришат". Когато завършвате играта, трябва да измислите хайку, вдъхновено от черните карти. 

Деси (29 г.) споделя, че е силно заинтригувана от коментарите в Туитър и едно от първите неща, които си купува, когато каца в Ню Йорк, е Cards against humanity. "Първият път играхме с 15-годишната ми братовчедка и леля ми, но с трима души не е толкова интересно. Цинична е определно, имаше и доста сленг фрази, които аз не знаех, и трябваше братовчедка ми, която е израснала в Щатите, да ми разяснява, но имаше и вулгарни изрази, които се налагаше пък аз да й обяснявам. Като цяло не се чувствахме неудобно да я играем с леля ми, може би защото тя е лекарка." Деси си признава, че когато играят CAH с приятели в България, Urban Dictionary трябва задължително да е отворен заради специфичния разговорен американски, както и съществуващите множество препратки към съвременната поп култура – Кание Уест, Майли Сайръс и пр.

Според Мартин (23 г.), който е играл CAH много пъти: "Забавното е, че играта се променя много в зависимост от това с кого я играеш - има хора, които измислят такива невероятни комбинации, че предизвикват учудване и смях." Той си признава, че засега е играл само с приятели и колеги и никога с родителите си. "Но това е по-скоро поради факта, че играта е на английски и не е много удобно, ако не владееш добре езика. Относно вулгарните и расистки карти не съм много съгласен. Тоест вулгарни и расистки карти има, но играта сама по себе си не е вулгарна и расистка. Ако извадиш една карта от контекста, да тя е доста расистка и вулгарна, но когато я сложиш в контекста на играта, която се шегува с всякакви раси, недъзи и т.н., то просто става черен хумор."

Мартин допълва, че е занимание за хора, толерантни към черния хумор.

Създателите на играта си признават, че играят постояно и никога не им омръзва, но и се появяват нови и нови идеи как да се комбинират картите. В момента кутията може да бъде поръчана само оналйн, но обещават от догодина да се продава в малките квартални магазини за игри.

Фенове на  CAH в САЩ споделят, че я играт нарочно с приятели или със семейството си, за да може, изтегляйки определена карта, да отворят теми табу, които иначе не биха си позволили да обсъждат. Според психолога Ралица Сърицанова играта е най-добрият начин за изпускане на натрупана агресия или за нейното култивиране - "а може да помогне на хората да развият и повече толерантност, когато в процес на игра се изрази мнение, което по принцип човек не би си позволил да направи в общуването, се получава нещо като освобождаване. Според мен CAH е популярна предимно сред хора, които не са арогантни и агресивни по принцип. Бих го нарекла игра на сянка. Да се извади сянката, за която говори Юнг, вън от хората." Играта включва и много крайности. "Чрез иронията и смеха се приемат теми, които иначе не се обсъждат или се избягват. Това си е и една игра с подсъзнанието. Всичко е проекция на собствените нагласи на участниците", казва психологът." 

Мартин, който е един от най-големите фенове в България, си признава, че с приятели са се опитвали да преведат картите, адаптирайки към българската реалност: "Веднъж прекарахме цял уикенд с четирима приятели и се опитвахме да направим любителски превод на играта на български и след това да я разпечатаме, за да направим и български смешки в нея. Започна да се получава, но отнемаше ужасно много време да помислиш за добри бели карти. Този труд седи незавършен - някой ден трябва да го направим." Според него това й е хубавото на играта: "Създателите са решили да не печелят от самата идея за играта, а само от хората, които искат да си я купят професионално разпечатана. Тоест всеки може да си свали играта от сайта и да си я разпечата абсолютно безплатно - даже има насоки на каква хартия, за да се получи добре. Също така всеки има право да я превежда за себе си и да си я разпечатва в този вид, без да нарушава авторските права."

А български еквивалент има вече на пазара – "Миш маш "и струва 34.90 лв. Излиза през март 2014 г. и въпреки че играта не се представя официално като заимствена от CAH, приликите са налице. Според Николай Апостолов (26 г.) - създателят на "Миш маш", българите обичат да говорят повече за политика – затова има и карти като "Борисов и Станишев по долни гащи".  Ники смята, че е важно "да не се възприемаме твърде насериозно".

Разликата между CAH и "Миш маш" е в цветовете: вместо бели карти за отговори се играе с жълти, а черната е заменени от сини. Вместо името на Кание Уест може да изтеглите Азис или професор Вучков. Наистина различното са карикатурите, които отсъстват от Card Against Humanity,

Ако искате да си изтеглите картите на Card Against Humanity и да изпитате лимитите на собствените си табута, както и нивото си на английски, мястото е

www.cardsagainsthumanity.com

Cards against humanity се рекламира като игра за "ужасни хора"

В българския вариант, наречен "Миш Маш", вместо името на Кание Уест може да изтеглите Азис или професор Вучков. 

1 декември 2010 г. е. Група приятели, току-що звършили гимназия в щата Илинойс, пускат идеята си за настолна игра с карти в Kickstarter – платформа за групово финансиране. И неочаквано за самите тях печелят много повече от първоначалната има цел 4000 щ.д., след като набирането на средства е прекратено два месеца по-късно - на 30 януари 2011 г. те вече имат 14 000 долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    neanonimen avatar :-?
    neanonimen

    Не знаех какво е Cards against Humanity, само бях чул името в контекста на това че създателят е обвинен в изнасилване.

  • 2
    daaam avatar :-|
    daam

    Не ми е интересно и забавно да чета статията

  • 3
    laveol avatar :-P
    laveol

    Преди известно време си я преведохме и играхме няколко пъти. Доста е забавно. Само се наложи да променим някои карти, за да се впишат по-добре в нашия контекст. Особено, когато ставаше дума за имена на политици.

  • 4
    girl avatar :-|
    Irina

    Не е за мен.

  • 5
    valdim avatar :-|
    Dimov

    Играта позволява да намериш удобно извинение пред себе си, за да бъдеш такъв, какъвто би искал, но не ти стиска да бъдеш. С други думи - наркотик, но от друго естество.

  • 6
    iktipova avatar :-|
    Мира

    Наистина? Цял материал, посветен на това? Ок...

  • 7
    ungeheuer avatar :-|
    ungeheuer

    Зависи от компанията, но аз ги знам като хората, които увеличиха цената на продукта си в деня на Черния петък, когато всички намаляват цените на стоките си. И продадоха повече, отколкото когато и било преди (не само като цена, а и като бройки), като открито казаха: "само днес, картите ще са с 5 долара по-скъпи).

    Така че според мен са пичове ;)

  • 8
    sutura avatar :-|
    Sutura

    За първи път чувам за тази игра от тази статия. Но още от тук виждам, че не ме кефи. To each his own, дето се вика. Опеределно PASS за мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чист артист

Чист артист

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.